Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Sergio Leone – The Man Who Invented America: Talijanski vizionar koji je revitalizirao američki žanr

Sergio Leone – The Man Who Invented America: Talijanski vizionar koji je revitalizirao američki žanr

Autori dokumentarnih filmova posljednjih se godina nemilosrdno nadmeću na polju kreiranja biografija slavnih (a i onih potpuno nebitnih poput Anne Nicole Smith) persona iz svijeta glazbe i filma pa smo tako u relativno kratkom periodu među ostalima imali prilike zaviriti u intimu i karijere: Vala Kilmera (''Val''), Roberta Downeya Sr. (''Sr.''), Ennija Morriconea (''Ennio'') ili pak kultnog autora spaghetti westerna, Sergija Corbuccija (''Django, Django'').

Bilo je samo pitanje dana kad će se netko konačno sjetiti i imenjaka potonje spomenutog maestra kaubojaca, a nedavno smo i to dočekali. Sergio Leone je ime za koje bi trebale znati i ptice na grani i pravi je trenutak da mlađe generacije, ali i sami fanovi, doznaju nešto više o čovjeku koji je utjecao na generacije filmaša, i to onih čija imena izgovaramo isključivo s respektom. 

Kroz seriju razgovora s nekim od najistaknutijih filmskih, glazbenih pa čak i stripovskih genijalaca te brojne arhivske snimke, intimna prisjećanja užih članova obitelji i nezaboravne kadrove iz njegovih filmova, autor dokumentarca nam otkriva najinteresantnije detalje iz života i karijere jednog od najutjecajnijih redatelja svih vremena, legendarnog Sergija Leonea…

Sergio Leone – The Man Who Invented America (2022)

Režija: Francesco Zippel

Sudjeluju: Quentin Tarantino, Steven Spielberg, Frank Miller, Clint Eastwood, Robert De Niro, Martin Scorsese, Ennio Morricone, Jennifer Connelly, Tsui Hark…

Žanr: Dokumentarni

Trajanje: 107 min.

Kroz nekih dva desetljeća profesionalne karijere, Francesco Zippel je stekao ime kvalitetnog producenta, a kasnije i redatelja nebrojenih TV emisija i dokumentaraca u čijem fokusu su pretežito bili kultura, literatura, povijest i film. S intenzivnijim radom na dokumentarcima o filmu i slavnim filmašima prima se 2018. kad kroz Mostru izbacuje priču o osebujnom američkom redatelju Williamu Friedkinu, autoru ''Egzorcista'' i ''Francuske veze'', u dokumentarcu ''Friedkin Uncut''.

Opsesija slavnim persona filmske umjetnosti za njega tu pak ne staje pa 2020. tako snima i srednjometražni ''Federico Fellini – interview with Wes Anderson'', a 2021. i ''Oscar Micheaux: The Superhero of Black Filmmaking'', priču o pioniru afroameričke filmske industrije. 

Svi navedeni Zippelovi filmovi dočekali su blagonaklonost kritike i publike i teren je bio spreman za priču velikom Leoneu. Skupiti ovako znamenita imena za sugovornike dakako nije bio nikakav problem, jer govoriti o maestru Sergiju bila je privilegija i za persone poput jednog Spielberga ili Tarantina, a da ne kažem Eastwooda koji mu u najmanju ruku duguje čitavu karijeru.

Tko je bio Leone? Prije svega, veeeeliki zaljubljenik u film, posebno američki, a uz to i neponovljiv vizionar, obiteljski čovjek i napose autor, premda su svojevremeno mnogi to željeli osporiti. Kako i sam njegov biograf Christopher Frayling ovdje naglašava: - Koliko bi velikih filmaša odbilo snimanje ''Kuma'' da bi snimilo film koji doista žele?

Saznajemo u filmu tako i da je Sergio kroz svoje djetinjstvo 'gutao' američke westerne u kinima, zaljubio se u cijelu mitologiju kojom odišu, ali se isto tako i razočarao kad je upoznao 'prave' Amerikance prilikom oslobađanja Italije u Drugom svjetskom ratu.

Vidio je svojim očima kako većina vojnika nisu opjevani heroji iz filmova već obični oportunisti koji koriste svaku priliku kako bi švercanjem cigareta i slatkiša zaradili pokoji dolar (jesu li vam sad jasniji likovi iz njegovih, ali i većine drugih spaghettija?). Isprva nije imao namjeru baviti se filmom, no kako je odrastao u obitelji umjetnika i glumaca po umirovljenju oca shvatio je kao obvezu nastaviti obiteljsku tradiciju.

Naravno, neću vam spojlati puste trivije o nastanku prvih uspješnica, glumačkom castingu koji je uvelike utjecao na popularnost filmova i revitalizaciju gotovo izumrlog western žanra, suradnju s Morriconeom ili tvrdoglavo inzistiranje na režiranju filma koji ga je na kraju, doduše na indirektan način, koštao zdravlja i života. Spomenuti ću zato svakako hvalospjeve njegovih kolega ili bolje rečeno, sljedećih generacija filmaša pa i onih iz drugih sfera popularne kulture poput stripa (autor Sin Cityja i Batmana, Frank Miller, ima također koju za reći) na koje je iznimno utjecao.  

Svi oni, a neću ih redom nabrojati jer ih je čitava gomila, o Leoneu govore s enormnom dozom respekta i zahvalnosti i bila bi prava šteta propustiti ovu prilično solidno, rekao bih čak i školski edukativno složenu (vidljivo je da je Zippel ponikao na TV-u) štoriju o čovjeku čije su ideje mnogi prigrlili, imitirali i ustalili u modernom filmu.

Ne znam za vas, ali ovakvi dokumentarci su za mene osobno uvijek nekako prekratki i vape za još informacija. Sve u svemu, obavezno gledanje za fanove spomenutog i prava filmska lektire za one koji će to tek postati.

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!