Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Holy Spider: Iransko društvo ulovljeno u neraskidivu mrežu mizoginije, radikalnog vjerskog fundamentalizma i užasa

Holy Spider: Iransko društvo ulovljeno u neraskidivu mrežu mizoginije, radikalnog vjerskog fundamentalizma i užasa

Istinita priča o Hanaeiju svakako intrigira iz više aspekata, posebice njegova psihološkog profiliranja, no paralelno služi i kao otvorena kritika društva koje nažalost i dan danas gazi po ženama

Uskoro će proći gotovo pola godine otkako je iranski narod (barem dio njih) izašao na ulice tražeći pravdu za ubijenu kurdsku djevojku Mahse Amini. Za one koji ne znaju ili su zaboravili, Mahsu je privela iranska policija za vjerske propise jer nije nosila hidžab iliti muslimansku maramu.

U pritvoru je premlaćena na smrt što su vlasti zanijekale. Narod je izašao na ulice, no sretan kraj te nepobjedive borbe zasigurno se neće ispisati pošto su u višemjesečnim neredima koji su uslijedili smrtno stradale stotine onih koji su prizivali pravdu.  

Holy Spider (2022) Režija: Ali Abbasi Uloge: Mehdi Bajestani, Zar Amir Ebrahimi, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Sina Parvaneh, Nima Akbarpour, Mesbah Taleb, Firouz Agheli… Žanr: Triler, kriminalistički, drama Trajanje: 117 min.

Zašto vam to sve pričam? Zato što taj isti narod prije 20-ak godina nije zucnuo niti riječi kad je procesuiran serijski ubojica prostitutki. Dapače, izašli su na ulicu kako bi mu dali potporu (!). Dva desetljeća kasnije Iranom očigledno pušu neki drugi vjetrovi, ali ne i kad je u pitanju režim. No, da ne odlutam ipak previše u političke teme, vraćamo se na priču o filmu inspiriranom tim istim ubojstvima koje je počinio 'Sveti pauk'.  

Novinarka Arezoo Rahimi (Ebrahimi) stigla je iz Teherana u sveti grad Mashhad kako bi pokrila priču o navodnom serijskom ubojici prostitutki, u medijima prozvanog 'Svetog pauka'.

Ubojica rutinirano kroz noć kupi djevojke motociklom, odvodi ih uglavnom u svoj stan te ih potom udavi maramom ili golim rukama. Premda broj žrtava raste iz dana u dna, policija pod zapovjedništvom kapetana Rostamija (S. Parvaneh) nije učinila gotovo ništa po tom pitanju i Arezoo počinje sumnjati kako nikome nije ni stalo da prekine 'paukov' ubojiti pohod. Suočena s mizoginijom, ona odluči riskirati vlastiti život sve kako bi ubojicu namamila u zamku… 

E sad. Na prvu ovo zvuči kao klasičan zaplet nekog od mnogobrojnih američkih i inih trilera o serijskim ubojicama i onima koji su im za petama, no Abbasi baš i nije pratio utabana pravila tog prokušanog recepta. On nam naime već u samom startu otkriva identitet ubojice i uz njegov ubilački put paralelno prati i privatan život kojeg vodi pod fasadom obiteljskog čovjeka, radišnog i poštovanog veterana iransko-iračkog rata.  

Mentalno oštećen, 'pauk' (jezovito uvjerljiva izvedba Mehdija Bajestanija) svoje komplekse liječi ubijanjem onih za koje smatra kako nisu dostojne kročiti zemljom i to čini pod opravdanjem 'svete misije' u čast imamu Rezi. I dok svi mi kao gledatelji jako brzo zaključujemo kako je on tek običan psihopat, javnost ga na zaprepaštenje nekolicine 'normalnih' počinje slaviti i braniti. S tim uvjerenjem se ne želi pomiriti novinarka Arezoo koja želi izboriti pravdu u patrijarhalnom društvu zatucanom vjerskim fundamentalizmom. Jedini kakav-takav saveznik u toj nemogućoj misiji joj je lokalni novinar Sharifi koji nema hrabrosti sam se suprotstaviti korumpiranoj vlasti.

Ali Abbasi je za vrijeme ubojstava i kasnijeg suđenja Saeedu Hanaeiju iliti Svetom pauku bio još uvijek student u rodnom Iranu, no kad je vidio kako javnost sve glasnije i sve brojnije pokazuje naklonost ka ubojici, odlučio je reći -zbogom!- i uputiti se u Europu, točnije, Dansku. Tamo je s vremenom izgradio karijeru respektabilnog filmskog redatelja s neobičnim i originalnim filmovima, horor dramom ''Shelley'' i romantičnom fantazijom ''Border'', a sad je stiglo vrijeme da se čvrsto spusti na zemlju i pokaže nam sve mane rodne mu države.  

2dc7a0e608eb5cf06f5671f9e5f76da9.jpg?v=2Istinita priča o Hanaeiju svakako intrigira iz više aspekata, posebice njegova psihološkog profiliranja, no paralelno služi i kao otvorena kritika društva koje nažalost i dan danas gazi po ženama i svemu što ne smatraju svetim. Da, vraćamo se na uvod. To radikalizirano i u mnogočemu zatvoreno društvo iz godine u godinu sve dublje tone u opijumu za mase (ne onakav kakav u očaju konzumiraju sirote 'dame noći' već onaj religijski), a da su mnoge generacije zadojene mržnjom, Abbasi nam pokazuje u zastrašujućim prizorima Haneija i maloljetnog mu sina koji oca doživljava kao pravog sveca.  

Ništa bolje ne reagira niti njegova supruga kojoj je urođen ispran mozak i koja podržava njegov samoprozvani 'sveti rat'. Glas ili bolje rečeno vapaj razuma javlja se jedino od strane neumoljive Arezoo (izvanredna Zar Amir Ebrahimi je za svoju upečatljivu rolu opravdano nagrađena priznanjem za najbolju glumicu na prošlogodišnjem Cannesu), no njezina dobivena bitka je daleko od pobjede u ratu koji traje i traje. Jednakost spolova i normalan sustav je nešto o čemu sanjaju mnoge države na svijetu, uključujući i neke na Zapadu, no za Iranke je to tek san o utopiji.  

Abbasi je uspio složiti film koji ravnopravno stoji uz bok sličnim žanrovskim predstavnicima, ali prije svega je napravio uvjerljivu kritiku društva koje grca u problemima, a pomoći nigdje na vidiku. Vrhunski snimljen (posebno je upečatljiv panoramski prikaz grada iz prve četvrtine filma), režiran i odglumljen, ''Holy Spider'' je film koji će podjednako zadovoljiti kako ljubitelje trilera tako i one koji naginju društveno angažiranim temama. Od sutra ćete ga moći pogledati i u zadarskoj kinoteci stoga ne propustite tu jedinstvenu priliku.

OCJENA: 4.5/5 

 


Reci što misliš!