Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

The Whale: Fraserova borba s valovima emocija i konačnim priznanjem

The Whale: Fraserova borba s valovima emocija i konačnim priznanjem

Još od premijerne projekcije na Biennaleu, mediji su se užarili od vijesti o veliku glumačkom povratku zaboravljene i nekoć omiljene holivudske zvijezde, Brendana Frasera. Naravno, riječ je o filmu ''The Whale'' kojeg je publika zdušno prihvatila, a i dobar dio kritike mu je jednako naklonjen.

Uskoro će biti objavljene i nominacije za Oskare i mnogi su spremni svoje šolde uložiti na sigurnu pobjedu spomenutog glumca, no jel' uistinu riječ o besprijekornoj izvedbi vrijednoj zlatnog kipića ili tek histeričnoj fanovskoj euforiji potaknutoj nostalgijom? Istina je negdje na pola puta.  

Povučeni učitelj engleskog jezika Charlie (B. Fraser) zatvoren je godinama u svojem malom stanu iz kojeg drži onlajn tečajeve i seminare, dok ostatak vremena provodi tako što akumuliranu tugu pokušava anulirati konstantnim prežderavanjem.

Kad ga brižna i jedina prijateljica, inače medicinska sestra, Liz (H. Chau) upozori kako ga je pretilost dovela na sam rub življenja, Charlie odbija hospitalizaciju već preostalo vrijeme pokušava iskoristiti za ponovno povezivanje sa svojom otuđenom kćeri tinejdžericom Ellie (S. Sink) i posljednju priliku za iskupljenjem…

The Whale (2022)

Režija: Darren Aronofsky

Uloge: Brendan Fraser, Sadie Sink, Hong Chau, Ty Simpkins, Samantha Morton, Sathya Sridharan…

Žanr: Drama

Trajanje: 117 min.

Prošlo je više od punog desetljeća otkako se osebujni redatelj Darren Aronofsky u New Yorku uputio na predstavu ''The Whale''. Čuo je o njoj mnogo dobrih stvari od prijatelja i poznanika i sam se odlučio uvjeriti u te tvrdnje. Do samog kraja izvedbe našao se u nekoliko navrata u suzama okružen nepoznatim ljudima koji su naricali još i glasnije. Da, bilo je to jedno emotivno devastirajuće iskustvo koje je uz svu svoju ružnoću i bol odisalo pozitivnim tonom i ohrabrenjima.  

Takav emotivan koktel bio je kao stvoren za Aronfskog, no nije niti slutio kako će proći toliko vremena da filmski projekt konačno oživi. Naime, najveća prepreka je bila u samom castingu. Koji glumac je sposoban istovremeno dočarati takvu odbojnost i empatiju? Trajala je i trajala ta potraga i na kraju završila na Brendanu Fraseru kojeg je Arronofsky zapazio u indie krimi drami ''Journey to the End of the Night''. Ipak, interesantnija je još i bila prava Fraserova životna priča koja je u mnogočemu slična onoj glavnog lika.  

Prije dvadesetak pa i manje godina, Fraser je bio kralj kinoblagajni s uspješnicama poput ''The Mummy'' trilogije ili blesave komične avanture ''George of the Jungle'', no onda mu se dogodio razvod, zdravstveni problemi uzrokovani brojnim ozljedama sa snimanja, a na kraju i optužbe na račun predsjednika HFPA (op.a. Udruženje holivudskih stranih novinara iliti ekipi koja stoji iza Zlatnih Globusa) koji ga je 2003. navodno seksualno zlostavljao.

Karijera mu je u cijelom tom vrtlogu ružnih zbivanja nažalost otišla nizvodno, javili su se i neki problemi oko plaćanja alimentacije i Fraserov telefon je prestao zvoniti. Postao je 'persona non grata'.   

Doduše, karijera mu se nije u potpunosti ugasila, ali se zato svela na kojekakve zaboravljive ulogice i uloge daleko od žiže medija i popularnosti. Zašto to sve spominjem? Ako ćete pogledati film, a nadam se da ipak hoćete, lik Charlieja je također osoba koja je prošla kroz turbulentan životni period, učinila neke neoprostive pogreške i na kraju se boreći s depresijom dovela do neprepoznatljivosti.

Fraser se zbog sličnih razloga također vidno udebljao i tako izgubio nekadašnji status seks simbola, uništio brak i suživot s vlastitom djecom i sve te poveznice su se u konačnici pretočile u ulogu mu ne baš tako nezavidne karijere.  

Aronofsky je jednu komornu (a kroz gledanje ćete i sami prijetiti njezin kazališni izvor uz minimalan broj likova i jedan te isti eksterijer uz sporadične flešbekove plaže) moralističku dramu začinio otvorenim metaforama ('Moby Dick'), no nije uspio do kraja pobjeći i patetici. Gledajući njegov dosadašnji, nerijetko kontroverzan i šokantan opus, pod dojmom sam kako je ovo odradio 'pod ručnom', pomalo ziheraški i pustio glumce da izvuku maksimum iz intrigantnog materijala.  

Fraser, a moram otvoreno priznati kako nikad nisam bio njegov veliki štovatelj, je ovdje istresao i dušu i tijelu i bez ikakve dileme isporučio ulogu karijere. Energičnu, no nažalost i repetitivnu rolu je ostvarila i mlada Sadie Sink (njezinom sličnom izdanju nadrkane tinejdžerice smo mogli svjedočiti u ultra popularnom TV serijalu ''Stranger Things''), ali po mojem mišljenju šou krade odlična Hong Chau u ulozi Liz, žene koja stoički trpi Charlijevo prežderavanje do smrti i pomaže mu kako zna i umije sve kako bi mu olakšala posljednje dane, a na kraju doznajemo i zašto.

Do prije nekih mjesec dana, mnogi su se mogli zakleti kako će Fraseru pripasti spomenuti kipić i kako ćemo posvjedočiti jednom pravom filmskom happy endu i revitalizaciji posrnule mu karijere, no nemojte zaboraviti da se slično govorilo i za Mickeya Rourkea kad ga je iz 'mrtvih' također vratio Aronofsky u po mojem mišljenju superiornijem filmu ''The Wrestler'', pa je na kraju ipak ostao 'praznih rukava'.  

Konkurencija je oštra, za vrat mu opravdano pušu i Colin Farrell i Austin Butler, a ne ide mu u korist i sverastući pritisak kojekakvih udruga pretilih koji prozivaju film jer ih u mnogočemu demonizira. Na stranu Oskare, ''The Whale'' je na kraju krajeva jedan poprilično dobar film koji će mnoge rasplakati i oduševiti, a to i jest bila autorska intencija.

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!