Ostalo / Kolumne

Osvrt na proteklu godinu

Najbolje iz filmske 2022.

Najbolje iz filmske 2022.

Iz pera Ivice Perinovića donosimo filmski pregled 2022. godine.

Niti u krajnjem stadiju ludila nismo mogli zamisliti kako će nas noćna mora imena COVID-19 progoniti i treću godinu u nizu, no smrt i patnja koncem su veljače dobili novo naličje i to u vidu ruske ratne mašinerije. Najveću cijenu sulude ratne agresije nažalost su platili i još uvijek plaćaju Ukrajinci, ali zahvaljujući političkih igrama, posljedice osjećamo baš svi. 

Spomenuti virus je neslavno pao u drugi plan i paranoja se ovaj put skrivala u fantomskom obliku stravične nuklearne gljive. Takav, najcrnji scenarij srećom nije (još) ispisao rekvijem za mrtvo čovječanstvo i u sveopćem ludilu smo nekako nastavili sa životima.

Pandemijske mjere konačno su počele popuštati, a prvi veliki test u kinima je početkom ožujka imao prolongirani ''The Batman'' Matta Reevesa. Čovjek-šišmiš nije razočarao. Dapače, pokazalo se kako je Pattinson odličan glumački izbor za heroja nove 'emo' generacije i kako je sam film u konačnici uvjerljivo ponajbolji ovogodišnji predstavnik vidno ispuhanog superherojskog podžanra.  

a35142c25ac87af66f28cc88b588c1b4.jpg?v=2

Izredale su se u kinima do kraja godine i nove avanture Dr. Strangea, Thora i Black Panthera (u novom, ženskom ruhu), upoznali smo (nažalost) i Morbiusa i Black Adama, ali izuzev spomenutog Batmana, odnosno, i dalje zabavnog (barem potpisniku ovih redaka) Thora, sve ostalo je… meh! 

Spektakli su se redom izmjenjivali malim i velikim ekranima, ali prave stvari smo uglavnom dočekali kroz festivalske laureate i kandidate istih. Većinu takvih bisera u svoje ljetno, odnosno, cjelogodišnje kino dovukla je i naša kinoteka, ali kako sam i sam dio te priče, ne bi bilo fer da je dodatno reklamiram.

Istaknut ću još samo vezano uz tu temu da je zadarska publika ponovno imala priliku podružiti se s glumcima i redateljima domaćih uspješnica, a njih ove godine definitivno nije manjkalo. Hrvatska kinematografija evidentno proživljava jednu pravu renesansu i s radošću mogu uskliknuti kako smo ove godine imali priliku svjedočiti nekim pravim malim remek-djelima.

Žanrovski gledajući, još jednu izuzetno uspješnu godinu imali su predstavnici animiranih (izuzev onih na ljestvici izdvojio bi i ''Turning Red'', ''My Father's Dragon'' i ''Belle''), dokumentarnih i horor filmova (fanovima među ostalima preporučujem i ''Barbarian'', ''Pearl'' i ''Ressurection''), a tematski i dalje jašemo na valu nostalgije za kojom filmaši posežu sve češće.

Nakon Sorrentina, Cuarona, Branagha i dr., ove godine smo se u neku bolju prošlost mogli otisnuti i kroz najnovije filmove Richarda Linklatera, Jamesa Graya ili Stevena Spielberga (dotičnog ćemo ipak popratiti u kinima početkom iduće godine), dok je duh 80-ih izuzev na malim ekranima (op.a. ultra uspješni TV serijal ''Stranger Things'') protutnjao kinima kroz dugoiščekivani nastavak ''Top Guna'', a najviše se pričalo o biopicovima ''Blonde'' i ''Elvis''.

Uz hrpetinu odličnih i vrlo dobrih filmova, bilo je i onih koji su neslavno podbacili. Jedan od primjera je i razočaravajući povratnički kaubojac legendarnog Waltera Hilla, ''Dead for a Dollar'', no najviše su nas ipak ponovno ražalostili nebrojeni odlasci filmskih, glazbenih, sportskih i inih zvijezda poput: Jean-Luc Godarda, Sidneya Poitiera, Jean-Louis Trintignanta, Jamesa Caana, Raya Liotte, Williama Hurta, Davida Warnera, Vangelisa, Louise Fletcher, Olivije Newton-John, Freda Warda, Philipa Bakera Halla, Robbieja Coltranea, Ivana Reitmana, Gasparda Ulliela, Paula Sorvina, Davora Janjića, Lukasa Nole, Borivoja Dovnikovića Borda, Pelea, itd., itd., itd. 

No da ne duljim nepotrebno, vrijeme je za famozne liste. Velik broj naslova nažalost zbog opće nedostupnosti (čitaj, nezainteresiranosti i tromosti distributera), ali i manjku vremena nisam uspio pohvatati što pak ne znači da se neće naći na listi nadolazeće nam godine. Na ovogodišnjoj se, kao i uvijek, nalazi poveći broj onih koji su put do domaćih kina našli sa zakašnjenjem, stoga ne zamjerajte. 

U klasičnoj selektivnoj muci mnogi će naslovi podijeliti mjesto, no ionako su o poretku odlučivale tek nijanse kao i moj specifičan ukus. Nadam se kako ste na listama (svjetski i domaći naslovi su, naravno, odvojeni) pronašli i neke od svojih favorita, odnosno, da ću vas ponukati na gledanje onih koje ste propustili.

Opširnije osvrte za navedene naslove (uz iznimku ''The Beasts'', ''Aftersun'', ''Burning Days'', ''Hrvatskog narodnog preporoda'' i ''Glava velike ribe'' o kojima ću vam tek pisati) možete pronaći u našoj arhivi kolumni. 

Svako dobro u Novoj godini i puno ugodnih filmskih gledanja želi Vam Ivica Perinović.

e5c488d0bcc2db97df9142b7fdc7cf11.jpg?v=2

Najbolje iz svjetske kinematografije:

  1. Decision to Leave (2022.) – režija: Chan-wook Park
  2. Everything Everywhere All at Once (2022.) – režija: Dan Kwan/Daniel Scheinert   
  3. Tár (2022.) – Todd Field
  4. Aftersun (2022.) – režija: Charlotte Wells
  5. C'mon C'mon  (2021.) – režija: Mike Mills  
  6. The Beasts (2022.) – režija: Rodrigo Sorogoyen
  7. The Batman (2022.) – režija: Matt Reeves                          
  8. Moonage Daydream/Ennio (2022.-2021.) – režija: Brett Morgen/Giuseppe Tornatore
  9. After Yang (2021.) – režija: Kogonada
  10. Guillermo Del Toro's Pinnochio (2022.) – režija: Guillermo Del Toro  
  11. Apollo 10 1/2: A Space Age Adventure (2022.) – režija: Richard Linklater 
  12. El Buen Patrón (2021.) – režija: Fernando León de Aranoa
  13. Burning Days (2022.) – režija: Emin Alper                                                                                                    
  14. Licorice Pizza (2021.) – režija: P.T. Anderson 
  15. Flee (2021.) – režija: Jonas Poher Rasmussen                    
  16. Broker (2022.) – režija: Hirokazu Koreeda
  17. The Northman (2022.) – režija: Robert Eggers
  18. Sundown (2021) – režija: Michel Franco
  19. The Lost Daughter (2021.) – režija: Maggie Gyllenhaal
  20. The Tragedy of Macbeth (2021.) – režija: Joel Coen
  21. Summer of Soul (2021.) – režija: Questlove
  22. Attica (2021.) – režija: Traci Curry, Stanley Nelson
  23. Marcel the Shell with Shoes On/ Mad God (2021.) – režija: Dean Fleischer-Camp/  Phil Tippett
  24. Happening (2021.) – režija: Audrey Diwan
  25. You Won't Be Alone (2022.) – režija: Goran Stolevski
  26. Triangle of Sadness (2022.) – režija: Ruben Östlund
  27. Speak No Evil (2022.) – režija: Christian Tafdrup
  28. The Rescue (2021.) – režija: Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
  29. Armageddon Time (2022.) – režija: James Gray
  30. Thor: Love and Thunder/ Top Gun: Maverick/ Prey (2022.) – režija: Taika Waititi/ Joseph Kosinski/ Dan Trachtenberg  

7cc2952ed1dbd346c31b0c2214c7c2d3.jpg?v=1Najbolje iz Hrvatske i regije:

  1. Sigurno mjesto (2022.) – Juraj Lerotić
  2. Stric (2022.) – režija: David Kapac, Andrija Mardešić
  3. Hrvatskog narodnog preporoda (2022.) – režija: Goran Dević
  4. Glava velike ribe (2022.) – režija: Arsen Oremović
  5. Ljeto kada sam naučila letjeti (2022.) – režija: Radivoje Andrić

Reci što misliš!