Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

You Won't Be Alone: Život u tuđim kožama

You Won't Be Alone: Život u tuđim kožama

Mračne ljudske osobine i tragične sudbine najplodnije kinematografsko tlo često pronalaze u jezivim folklornim predajama, ovom slučaju vještičarenju, a Makedonac s australskom adresom, Goran Stolevski, nas je sa svojim dugometražnim debijem ''You Won't Be Alone'' počastio s jednim snažnim magnetom za sve prave ljubitelje art-house horora.

Želeći zaštiti svoju malenu djevojčicu od osvetoljubive vještice Marie, seljanima znane i pod zastrašujućim nadimkom Vukožderka (A. Marinca), majka je sakrije u drevnu posvećenu pećinu u blizini sela. Narednih 15-ak i više godina, djevojčica Nevena (S. Klimoska) biva izolirana od vanjskog svijeta i društvo joj kroz redovne posjete čini jedino paranoična majka sve do dana kad Vukožderka dođe po nju. 

You Won't Be Alone (2021)

Režija: Goran Stolevski

Uloge: Sara Klimoska, Anamaria Marinca, Noomi Rapace, Alice Englert, Félix Maritaud, Carloto Cotta, Arta Dobroshi, Irena Ristić, Verica Nedeska, Nikola Ristanovski, Daniel Kovačević…

Žanr: Horor, drama

Trajanje: 108 min.

Prateći vješticu planinskim šumama, Nevena polako otkriva prirodne ljepote, ali i okrutnost svoje nametnute 'mentorice', a kad se jednog dana konačno odluči udaljiti od nje i približiti ljudima, magičnom transformacijom preuzima ljudske ili životinjske oblike kao i njihove identitete…  

Premijerno prikazan u siječnju na fešti nezavisnog (ako tako što više uopće i postoji) filma, odnosno, legendarnom Sundance film festivalu, dugometražni prvijenac Gorana Stolevskog uvelike je iznenadio, opčinio, ali i šokirao kako posjetitelje tako i kritiku. Žanr horor filma još jednom je pokazao svoju neugasivu hibridnu moć, ovaj put kroz poetičnu viziju čovjeka na kojeg u budućnosti itekako valja ozbiljno računati jer je po ovdje viđenom svakako predodređen za velike stvari.

Premda osobno nije fan spomenutog žanra i grozi se grafički eksplicitnog prikaza nasilja, Stolevski je kopajući po folklornim materijalima rodne mu Makedonije, sad s onim 'dodatkom' Sjeverne, pronašao brojne fascinantne stvari, posebne one koje su se ticale spolne nejednakosti u društvu brdovitog Balkana. Žene su kroz stoljeća (radnja filma se odvija u planinskim krajevima Makedonije negdje u 19 stoljeću) od strane svojih očeva, braće i muževa tretirane kao sluškinje i bile su podređene njihovoj volji, a sve one koje bi podigle svoj glas protiv nepravde znale su nerijetko završiti na lomačama pod neutemeljenim optužbama za vještičarenje.  

Spominju se tako u narodnoj predaji i one koje su se koristile čarima fizičke transformacije, no Stolevskog nije osobito zanimalo zašto je neka od takvih žena optužena ili osuđena od strane seljana i da li se uistinu bavila vradžbinama već je priču odlučio graditi iz perspektive takve osobe. Kakvo je stanje uma osobe koja prakticira vještičarenje, za čim žudi i kakvo je njezino mjesto na ovoj planeti? U fokusu priče je Nevena (tumače je različite glumice uključujući i međunarodnu poznatu švedsku kameleonku Noomi Rapace), djevojka koja je nakon pustih godina izolacije zakoračila u svijet, okusila i osjetila sve čari nedirnute prirode. 

Lišena mogućnosti govora (neću vam spojlati zbog čega) ona se koristeći magičnom, poprilično gadljivom fizičkom transformacijom uspijeva infiltrirati u selo sve kako bi saznala kako je to biti okružen ljudima i kakve osobine krase ljude. Ubrzo shvaća kako je biti ženom u to vrijeme i u takvom okruženju jedan grub, okrutan i podređen način življenja, ali i da postoje neki momenti koji u njoj bude neke lijepe, do tad zatomljene osjećaje. Spletom okolnosti Nevena je prisiljena preuzimati nove identitete i uskakati u tijela kako žena, tako i muškaraca i spoznati život iz različitih perspektiva, a na kraju i onaj najsnažniji osjećaj, osjećaj ljubavi.  

I dok mnogi perspektivni redatelji unutar ovog specifičnog žanra svoje priče u pravilu okružuju opipljivom i jezivom atmosferom, Stolevski ju je prvenstveno 'ogrnuo plaštom' čiste poetike na tragu velikana poput Malicka, Herzoga pa čak i Campion. Ritam filma je istovremeno spor i hipnotičan, kadrovi prekrasni i gadljivi dok se osjećaji rapidno mijenjaju iz potresnih u dirljive, uznemirujućih u zadivljujuće.  

Premda je radnjom smješten u neko nedefinirano planinsko selo Sjeverne Makedonije, u stvarnosti je sniman u Srbiji na prekrasnim lokacijama Stare planine i sela Pokrevenika koje je do dolaska produkcije i dalje ostao zarobljen u vremenu sa svojim dotrajalim kućama i štalama.

To je naravno dodatno pojačalo nužan osjećaj autentične atmosfere nekog surovog, davno zaboravljenog vremena, a ljepote planinskih rijeka i vodopada stvaraju idiličnu koheziju čovjeka i prirode što je naravno jedna od istaknutih značajki cijele ideje.  

Uz spomenutu Rapace, valja svakako istaknuti i upečatljive izvedbe Sare Klimoske (malčice podsjeća na Leu Seydoux), proslavljene rumunjske glumice Anamarie Marince u jezivoj, ali i tragičnoj izvedbi vještice Vukožderke, odnosno, mladu Australku Alice Englert.

Unatoč svim izrečenim superlativima, moram naglasiti kako ovo ipak nije film za nestrpljive gledatelje ili one koji orgazmično uživaju u nasilju, već prvenstveno za one koji uživaju u ljepoti kadra, poetičnosti i naraciji. Što se tiče režije, Stolevski je napravio jedan uistinu upečatljiv iskorak iz svijeta kratkometražnog u dugi film i sa sigurnošću mogu reći kako ćemo za njega u budućnosti itekako još čuti.

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!