Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

A Hero: Heroj našeg doba

A Hero: Heroj našeg doba

Premda se već našao u rijetkom društvu onih neameričkih redatelja čiji su filmovi dvaput ili više puta trijumfirali na Oscarima, malobrojni su oni koji bi rekli kako fantastični iranski autor Asghar Farhadi i sa svojim najnovijim uratkom nije zaslužio makar nominaciju za tu najprestižniju nagradu.

U kinoteku nam u srijedu stiže njegova drama s elementima trilera, ''A Hero'', a zašto je Akademija bila u krivu ne nominiravši ga, reći ću vam nakon par riječi o samoj radnji.

Kako ga je zbog nepredvidljive poslovne situacije splet loših prilika naveo na pusta zaduženja koja nije mogao vratiti, Rahim Soltani (A. Jadidi) je završio u zatvoru. Kad njegova ljubavnica, Farkondeh (S. Goldust) na ulici slučajno pronađe torbicu s vrećicom zlatnika, Rahim uspije dobiti dvodnevni zatvorski dopust kako bi prodajom zlatnika podmirio neplaćeni dug od 150.000 tomana svom šogoru Bahramu (M. Tanabandeh) i na taj način bio oslobođen daljnjeg služenja kazne.  

A Hero (2021)

Redatelj: Asghar Farhadi

Uloge: Amir Jadidi, Mohsen Tanabandeh, Sahar Goldust, Sarina Farhadi, Fereshteh Sadrorafaii, Maryam Shahdaei…

Žanr: Drama

Trajanje: 127 min.

Dolaskom u zlatarnicu, Rahim i Farkondeh saznaju kako vrijednost pronađenih zlatnika nije niti približno ravna dugu, no pokušat će ipak uvjeriti Bahrama da povuče optužbu uz garanciju kako će mu ostatak novca isplatiti čim prije stigne. Već izigran, ovaj pak odbije takvu nagodbu, a Rahim zbog grižnje savjesti potom odluči barem vratiti torbicu i zlatnike pravoj vlasnici i osloboditi je njezinih muka. Za tu gestu saznaju i ravnatelj zatvora, a uskoro i mediji, no ubrzo se pojave sumnje kako je Rahim cijelu priču inscenirao…  

Nakon solidnog izleta u međunarodne kinematografske vode (op.a. misteriozna krimi drama ''Everybody Knows'' s Bardemom i Cruz), Farhadi se vraća u rodni Iran kako bi nam još jednom uspjelo servirao humanu, moralističku priču s istaknutom socijalnom kritikom koja je u mnogočemu univerzalna i posebna. Njegov glavni protagonist je ovdje Rahim (uvjerljivo empatični, ponizni i skromni, a istovremeno i enigmatični Amir Jadidi), sredovječni muškarac koji je za svog života poput mnogih napravio dosta krivih poteza, no bez namjere da povrijedi druge.  

Naravno, kako to u životu i inače biva, takve stvari su se u konačnici ipak dogodile što ga je i dovelo na mjesto gdje realno ne bi trebao biti. U želji za novom prilikom i iskupljenjem, Rahim povlači neke nove očajničke poteze, mnogi su mu na tom putu voljni pomoći, ali povjerenje okoline se rapidno mijenja dočim se pojavi prvi crv sumnje.  

Farhadi nas kao gledatelje kroz priču ovdje vodi kao svojevrsnu porotu koja treba procijeniti jesu li Rahimove namjere uistinu časne ili je on konačnici jedan prekaljeni lisac, čitaj. prevarant, sposoban napraviti pravi cirkus kako bi sve uvjerio u svoju nedužnost i tako izbjegao daljnje služenje kazne.

Da bi nam pozicija bila tim i teža, zaplet postaje sve kompliciraniji, a Rahimove odluke sve ishitrenije i riskantnije i dvoumljenje nam do samog konca filma ne prestaje golicati maštu. Ispod te misterije krije se dakako i snažna moralistička dilema koja, kako i sam lik Bahrama u jednom bitnom momentu zapita dušobrižnike: -Gdje se to slave ljudi samo zato što nisu postupili pogrešno?-.  

Koliko smo sposobni kao moderno društvo sami donositi vlastite zaključke, a koliko je u tome ipak snažan utjecaj medija i okoline, univerzalno je pitanje koje je uz svaku novonastalu situaciju, bila ona globalno ili lokalno zahvaćena, itekako relevantno.

Zašto je pak Akademija odlučila ignorirati Farhadijev film i prednost radije dati primjerice butanskom, odluka je koja možda svoje korijene i vuče u kontroverzi koja ga okružuje. Naime, sam Farhadi je paradoksalno poput lika Rahima optužen za lažova iliti točnije, za plagijat.

Jedna od njegovih bivših studentica tvrdi kako je koncept priče pokupio iz dokumentarca kojeg je režirala dok je sudjelovala u njegovoj radionici, a optužbu je podigao i određeni g. Shokri čija je priča gotovo identična onoj Rahima. Istina ili laž, sami procijenite, no jedno je sigurno, Farhadi je još jednom potvrdio svoju pripovjedačku klasu i talent koji je neupitan.

OCJENA: 4.5/5

Osvrnut ću se još i samo na nadolazeće Oscare čije kandidate sam vam manje-više predstavio proteklih tjedana, odnosno, kroz minulu godinu.

Premda su određeni naslovi i akteri gotovo sigurni pobjednici, dogodile su se u međuvremenu i brojne manifestacije koje su poljuljale teze o do sad sigurnim laureatima poput one da će ''The Power of the Dog'' osvojiti kipić za najbolji film ili da će Jane Campion uz režiju biti nagrađena i priznanjem za najbolji adaptirani scenarij.

Iz drugog plana je iznenada iskočio i mali film ''CODA'', pobjednik prošlogodišnjeg Sundancea, koji bi lako mogao pomrsiti planove o trijumfu Campioničina filma, no pametniji ćemo svakako biti u ponedjeljak kad će se znati tko je imao razloga za smijanje, a tko za plakanje.


Reci što misliš!