Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Najbolje iz filmske 2021.

Najbolje iz filmske 2021.

Prošle godine u ovo vrijeme svi smo se nekako nadali kako će noćna mora imena korona uskoro biti tek ružna uspomena, no stvari su i dan-danas nažalost i dalje izvan kontrole.

Život na ovom iscrpljenom planetu postao je preslika nekog otrcanog scenarija distopijskog filma u kojem se sve teže razaznaje tko je u krivu, a tko u pravu. U cijelom tom kaosu u kojem se ne zna 'tko pije, a tko plaća', pokušao se održati nekakav privid 'novog normalnog', no psihički ožiljci su postali sve veći i dublji.  

U kina su se pod rigoroznim mjerama (to se posebno odnosi na kinoteke unutar kojekakvih javnih institucija) sramežljivo počeli vraćati filmovi, u prvim mjesecima bez nekih pretjerano pompoznih naslova, no uskoro i s pokojim zvučnijim (primjerice, ''Godzilla vs. Kong'').

No, nije to bilo to. Ljudi su osjetili strah, bježali od zatvorenih prostora (pogotovo multipleksa koji su unatoč preporukama stožera imali neke 'svoje mjere' koje niti jedna kontrola nikad nije sankcionirala) i plašili se najobičnijeg kihanja više negoli crnog đavla.

Lakše je stoga bilo uključiti neki od streaming servisa ili ilegalno 'skidati', negoli se izlagati prokletom virusu zbog 'nekog tamo' filma. Srećom, nije takvo razmišljanje prevladalo dugo. Dolaskom toplijih dana i smanjenjem oboljelih, vratila su se ljetna kina i festivali koji su prošle godine stagnirali, odnosno, pružali tek svoja krnja 'onlajn' izdanja.

Za razliku od prethodne, prve 'korona godine', ova nije u tolikoj mjeri vratila gledatelje na ljetne pozornice jer se većina ipak radije odlučila na oblokavanja u kafićima i buljenje u 'Netflix' kao u neku novu svetu kravu negoli prisustvovanju kulturnim sadržajima. Sve je to dakako ostavilo traga na kinoprikazivače, a u najgorem položaju su se našla mala, nezavisna kina i kinoteke koje ne preživljavaju zahvaljujući bezumnim blockbusterima ili crtićima upitne kvalitete.  

Zadarska kinoteka Kino Zona je najviše gledatelja ovog ljeta tako privukla s domaćim senzacijama poput Rostuharovog dokumentarca ''Ljubav oko svijeta'', laureatom Cannesa ''Murinom'' ili prolongirane drame Danila Šerbedžije ''Tereza 37'', dok je zimu izvukla fantastična ''Zbornica''. Dobroj posjećenosti navedenih filmova je uz samu kvalitetu dakako kumovalo i gostovanje glumaca i redatelja, a filmofili su, zna se, uvijek željni anegdota iza kulisa.  

Što se tiče prokušanih blockbustera, a pritom prvenstveno mislim na one superherojske ili nastavke franšiza, malo koji je opravdao očekivanja. U moru prvospomenutih, kvalitetom je odskočio jedino Gunnov ultra zabavni ''Suicide Squad'', dok nam nastavci uspješnice ''Wonder Woman'' ili dugo iščekivani solo film 'Marvelove udovice' ''Black Widow'', tj. ''Eternalsi'' indie filmašice Chloe Zhao nisu donijeli ništa sem razočarenja.  

Gorak okus je pred sam kraj godine srećom isprao treći nastavak nove 'Spider-Man' trilogije, dok su ostale 'superjunačine' kvalitetan tretman ipak zavrijedile na malim ekranima u vidu serijala poput ''Hawkeyea'' ili ''Lokija''. Da, mnogo toga se ove 2021. prebacilo na TV, ali i tu se moglo naći kojekakvih promašaja (''The Woman in the Window'' je jedan od primjera). Mnoštvo otprije prolongiranih filmova je svoje premijere paralelno dočekalo kroz limitiranu kinodistribuciju i streaming platforme, no malo koji je polučio očekivane rezultate . 

Takav negativan trend razbili su tek rijetki, no na njih se čekalo kao što ozebli čekaju sunce i srećom je filmofilska strast prevladala strah. Govorim dakako o posljednjem nastavku Bond franšize, odnosno, riskantnoj, ali u konačnici fantastičnoj Villeneuovoj adaptaciji Herbertove SF 'Biblije' ''Dune''.

Izuzev umarajućih dnevnih izvještaja stožera, posebno su nas pogodile i vijesti o smrti neke voljene filmske, glazbene ili sportske zvijezde, a njih je nažalost bilo na pretek. Posebno su nas ipak 'opekle' one o odlascima: Jean-Paul Belmonda, Christophera Plummera, Richarda Donnera, Mire Furlan, Žarka Potočnjaka, Sonnya Chibe, Georgea Segala, Yapheta Kotta, Jean-Marc Valléea, Hala Holbrooka, Michaela Apteda, Charliea Wattsa, ali i brojnih drugih.  

Uz sve rečeno, ne valja ipak biti negativan jer film je bez ikakve sumnje bio jedna od najsvjetlijih točaka u ovoj stresnoj i bolnoj godini. Žanrovski gledajući, hororci se i dalje dobro drže, a uz one koji su se našli na ljestvici, izdvojio bi i kvalitetan nastavak senzacije ''A Quiet Place'' ili primjerice ''The Night House''. Akcijski žanr je 'živio' prvenstveno zahvaljujući Bondu i superherojima dok se skorom gašenju 'proljev' franšize 'Fast & Furious' nažalost i dalje ne vidi skori kraj.  

Komedija je svoje uporište pronašla u europskim koprodukcijama i satirama, a 'boom' za kraj godine je učinio i Adam McKay sa svojom Netflix senzacijom ''Don't Look Up''. Kaubojci i dalje jašu na margini, no još uvijek skrivaju mala bogatstva poput ''The News of the World'', ''Old Henry'' ili australski ''The Furnace''.

Hrvatska i regionalna kinematografija počivala je na snažnim plećima ženskih autorica koje su sa svojim radovima ispisale povijest u Cannesu (op.a. ''Murina'') i Karlovym Varyma (''Zbornica''), odnosno, 'Sundanceu' (''Košnica''). Šteta što je domaća publika umjesto spomenutih radije hrlila u kina gledati kvalitetom upitnijeg ''Tomu'' ili nastavak ''Južnog vetra''.

Bilo je tu dakako još svakojakih žanrovskih bisera, a temeljite osvrte većine potonje navedenih, čitaj. najboljih, možete pronaći u našoj arhivi kolumni. Mojoj malenkosti nije bilo nimalo lako izdvojiti tek 20-ak ponajboljih naslova jer ih je barem još toliko zavrijedilo poseban spomen i tek su nijanse krojile konačan poredak, no dodavši i one iz protekle godine čije smo premijere tek dočekali u tekućoj, lako sam došao i do broja 30.  

Tu se dakako nalazi i zasebna lista ponajboljih regionalnih, odnosno, domaćih ostvarenja, a ne smijem zaboraviti naglasiti kako i ove godine nismo dočekali velik broj onih naslova koji tek trebaju imati domaće kinopremijere, a sigurno bi zavrijedili svoje mjesto na ljestvici najboljih. Prvenstveno je riječ o najnovijim remek-djelima P.T. Andersona, Joela Coena, Guillerma Del Tora, Maggie Gyllenhaal ili Paula Verhoevena, odnosno, onih naslova koje potpisnik ovih redaka nije mogao pogledati na festivalima poput ZFF-a i sl. Oni će svoju satisfakciju morati sačekati za konac nadolazeće godine i novu ljestvicu, a do tad bacite oko na ove dvije i pokušajte pronaći svoje favorite i eventualne preporuke za praznike. Sretno vam bilo!

Najbolje iz svjetske kinematografije:

  1. Dune (2021.) – režija: Denis Villeneuve
  2. Nomadland (2020.) – režija: Chloé Zhao
  3. The French Dispatch (2021.) – Wes Anderson 
  4. Drive my Car (2021.) – režija: Ryûsuke Hamaguchi
  5. Pig (2021.) – režija: Michael Sarnoski
  6. The Green Knight (2021.) – režija: David Lowery
  7. Promising Young Woman (2020.) – režija: Emerald Fennell
  8. Judas and the Black Mesiah (2021.) – režija: Shaka King
  9. The Father (2020.) – režija: Florian Zeller
  10. Riders of Justice (2020.) – režija: Anders Thomas Jensen 
  11. The Card Counter (2021.) – režija: Paul Schrader
  12. Bad Luck Banging or Loony Porn (2021.) – režija: Radu Jude
  13. Belfast (2021.) – režija: Kenneth Branagh
  14. The Hand of God (2021.) – režija: Paolo Sorrentino
  15. Annette (2021.) – režija: Leos Carax 
  16. Titane (2021.) – režija: Julia Ducournau
  17. Lamb (2021.) – režija: Valdimar Jóhannsson
  18. The Last Duel (2021.) – režija: Ridley Scott  
  19. The Worst Person in the World (2021.) – režija: Joachim Trier
  20. Minari (2020.) – režija: Lee Isaac Chung
  21. The Velvet Underground / Retour à Reims (Fragments) (2021.) – Todd Haynes / Jean-Gabriel Périot
  22. No Sudden Move (2021.) – režija: Steven Soderbergh  
  23. The Mole Agent (2020.) – režija: Maite Alberdi
  24. The Power of the Dog (2021.) – režija: Jane Campion
  25. Spencer (2021.) – režija: Pablo Larrain  
  26. Night of the Kings (2020.) – režija: Philippe Lacôte
  27. Dear Comrades! (2020.) – režija: Andrey Konchalovskiy
  28. News of the World (2020.) – režija: Paul Greengrass  
  29. Strah (2020.) – režija: Ivajlo Hristov   
  30. Raya and the Last Dragon / No Time to Die/ Spider-Man: No Way Home/ The Suicide Squad (2021.) – režija: Don Hall / Cary Joji Fukunaga / Jon Watts / James Gunn

Najbolje iz Hrvatske i regije:

  1. Zbornica (2021.) – Sonja Tarokić
  2. Murina (2021.) – režija: Antoneta Alamat Kusijanović
  3. Tvornice radnicima (2021.) – režija: Srđan Kovačević
  4. Košnica (2021.) – režija: Blerta Basholli
  5. Nulti krajolik (2020.) – režija: Bruno Pavić

Reci što misliš!