Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Judas and the Black Messiah: Moć narodu, Kaluuyi Oscara!

Judas and the Black Messiah: Moć narodu, Kaluuyi Oscara!

Da se neke stvari nisu mnogo promijenile od 60-ih i 70-ih (to je period u kojem je smještena radnja ovotjedne filmske preporuke) naovamo, znamo i sami čitajući novine i gledajući vijesti u kojima odzvanjaju pojmovi i riječi poput 'rasizma' i 'pretjerane uporabe sile', kako u S.A.D.-u, tako i drugim zemljama i kontinentima.

Mnogi će naši državljani nažalost na tu spoznaju reagirati onako, tipično balkanski, uz riječi kako mi nemamo crnaca da bi nas to zabrinjavalo. Greška! Rasizam je tek djelić globalnog problema iza kojeg čvrsto stoji kapitalistički, u pravilu politički desno orijentiran ustroj.

Ovdje možda ne postoje rasni u jednakoj mjeri kao etnički ili vjerski sukobi, no katalizatori tih problema su isti. ''Judas and the Black Messiah'' nam očitava još jednu lekciju iz prošlosti za koju mnogi, a posebice mlađe generacije, pojma nemaju.

Lažno se predstavljajući kao agent FBI-a sve kako bi zaplijenio, odnosno, krao automobile svojoj 'crnoj braći', Bill O'Neal (L. Stanfield ) brzo upada u nevolje zbog kojih mu prijeti višegodišnja zatvorska kazna. Kako bi je izbjegao, O'Neal prihvaća nemoralnu ponudu pravog federalnog agenta Roya Mitchella (J. Plemons) koji od njega traži da se infiltrira u ogranak čikaških 'Crnih pantera' i nadzire akcije njihovog vođe, Freda Hamptona (D. Kaluuya). 

Judas and the Black Messiah (2021)

Režija: Shaka King

Uloge: Daniel Kaluuya, LaKeith Stanfield, Jesse Plemons, Dominique Fishback, Ashton Sanders…

Žanr: biografski, drama, povijesni

Trajanje: 126 min.

Naime, dotični po mišljenju direktora F.B.I.-a, Edgara J. Hoovera (M. Sheen) sa svojim socijalističkim, revolucionarnim idejama predstavlja opasnost američkom društvu i cilj je udaljiti ga s ulica prije negoli svojim vatrenim govorima okupi pravu vojsku istomišljenika.

O'Neal prihvati ponudu sve kako bi izbjegao zatvor, no ubrzo i sam biva privučen Hamptonovim idejama o jednakim pravima za pripadnike svih rasa i odlučnijim akcijama uz koje bi to i postigli. Hoover isprva bude zadovoljan prikupljenim informacijama o 'Panterama', no kad shvati kako Hampton polako postaje simbol otpora potlačenima, zahtjeva od podređenih radikalnije rješavanje problema… 

Baziran po istinitim događajima koji su se zbili koncem 60-ih i početkom 70-ih godina prošlog stoljeća, film Shake Kinga pripovijeda nam kako i sam naslov indicira, priču o izdaji. Premda su do sad snimljeni na deseci filmova o infiltracijama doušnika u kojekakve kriminalne, terorističke i nacističke organizacije pa čak i one u redove Ku Klux Klana (primjerice odlični ''BlackKkKlansman'' Spikea Leeja), ova priča je slabo znana izvan krugova crnačke zajednice, a posebice izvan granica S.A.D.-a.

Da, S.A.D.-a, tzv. zemlje demokracije u kojoj policajci i dalje nekažnjeno prolaze i kad pred hrpom očevidaca nasred ulice premlaćuju ili usmrćuju često nedužne i nenaoružane Afroamerikance, Azijate ili Latinoamerikance. U jeku svih događaja koji su se odvijali posljednjih godina (posebice nastanka 'BLM' pokreta), sad je savršeno vrijeme da se ispravi i ta nepravda i da na pravi način saznamo nešto više o aktivnostima ozloglašenih 'Crnih pantera' i jednog od njihovih najznačajnijih vođa, Freda Hamptona, odnosno, izdaji i smrti istog.

Doduše, ideja o snimanju ovog filma nastala je još 2014. kad su je braća Kenny i Keith Lucas pokušali 'progurati' kompanijama 'A24' i 'Netflixu', no bez većeg uspjeha. Kako god bilo, nekoliko godina kasnije za njihovu priču se zagrijao 'novopečeni' redatelj i gorljivi borac za ljudska prava Shaka King. No kako je u pripremi bio sličan projekt iza kojeg su stajala daleko zvučnija imena i veći budžet stvari su se pokrenule s mrtve točke tek 2019. kad je konkurencija odustala.

U priču se producentski uključio sad već proslavljeni redatelj Ryan Coogler (''Fruitvale Station'', ''Creed'', ''Black Panther''..), distribuciju je preuzeo slavni 'Warner Bros.' studio, a glumački su se uz projekt vezala sve traženija glumačka imena, Daniel Kaluuya, LaKeith Stanfield i Jesse Plemons. Sve je već počelo mirisati na nagrade.

Naravno, ovakav i slični projekti na papiru često znaju izgledati moćno, no u konačnici bivaju traljavo odrađeni i lišeni bilo kakve energije ili emocija. Srećom, Shaka King nije pokleknuo pred izazovom već je stvorio film na kakvom bi mu zavidjele i daleko iskusnije kolege.

Savršeno pogođen ritam, atmosfera tih, u mnogočemu revolucionarnih godina, nadahnjujuća priča (scenarij uz samog redatelja supotpisuje Will Berson) koja skida stigmu s pokreta i djelovanja 'Crnih pantera', a posebice Freda Hamptona, izvanredna glazbena pozadina i na kraju krajeva, fantastična gluma (Kaluuya i Stanfield u nikad boljim izvedbama), dižu ovaj film visoko iznad mnogih, tematski podosta sličnih uradaka.  

Radnja je tečna, involvirajuća, dok nam pažnju neprekidno drže glumci koji jednostavno rečeno, pršte energijom (Kaluuya definitivno zaslužuje nadolazeći 'Zlatni Globus', a bogme i Oscara) i kroz tek par treptaja očima saznajemo puno više negoli su mnogi pokušali reći o pokretu koji je naprasno ugašen od strane Hoovera i sličnih 'bijelih' moćnika koji su osjetili trenutak mogućeg društvenog prevrata i pravde za sve, a ne samo bojom kože privilegirane.

Naravno, on je to potkopavao s teorijama o terorizmu i komunističkoj revoluciji u srcu demokracije, no činjenica je bila ta da nije želio da potlačeni dobiju tretman kakav zaslužuju.

Nažalost, kroz administracije Busheva, Trumpova i sličnih ta borba i dalje traje, a nevinih žrtava je sve više. Inteligentni mladi ljudi poput Freda Hamptona danas ne šire glas na jednako moćan način i pitanje je kako će, kad će i hoće li uopće ta priča o jednakosti ikad završiti na najbolji i najpravedniji mogući način.

OCJENA: 5/5


Reci što misliš!