Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Najbolje iz filmske 2020.

Najbolje iz filmske 2020.

Otkako postoji ova kolumna, a tome je već puno desetljeće, pisanje ovakvog specijal teksta nikad mi nije bilo teže.

Počela je ova godina fantastično.

''Parazit'' je ispisao povijest na Oskarima, publika je hrlila u nezavisna kina kako bi svjedočila tom filmskom fenomenu, a nije je manjkalo niti na projekcijama posljednjeg Almodovarovog filma, dokumentaraca o Maradoni i frontmanu 'KUD Idijota' Tusti, kao ni domaćim uspješnicama poput izvanrednog uspješnice Nebojše Slijepčevića ''Srbenka'' ili makedonskoj ''Medenoj zemlji''.

Da, bili su to veličanstveni dani za zadarske filmofile, ali i one diljem globusa. A onda…svijet je stao.

U početku smo bili zbunjeni. Kakav sad vražji COVID-19, nevidljivi virusni neprijatelj iz Kine? Strah i paranoja brzo su nam se uvukli u kosti i sve je stalo. Kina, glazbeni koncerti, kazališne i plesne priredbe su sredinom ožujka naprasno obustavljeni. Što i kako dalje, nitko nije znao.

Vjerno smo slušali naloge kriznog stožera i pokušavali zadržati psihičku stabilnost. Razonodu i bijeg iz šokantne svakodnevice bili smo prisiljeni potražiti putem razgoropađenih streaming servisa i 'majke svih mreža'. Ne kažem da se tamo nije našlo svakakvih 'malih' otkrića i kvalitetnih filmova, no svi smo vapili za velikim platnima.

U nekim gradovima skromno je zaživjela ideja 'drive-in' kina premda je spektakularnih naslova nasušno nedostajalo. Kad se epidemiološka situacija s dolaskom proljeća i toplijih dana pomalo primirila, startala su ljetna kina.

Zadar je živio s 'Kino Zonom' i svi su se zaželjeli filma u njegovom najraskošnijem izdanju. Tražile su se karte viška za festivalske atrakcije poput ''Razbijačice sustava'', ''Corpus Christi'' ili ''Pljačku stoljeća''. Multipleksi su u međuvremenu čekali 'zeleno svjetlo' za povratak u dvorane.   

Blockbusterski led je smjelo odlučio probiti Christopher Nolan sa svojom pretencioznom mozgalicom ''Tenet'', no poražavajući rezultati na globalnim, već dugo vremena paraliziranim kinoblagajnama, zaustavili su najavljivani val potencijalnih hitova i velika holivudska studija su počela razrađivati drugačiju strategiju.

Mnogi su odlučili svoje naslove prolongirati za 2021., neki čak i 2022., dok su drugi na zadovoljstvo nezaustavljivih streaming giganata poput Netflixa, Amazona, HBO-a ili novonastalog Disneyevog kanala odlučili svoje filmove prebaciti na mali ekran i sigurnost vlastitih domova. Najstrastveniji filmofili bili su slomljeni takvim odlukama i vijestima.

Ništa od novih avantura Jamesa Bonda, najnovijeg ispaljenja Wesa Andersona  ili Villeneuove adaptacije ''Dune''. Da li je vražja 'korona' tek nagovještaj skorog umiranja kina? Nadajmo se da stvari ipak nisu tako crne i da će se film iduće godine vratiti u svoj pravi dom, a to su naravno kinodvorane. 

Filmski festivali, izuzev nekolicine ljetnih poput splitskog 'FMFS-a' ili onog u Betini, odnosno 'krnjeg' izdanja Pule uglavnom su svoj program pružali 'onlajn', ali to nije to. Ljudima je nedostajao onaj festivalski šušur, druženje i ćakula o filmu. Spomenute iznimke su to uspjele održati i na tome im spuštam kapu, no ta euforija je ipak prekratko trajala.

Dolaskom hladnijih dana, virus se ponovno razmahao, a naposljetku i eksplodirao no kino projekcije su se nekako, gotovo na kapaljku i rigorozne mjere uspjele održati. Tako smo imali priliku pogledati domaće naslove poput jako dobre Pavlovićeve drame ''Mater'' ili filma ''Otac'' Srđana Golubovića, no unatoč vjernoj publici, bilo je tužno gledati gotovo prazne dvorane. Prokleti virus!

Da stvari budu još i gore, bila je ovo godina u kojoj su nas napustile brojne filmske, glazbene, književne i sportske legende poput: Kirka Douglasa, Seana Connerya, Maxa von Sydowa, Iana Holma, Terrya Jonesa, Jiría Menzela, Vatroslava Mimice, Ennia Morriconea, Michela Piccolija, Vere Zime, Nede Arnerić, Špire Guberine, Mustafe Nadarevića, Pere Kvrgića, Zoje Odak, Maradone i brojnih drugih, i srce nam je neprestano bilo ispunjeno tugom.

Kraj godine je u multiplekse ipak donio dva nasušno potrebna mega naslova (op.a. ''WW84'' i ''Soul'') s optimističnim pričama i spektaklom, ali taj užitak su nam nažalost ponovno zasjenili užasni potresi u Baniji (ne zaboravimo niti na onaj u Zagrebu).

Što nas čeka iduće godine, nitko ne zna, no nadamo se da će i ovim crnim vremenima brzo stići kraj, a do tad ću se pokušati osvrnuti na ono najbolje što smo imali prilike gledati, kako na velikim, tako i malim ekranima.

Našlo se tu kao i uvijek podosta naslova koji su svoj put ka kino dvoranama i široj publici započeli na brojnim festivalima 2019. i onih sa spomenutih streaming servisa, ali to ne znači kako ne zaslužuju svoje mjesto na ovogodišnjoj ljestvici.

Hrvatska kinematografija je ove godine iznjedrila nekoliko uistinu vrhunskih dokumentaraca, ali i igranih filmova međusobno povezanih ženskom tematikom i likovima. Kvaliteta nije zaobišla niti regiju što me nagnalo da ove godine uz onu svjetsku napravim i posebnu tablicu najboljih domaćih, tj. regionalnih naslova.

Dalo bi se tu ispisati još štošta, ali emocionalno iscrpljen posljednjim događajima, apeliram da radije provrtite arhivu ovogodišnjih tekstova u kojima je sve podrobnije ispisano.

Što se tiče onog standardnog specijala u kojem najavljujem iduću filmsku godinu, mislim da je to u ovako neizvjesno vrijeme nezahvalno i neracionalno činiti stoga nam ne preostaje ništa drugo već da i sami pratimo razvoj situacije.

Znamo jedino da nas u skoro vrijeme u kinima (ili negdje drugdje) ipak očekuju izvanredni 'ostaci' filmske 2020. kao što su iznimno hvaljene drame ''Nomadland'' i ''Minari'' što čini dobar zalog za filmsku 2021.

Na kraju se nadam kako ćete na ovim mojim listama (na kojoj logično prednjače naslovi iz prijašnje godine i gdje pojedini naslovi dijele pozicije) pronaći i neke od svojih favorita ili preporuku za gledanje, a isto tako se nadam kako će nam okolnosti iduće godine biti naklonjenije pa ćemo neke od ovih uspjeti pogledati i na velikim platnima. Do tad, ostanite mi zdravi i čuvajte se! 

Najbolje iz svjetske kinematografije:

  1. The Painted Bird (2019.) – režija: Václav Marhoul
  2. Another Round (2020.) – režija: Thomas Vinterberg
  3. Systemsprenger (2019.) – režija: Nora Fingscheidt
  4. Uncut Gems (2019.) – režija: Benny Safdie, Josh Safdie
  5. Babyteeth (2019.) – režija: Shannon Murphy
  6. Never Rarely Sometimes Always (2020.) – režija: Eliza Hittman
  7. WolfWalkers/Soul (2020.) – režija: Tomm Moore, Ross Stewart/Pete Docter
  8. 1917 (2019.) – režija: Sam Mendes
  9. About Endlessness (2019.) – režija: Roy Andersson
  10. Sound of Metal (2019.) – režija: Darius Marder
  11. Corpus Christi (2019.) – režija: Jan Komasa
  12. First Cow (2019.) – režija: Kelly Reichardt
  13. Portrait of a Lady on Fire (2019.) – režija: Céline Sciamma
  14. Relic/Possessor (2020.) – režija: Natalie Erika James/ Brandon Cronenberg
  15. Les Misérables (2019.) – režija: Ladj Ly
  16. The Woman Who Ran (2020.) – Sang-soo Hong 
  17. I'm Thinking of Ending Things (2020.) – Charlie Kaufman
  18. The Vast of Night/The Platform (2019.) – A. Patterson/G. Gaztelu-Urrutia
  19. Bacurau (2019.) – režija: Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho
  20. Mank/Tenet (2020.) – režija: David Fincher/Christopher Nolan    

Najbolje iz Hrvatske i regije:

  1. Otac (2020.) – režija: Srđan Golubović
  2. Quo vadis, Aida? (2020.) – režija: Jasmila Žbanić  
  3. Jedna od nas/O jednoj mladosti (2020.) – režija: Đuro Gavran/Ivan Ramljak
  4. Mater/Tereza37 (2019./2020.) – režija: Jure Pavlović/Danilo Šerbedžija
  5. Povuci-potegni/Nun of Your Business (2020.) – Neven Hitrec/I. Marinić Kragić

Reci što misliš!