Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Les Misérables: Džungla na pariškom asfaltu

Les Misérables: Džungla na pariškom asfaltu

Izgledi da ''Parazitu'' 'preotme' Oskara u kategoriji najboljeg stranog filma bili su minimalni, no već je i sama nominacija veliko priznanje i potvrda kvalitete za ovo izvanredno ostvarenje.

Govorim dakako o filmu ''Les Misérables'', francuskom kandidatu za Oskara, a da li je opravdano dobio prednost u odnosu na predivnu ljubavnu dramu ''Portrait of a Lady on Fire'', procijenite sami.

Stéphane Ruiz (D. Bonnard) je provincijski policajac koji nakon razvoda zatraži premještaj u Pariz u brigadu za borbu protiv kriminala sve kako bi bio bliže svojem sinu.

Tamo ga dodijele rasistički nastrojenom naredniku Chrisu (A. Manenti) i njegovom kolegi Gwadi (D. Zonga). Već prvog dana patroliranja Stéphane shvati kako je došao u sasvim nepoznat svijet gdje s lakoćom može izgubiti glavu zbog obične razmirice.

Kad problematični dječak Issa (I. Perica) ukrade Romima lavića iz obližnjeg cirkusa, Chris im obeća kako će riješiti problem sve kako bi bio izbjegnut veći sukob. Prilikom uhićenja Isse dogodi se incident kojeg s dronom snimi dječak Buzz (Al-Hassan Ly)… 

Les Misérables (2019)

Režija: Ladj Ly

Uloge: Damien Bonnard, Alexis Manenti, Djebril Zonga, Issa Perica, Al-Hassan Ly, Steve Tiencheu, Almamy Kanouté, Nizar Ben Fatma, Raymond Lopez, Luciano Lopez…

Žanr: Kriminalistički, drama, triler

Trajanje: 104 min.

Već s prvim kadrovima u kojima se za proslavu osvajanja naslova svjetskog prvaka u nogometu u dresovima francuske nogometne reprezentacije okupljaju mladi i stari, bijeli i crni, upijate osjećaje zajedništva i ponosa. No, te slike su samo sporadični izljev euforije koja se jako brzo otapa i poprima prave konture modernog francuskog društva.

Klasna, religijska i rasna podjela nije nikad bila veća, a pojedini dijelovi 'grada ljubavi' djeluju kao pravo ratno poprište. Da, Ladj Ly nas je poput svojeg glavnog protagonista Ruiza žestoko pljusnuo i izbacio iz komforne zone polako uvodeći u svijet kaosa i nesigurnosti.

Kako je i sam dijete prognanika iz siromašnog Malija, Ladj Ly itekako zna o čemu priča kad nas baca na okrutne ulice Montfermeila, pariškog kvarta u kojem je i sam odrastao i u kojem je u revolucionarna vremena slavni Victor Hugo posložio radnju svojih Jadnika.

Ovdje umjesto Jeana Valjena pravdu i stabilnost pokušava uvesti 'zeleni' policajac Riuz, no ta misija neće biti nimalo lako pošto je nezadovoljstvo potlačenih dostiglo vrhunac. 

Još 1995. Mathieu Kassovitz nam je u svojem remek-djelu ''La Haine'' dao do znanja kako se stvari u francuskom (a i šire) društvu rapidno mijenjaju i kako opresivan pristup vladajućih samo dodatno osnažuje potlačene i stvara nove generacije nezadovoljnih.

Da je 'vrag odnio šalu' dokazao je 20 godina kasnije Jacques Audirard u ''Dheepanu'' gdje smo ostali zgroženi pravom slikom krvave Francuske, a sad je točku na i stavio Ladj Ly.  Istu priču, s istim glumcima i naslovom, ali u kraćem formatu (16 min,), redatelj je zgotovio 2017. što je na kraju rezultiralo hvalospjevima kritike, brojnim nagradama, a na kraju i osiguravanjem sredstava za snimanjem dugometražnog filma.

Kako učiniti razliku u multikulturalnom svijetu gdje se ne zna početak niti kraj? Postoji li mogućnost suživota ili nam svima predstoji gola borba za opstanak? To su tek neka od pitanja koje postavlja autor filma, a odgovore moram potražiti u sebi samima.

Mi u našoj državi doduše nemamo rasne, ali zato imamo nacionalne probleme i ne možemo se othrvati prošlosti, no slike koje nam kroz ovaj film pristižu iz Francuske svakako tjeraju na razmišljanje.

Budućnost je neizvjesna za sve i prijetnje u obliku rapidnih klimatskih promjena, bolesti i kojekakvih drugih globalnih previranja trebale bi nas trgnuti i ujediniti, a ne činiti još veći raskol u kojem će već i najmlađi naučiti prebrojavati krvna zrnca, religijske simbole i sav spektar boja kože.

Ako ste u mogućnosti, svakako posjetite Kino Zonu ovog petka i pogledajte film koji će vas svojom snagom istodobno zgroziti i oduševiti. Teme koje se film dotiče su itekako relevantne i značajne i bila bi prava šteta zanemariti ovako snažan film.

OCJENA: 4.5/5

Category: 1637 - 1653

Reci što misliš!