Ostalo / Kolumne

Film

Malteški sokol

Malteški sokol

Materija od koje su snovi izgrađeni

Izvorni naslov: The Maltese Falcon
Režija: John Huston
Glumci: Humphrey Bogart, Peter Lorre, Mary Astor, Gladys George
Trajanje: 101 minutu
Godina: 1941.
Produkcija: Warner Bros

"Malteški sokol" sinonim je za noir. Uloga Sama Spadea potvrdila je status Humphreyja Bogarta kao najveće holivudske ikone svog doba; tvrdokorni, beskompromisni detektiv stalna je figura u romanima Dashiella Hammetta, a Bogey ga je utjelovio točno na onaj način kakvim su ga čitatelji zamišljali.

Sam Spade je privatni detektiv, koji postaje tražen zbog ubojstva nakon što njegovog partnera ubiju na zadatku. Spade mora pronaći dokaze koji će ga osloboditi krivnje, pa stoga otvara istragu o posljednjem slučaju na kojem je njegov partner radio. Djevojka koja ga je uposlila, kako će Spade, uskoro saznati, nije osoba kojom se predstavlja. Ona je u potrazi za Malteškim sokolom, neprocjenjivom zlatnom figurom koju su malteški templari u 15. stoljeću poslali kao dar španjolskom kralju Charlesu V. Ali ona nije jedina koja je u lovu na zlatnu figuru optočenu dijamantima, a Spade se uskoro nalazi usred slučaja mnogo zamršenijeg od svih koje je dosad rješavao.

"Malteški sokol" doslovna je prerada, iz scene u scenu, od replike do replike Hammettovog teksta. John Huston bio je toliko oduševljen romanom da nije želio unositi nikakve drastične promjene. Iako je na taj način sebi ukinuo određene kreativne slobode, takva se odluka pokazala punim pogotkom. Bogart je zasjao, kao nikad dotad, iako je iza sebe već imao velike uloge poput "Visoke Sierre" i "Oni voze noću". Njegov Sam Spade postao je simbol noir lika. Sarkastičan, ciničan, uvijek s cigaretom u kutu usana, koja je s godinama postala Bogartov zaštitni znak, (pre)često s čašicom bourbona u ruci. Ali istovremeno pravedan, pošten i nepotkupljiv. Pravila je kršio često, ali svoj moralni integritet nikad.

Postao je, jednom riječju, uzor čitavim generacijama koje su ga željele oponašati. I ostao to do današnjih dana. "Malteški sokol" također je postavio standarde za još jedan neizostavni karakter noira - fatalnu ženu. Femme fatale ovog filma, u besprijekornoj interpretaciji Mary Astor, okrutna je, dvolična, na svaki način pokvarena žena koja pred ničim ne preza zbog vlastitog probitka. Odvratna, a ipak dopadljiva - savršen negativac. Jer od svih lopova, ubojica, kriminalaca koji paradiraju kadrovima "Malteškog sokola", ona je najgora.

Ovim je filmom također uspostavljeno jedno, za holivudski noir vrlo bitno, pravilo. Ovaj je žanr ovisan o igri svjetla i sjene, kontrastima crnog i bijelog, nijansama sivog. Boja nipošto nije dozvoljena. To se vidi po koloriranoj verziji filma koju je Ted Turner naknadno pustio u distribuciju, a koja je, u najboljem slučaju, smiješna. Ono što je kod Hustona funkcioniralo savršeno, neodoljiva groteska njegovih pejsaža, melankoličan osjećaj kadrova, kolor je pretvorio u lakrdiju. Ostalo je to tako do današnjih dana; rijetki su ti filmaši koji će se film noir štiha usuditi napraviti u boji, a kad to i učine, konačni proizvod uglavnom će izazvati lošu reakciju publike.

"Malteški sokol" bio je i ostao, klasik za sva vremena, film koji se i danas rado, makar po deseti put, gleda u ranojutarnjim tv reprizama. Što zbog izvrsne Hustonove režije, što zbog Bogeyjeve ikoničke pojave, što zbog genijalno posložene priče i dopadljive atmosfere ovaj će film uvijek ostati sinonim za noir i neizostavno štivo svakog filmofila.


Reci što misliš!