Film
Lutalice
"'Lutalice' imaju u sebi energiju dva različita filma"
Izvorni naslov: The Wanderers
Uloge: Philip Kaufman
Uloge: Ken Wahl, John Friedrich, Karen Allen, Alan Rosenberg
Trajanje: 117 minuta
Godina: 1979.
Produkcija: Orion
Kao prvo, dužan sam ispriku čitateljima ove kolumne: nije me bilo mjesec dana, opravdanja postoje (a čak nisu ni loša), ali neću se opravdavati. Mogu samo obećati da ću se potruditi u budućnosti ne eskivirati ova naša druženja na stranicama eZadra i da nas na ovim stranicama očekuje još mnogo dobrih filmova, ali i popratnih zbivanja koja okružuju nastanak svakog remek djela sedme umjetnosti. A sada, da se vratimo na temu. Koja je, u ovom slučaju, "Lutalice".
Volite filmove o urbanim supkulturama? Gledali ste "Ratnike podzemlja"? I uživali u njima? E, pa "Lutalice" nisu takav film. Imaju dodirnih točaka, zbog toga i spominjem Hillovu fantastičnu parodiju na mentalitet bandi kakav je sedamdesetih godina prošlog stoljeća vladao New Yorkom, ali ipak ih dijeli nebo i zemlja. "Lutalice" su također film o bandama. I o tom mentalitetu urbanih supkultura, kvartovskih kulera, brzih automobila i lijepih žena koje na njih padaju. Ali, uradak Philipa Kaufmana ima nešto što kultni trash klasik Waltera Hilla nema - dubinu.
Ta je dubina u "Lutalicama" uvelike određena vremenom radnje, koja je smještena 15-godina prije radnje "Ratnika podzemlja", u doba kad su njujorške ulične bande bile nevinije, manje nasilne, manje nadrogirane, manje naoružane... No, vrijeme radnje bitno je još zbog jednog razloga, odnosno događaja kojeg Amerikanci smatraju prekretnicom ljudske povijesti. Radi se o 1963. godini i ubojstvu predsjednika J.F. Kennedyja. Njegovo ubojstvo pokrenulo je politička previranja koja, u određenoj mjeri, traju i danas, te (u SAD-u) označilo rađanje jednog novog doba, oslobođenog od konzervativizma. Došlo je vrijeme liberalnih vrijednosti, osobnih sloboda i onoga što konzervativci nazivaju "moralna degradacija". Vrijeme "Lutalica".
"Lutalice" su utemeljene na istoimenom romanu Richarda Princea, i na istoimenoj Dionovoj pjesmi (koja je, usprkos vjerovanjima, nastala prije filma). Priča je to o Ritchieju, Joeyju i Perryju, članovima ulične bande u Bronxu, koja se vucara pod imenom "Lutalice", a možete ih prepoznati po kožnim jaketama s natpisom na leđima. "Lutalice", ali ni ostale bande, nisu bande u pravom smislu te riječi. Oni ne ubijaju, ne kradu, ne dilaju drogu... Ne bave se zapravo nikakvim kriminalnim aktivnostima koje bi opravdale epitet "banda". Umjesto toga, oni se vole družiti, zajedno provoditi vrijeme, zavoditi djevojke i, s vremena na vrijeme, upustiti se u šakački obračun s ostalim "bandama".
U slučaju "Lutalica", bande su metafora na nekoliko razina. One predstavljaju obitelj, odnosno zamjenjuju istu njihovim članovima koji odreda dolaze iz disfunkcionalnih familija u kojima su praktički nepoželjni, ali istovremeno simboliziraju različitost. Jer, bande se manje razlikuju prema teritoriju na kojem operiraju (kao što je slučaj u "Ratnicima podzemlja"), a više po boji kože ili porijeklu. Imamo tako bande Talijana, Židova, crnaca, azijata, latinoamerikanaca i, naravno, neizbježnih arijevaca (ili u ovom slučaju nekakvih preteča skinheadsa).
No, nakon što je sve rečeno i učinjeno, prava poanta "Lutalica" nije u bandama, niti u onome što one predstavljaju, niti u njihovim međusobnim odnosima, niti u odnosu pojedinih članova skupine prema vremenu i prostoru koje okupiraju. Sve su to samo motivi koji vode prema konačnom pitanju, pitanju koje je Kaufman doista želi postaviti. "Ovo su djeca današnje Amerike. Gdje su oni sada i što rade?", glasi to pitanje. I na taj način je udarena najveći šamar kapitalizmu i "demokraciji" u kojoj je ta, samo 15-ak godina stara, nevinost morala nestati izumrijeti, te prepustiti svoje mjesto kojekakvim yuppieima i birokratima. "'Lutalice' imaju u sebi energiju dva različita filma", napisao je jedan američki kritičar i tako na savršen način opisao ovo Kaufmanovo remek-djelo. Mislim da bolja preporuka nije potrebna.
Vezane vijesti
-
Zar će najveća zamjerka genijalnom umjetničkom djelu i najboljem ikad filmu smještenom u okruženje Drugog svjetskog rata biti što se Tarantino usudio ubiti Hitlera?
-
Doba yuppie generacije, havajskih košulja i rekreativnih droga imalo je svoju mračnu stranu, stranu o kojoj se rijetko progovaralo tako direktno kao što to čini ovaj film.
-
Zašto su šanse da se snimi dobar filmski nastavak ravne dobitku sedmice na lotu?
-
Zašto Tarantino? Zato što je to jedini redatelj koji se sa svakim filmom usudi ići sve dalje, koji u glavi uvijek ima neku novu i još ne ispričanu priču
Izdvojeno
-
Juniorska momčad zagrebačke Lokomotive izborila je nastup u šesnaestini finala nogometne Lige prvaka mladih pobijedivši i u uzvratnoj utakmici odigranoj na stadionu u Sesvetama rumunjsku Farul Constantu s 4-1.
-
Šetnja je namijenjena djeci od 4 do 12 godina u pratnji roditelja i održat će se u subotu, 14.12. s sa polaskom u 11.00h od ulazne recepcije NP Paklenica u Starigradu.
-
U župnoj dvorani župe sv. Anselma u Ninu predstavljena je monografija „Ecclesia Nonensis – O prošlosti Ninske biskupije“ urednika izv. prof. dr. sc. Zdenka Dundovića, u izdanju Sveučilišta u Zadru.
-
Odjel za sociologiju poziva na tradicionalni Otvoreni dan sociologije koji se ove godine održava 16. i 17. prosinca u zgradi SEP.
Reci što misliš!