Ostalo / Kolumne

Ljubičasta minuta

"Anđeli Babilona" groteskna slika zbilje

'Rustikalna travestija' Mate Matišića nakon 15 godina od svog nastanka toliko se dobro uklapa u sadašnji trenutak, da je ta spoznaja tragedija sama po sebi.

1997. godine Dramsko kazalište Gavella na scenu je postavilo 'Anđele Babilona', rustikalnu travestiju svestranog umjetnika, dramatičara Mate Matišića, što je izazvalo kontroverze, ponajviše zbog lika primitivnog Gradonačelnika koji vodi ljubav s ovcom. Neki su u Gradonačelniku prepoznavali pokojnog predsjednika Franju Tuđmana, a u liku Ovna Šiška - Gojka Šuška.

Danas, 15 godina nakon Gavelline premijere, 'Anđelima Babilona' novi život udahnuo je Dragon Teatar, pod vodstvom zadarske redateljice Maje Šimić, koju pamtimo po izuzetnoj drami 'Željezo' u HNK Zadar, 'Grinchu' u KLZ, 'Pitanju časti' u Kazalištu Marina Držića u Dubrovniku, predstavi 'Buža' koja je do kraja napunila Kino Pobjedu, te 'Škrtcu' s kazalištem slijepih i slabovidnih 'Novi život'.

Minimalistička scenografija Marija Jevtića vrlo dobro uklopljena u novootvoreno dvorište Kneževe palače odmah odaje kako se radi o predstavi koju u potpunosti nose sami glumci, a to se doista potvrđuje na samom početku, kada upoznajemo Gradonačelnika (Milan Stošić Miočić), primitivnu, neobrazovanu sirovinu, kojemu u posjet dolazi neurotični intelektualac (Matija Kazele), koji štrajka glađu jer ne može postati akademik. Gradonačelnik će mu pomoći ako ga profesor nauči čitati i pisati, ali za svega jedan dan.

Uz povremeno blejanje ovce Bilke, s kojom Gradonačelnik ima sasvim poseban odnos, te mudroslovlja jednog sluge Maxa (Miro Pucar), započinje urnebesna poduka. Uskoro upoznajemo i Gradonačelnikovu ženu, koketnu i bez dlake na jeziku(Marija Kolb), te starijeg Profesora (Mimi Zadarski), bivšeg akademskog disidenta, koji nam pruža odgovor na pitanje kako je moguće da takvi ljudi dolaze na vlast.

Ono što nas najviše brine jest činjenica da se crnohumorna drama, tzv. 'rustikalna travestija' Mate Matišića nakon 15 godina od svog nastanka toliko dobro uklapa u sadašnji trenutak, da je ta spoznaja tragedija sama po sebi.

Gradonačelnik ruralnih korijena koji želi naučiti čitati i pisati za jedan dan sutra bi mogao poželjeti sagraditi najveći spomenik Isusu, zar ne?

'Anđeli Babilona' spoj su amatera i profesionalaca. Milan Stošić Miočić uvjerljiv je u svojoj bahatosti i inzistiranju na važnosti 'rustikalnog', a sjajno mu parira Marija Kolb u ulozi jezičave, frustrirane nezadovolj(e)ne žene. Kolb je reakcije publike izazvala i transformacijom u liječnicu, koja se pojavljuje na završetku predstave.

FOTOGALERIJA Miro Pucar osvaja svojom hladnokrvnom uslužnošću, a Mimi Zadarski pravo je oličenje onih koji su prestali s dizanjem revolucije, sagnuli glavu i održavaju status quo zbog vlastitog mira. Brutalno i iskreno, 'Anđeli Babilona' govore nam o nasljeđu devedesetih. Zemljom vladaju podobni nesposobnjakovići, ovo je Babilon, a sve nas, budemo li poput entuzijastičnog Profesora, čeka luđačka košulja - iščitavamo iz Matešićeve dramatike, smijemo se grotesknim likovima, svjesni da se smijemo vlastitoj zbilji.

'Anđeli Babilona' igraju i večeras u 21:30 sati, pa se nadamo da ćemo vidjeti i zadarske kazalištarce, tj. redovitu postavu Zadarskog kazališnog ljeta, jer nam nije jasno kako ih ne zanima nešto čime se bave, a da nije izvedba koju su sami i organizirali. Usporedbe radi, glazbenici posjećuju koncerte svojih 'konkurenata', pisci čitaju knjige izdane u različitim nakladničkim kućama, slikari posjećuju brojne izložbe. Ako volite određenu umjetnost, onda je volite u cjelini.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.