Ostalo / Kolumne

Sedmi pečat

Radnička klasa odlazi u p.m.

Radnička klasa odlazi u p.m.

Nemojte mi zamjeriti. Jednostavno nemam volje, ne želim, odbijam i neću ove godine ponovno pisati o filmovima prigodnima za božićne blagdane. Sve (ili skoro pa sve) imalo pametnog i pažnje vrijednog na tom polju ispisao sam uoči protekla 3 Božića i mislim da se i vama kao i meni već u glavi vrte sve te puste reprize s kojima nas već desetljećima  nemilosrdno bombardiraju i teroriziraju. 

Out Of The Furnace (2013)

 

Režija: Scott Cooper

 

Uloge: Christian Bale, Casey Affleck, Woody Harrelson, Zoe Saldana, Forest Whitaker, Willem Dafoe, Sam Shepard, Tom Bower...

 

Žanr: Drama, triler, kriminalistički

Trajanje: 116 min.

Uoči posljednje ovogodišnje kolumne u kojoj ću vam spomenuti najznačajnija filmska ostvarenja i događaje koje smo imali prilike pogledati ili im prisustvovati, odnosno objave liste najboljih uradaka za 2013-u, predstavit ću vam film koji se i sam u posljednji tren našao na njoj i to ponajprije zahvaljujući glumačkim bravurama Christiana Balea, Caseya Afflecka i Woodya Harrelsona.

Russell (C. Bale) i Rodney Baze (C. Affleck) su braća koja se na potpuno različite načine odnose prema životu u nekoć moćnoj industrijskoj regiji zabačenog dijela Pennsylvanije. Russell naporno radi u čeličani i planira uskoro oženiti svoju djevojku Lenu (Z. Saldana) dok Rodney po kojekakvim kladionicama troši svoj kao marinac krvavo zarađen novac. Russell jedne večeri u alkoholiziranom stanju skrivi prometnu nesreću nakon čega biva osuđen na 4 godine zatvora. Po izvršenju kazne, dočeka ga neki sasvim drugačiji, ružniji svijet....  

Gledam i čudim se, ma jesu li to 'oni' napokon priznali poraz, nakon revolucionarnih 60-ih otvorili zakamenjene oči? Priznaju li arogantni američki napuhanci da se nalaze na koljenima? Mislim da da,  pošto ovaj put nije u pitanju nikakav šminkerski hollywoodski trend kojim će izmamiti umjetne suze glasačkom tijelu filmske Akademije.

Nakon slika neke nove, 'stvarne' vizije S.A.D.-a u odličnim i bolno ironičnim "Killing Them Softly" i "Mud", ne možemo više govoriti o slučajnostima. Premda se i dalje troše bezobrazne količine novca kako bi se pokazala sva raskoš 'tvornice snova' sa svim tim pustim silikonskim ljepoticama, spektakularnim eksplozijama i zatupljujućim pričama koje rijetko kad izlaze izvan granica svima poznatih 'supergradova' Los Angelesa, New Yorka, Washingtona ili primjerice post-uraganskog New Orleansa, tu su i oni koji nam s lakoćom prikazuju sliku moderne Amerike van zadanih okvira. 

Inspiraciju za svoj drugi redateljski uradak (prvi mu je iznenađujuće dobra glazbena drama 'Crazy Heart' koja je fantastičnom Jeffu Bridgesu donijela dugo sanjani zlatni kipić za najbolju ulogu), relativno nepoznati glumac i scenarist Scott Cooper pronašao je čitajući članak o nekoć moćnom industrijskom gradiću Braddocku koji je krajem 70-ih i početkom 80-ih doživio kolaps što je na kraju dovelo do gotovo potpune migracije stanovništva i epidemije narkomanskih ovisnika i dilera famoznog cracka.

Kad sve to spojite sa prizorima koji neodoljivo podsjećaju na brilijantni klasik "The Deer Hunter"(1978) i fantastičnim glumačkim castingom predvođenim bravuroznim, do boli emocijama nabijenim Christianom Baleom, disfunkcionalnim Caseyem Affleckom i zastrašujuće psihotičnim Woodyem Harrelsonom, imate film koji se apsolutno mora naći na ljestvici ponajboljih ostvarenja godine.

Cooper nas bolno udaljava od svih onih bedastoća koje prikazuju klišeizirano superiornu mačo Ameriku i poručuje nam da nije sve kao iz reklama. Grcaju, guše se u svojoj krvi, svojoj bahatoj prošlosti obilježenoj ratovima i porazima koja ih je koštala lagodnog života. Kod nas umiru sela, mjestašca i otoci no niti u Americi (SAD- u ako vas više veseli) ne teku zlatni potoci. Bijeda je počela izjedati i njihovo licemjerno društvo.

Uffff...totalno sam odlutao u cijeloj priči. Nema veze, shvaćate što želim reći, točnije, shvaćate što Cooper želi reći.

Polako se otkriva istina, svi kad-tad postaju robovi svoje gluposti, a kud ćeš boljeg primjera od njih. Bale je tu čudesan, s takvom lakoćom se transformira u hodajuću agoniju, ranjivost, čovjeka koji više nema što izgubiti.

Predepresivan prijedlog za ovaj tjedan? Možda i jest, ali ne znači da nije istinit, ne znači da treba bježati od njega, dapače, odličan, izvrstan film koji će vas upoznati (ako već nije) sa jednim novim autorom i njegovom vizijom uglavnom skrivene Amerike.  

Ukoliko pak želite savjet za neki lagani božićni filmom, malo prokopajte po našoj arhivi, sigurno će se naći nešto.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.