
Večeras u 20 sati, u katedrali sv. Stošije, cijenjeni njemački orguljaš Christian Bischof priredit će koncert otvorenja 6. Zadar Organ Festivala.
Nakon sinoćnje probe na zadarskim orguljama njemačke
radionice Eisenbarth, Bischof je bio oduševljen kvalitetom i
dispozicijom instrumenta.
“Ove orgulje se po mnogočemu razlikuju od Eisenbarthovih
instrumenata koje sam svirao u Njemačkoj. Ovo je njihov
najkasnije izgrađeni instrument ove veličine na kojem sam imao
priliku svirati, a izbor registara omogućava izvedbu različitog
repertoara,” istaknuo je. Pohvalio je i ugodnu akustiku
katedrale i izrazio veselje što će večeras zadarskoj publici
predstaviti zanimljiv program koji je pripremio.
Bischofova strast prema orguljama seže u rano djetinjstvo. Sa
samo šest godina, nakon jedne orguljaške izvedbe u crkvi, rekao
je roditeljima da želi postati orguljaš i što prije početi učiti
svirati. “Znao sam da želim sam stvoriti toliku količinu
različitih zvukova, od najtiših do najglasnijih, najrazličitijih
boja”, prisjeća se. Roditelji su ga poslali na poduku
kod lokalnog orguljaša, dok je kasnije nastavio službenu
izobrazbu u čuvenoj Glazbenoj školi i gimnaziji prestižnog
dječačkog zbora Regensburger Domspatzen, te na studijima u
Würzburgu i Švedskoj.
Orgulje, prema Bischofu, zahtijevaju poseban tip fizičke i
mentalne spremnosti. “Jedan od najzahtjevnijih aspekata
sviranja orgulja je savladavanje koordinacije između ruku i nogu.
Orgulje angažiraju cijelo tijelo, što ih čini fizički
zahtjevnijim u usporedbi s drugim instrumentima. Osim toga,
prilagodba različitim orguljama, od kojih svaka ima svoj
jedinstveni raspored, zvuk i karakteristike, zahtijeva
fleksibilnost i tehničko razumijevanje. Svake orgulje su svijet
za sebe”, objašnjava. No, osim fizičkog napora, Bischof
ističe i emocionalni izazov: “Orguljaši najčešće provode
vrijeme sami za instrumentom, mnogo rjeđe nastupaju s orkestrima
i komornim sastavima, stoga bih rekao da je najveći izazov našeg
posla samoća.”
Kako bi širu masu upoznao s orguljskom glazbom, Bischof je
pokrenuo nekoliko koncertnih ciklusa u Njemačkoj, poput
minhenskog “mai.ORGEL”, jutarnjih recitala i večernjih orguljskih
soiréea. “Pokušavam predstaviti orgulje u različitim
kontekstima kako bih privukao različitu publiku,”
ističe. Prije samih koncerata, često voli objašnjavati povijesne
i tehničke aspekte instrumenta jer smatra da to pomaže publici
bolje razumjeti i cijeniti složenost orgulja.
Osim što njeguje tradiciju potičući obnovu povijesnih orgulja,
zaslužan je za koncertni život, glazbu i naobrazbu crkvenih
orguljaša Nadbiskupija München i Freising. Navodi da budućnost
orgulja vidi u inovaciji uz poštovanje tradicije.
“Orgulje imaju veliki potencijal u crossover žanrovima,
što omogućuje da ostaju relevantan i inspirativan instrument za
tradicionalnu, ali i suvremenu publiku”. Njegova vizija
budućnosti orgulja uključuje korištenje tehnoloških inovacija
koje orguljašima omogućuju manipulaciju zvukom u stvarnom
vremenu. “Smatram da će ovladavanje tim tehnologijama
omogućiti budućim orguljašima da pomiču granice onoga što orgulje
mogu izvesti, čineći ih svestranijim i prilagodljivijim
suvremenoj glazbi i eksperimentalnim žanrovima. Orguljaši
budućnosti morat će biti tehnički vješti i kreativno hrabri,
spremni integrirati te inovacije u svoje izvedbe, a istovremeno
očuvati bogatu tradiciju orguljske glazbe,” nadodaje.
Večerašnji koncert, prigodno će otvoriti Bachovim remek-djelom
“Toccata, adagio i fuga u C-duru”, nakon čega će uslijediti
nekoliko obrada orkestralnih i klavirskih djela poput Vivaldijeve
“Jeseni” iz “Četiri godišnja doba”, Mendelssohnovog “Preludija i
fuge u f-molu”, te Chopinovog lirskog “Nocturna u f-molu”. Na
repertoaru je i Kerllovo šarmantno djelo “Capriccio sopra il
Cucu”, kojeg je izvođač izabrao jer je skladatelj, poput njega,
djelovao u Münchenu. Za sam kraj, izvest će Franckov “Finale u
B-duru”, jedno od najimpresivnijih djela orguljaške
literature.
Program je pomno osmišljen kako bi publici pokazao bogatstvo boja
i zvučnih mogućnosti zadarskih tromanualnih Eisenbarthovih
orgulja, a Bischof s nestrpljenjem iščekuje nastup kako bi
zadarskoj publici predstavio svoja glazbena rješenja.
Ulaz na koncert je besplatan, uz mogućnost donacije.
Večerašnji koncert obećava spoj tehničke izvrsnosti, inovativnih
ideja i dubokog poštovanja prema tradiciji, stoga ne propustite
ovo svečano otvorenje izvedbenog dijela 6. Zadar
Organ Festivala, u katedrali sv. Stošije, u 20 h.