
Od idućeg tjedna i početka nove školske godine 2025./2026. u prometu će sudjelovati nešto manje od 40 tisuća prvašića – koji se najčešće kreću kao pješaci na putu od kuće do škole, ali i kao putnici u vozilima svojih roditelja.
Zabrinjavajući podaci za 2025. godinu
Broj poginule djece veći je za 60% u odnosu na 2024. godinu, što u brojkama znači da je ove godine poginulo osmero djece, a prošle petoro djece.
Broj teže ozlijeđene djece u ovoj godini (107) veći je za 9,2% nego u 2024. godini (98). Povećan je i broj lakše ozlijeđene djece, i to za 0,9 posto.
U ukupnom stradavanju ponovno je najviše djece (55,8%) nastradalo kao putnici u vozilima pa treba ponoviti da je nevjerojatno susresti se s podacima koliko se djece svih uzrasta prevozi u vozilima s roditeljima, a da u današnje vrijeme velikog napretka pasivne sigurnosti u automobilima, niti su vezana ili na bilo koji drugi način osigurana od mogućeg stradavanja.
Preventivne i represivne aktivnosti policije
Zbog svega navedenog, početkom nove školske godine 2025./2026. u kojoj je u prve razrede osnovnih škola na području Republike Hrvatske upisano nešto manje od 40 tisuća djece, što znači toliko novih svakodnevnih sudionika u prometu, u sklopu strateških aktivnosti Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa i temeljem godišnjih planova rada, policija će poduzeti niz aktivnosti.
Pripreme prije početka školske godine
Zajedno s predstavnicima tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nadležnim za promet te poduzeća nadležnih za održavanje prometnica pregledane su prometnice i prometne signalizacije u blizini škola te je zahtijevano otklanjanje uočenih nedostataka.
Aktivnosti policije za vrijeme provođenja akcije
- tijekom jesenskih mjeseci, policijski službenici održat će dvadesetominutna predavanja i razgovor u svim prvim razredima osnovnih škola i upoznavati djecu s temeljnim pravilima sigurnog sudjelovanja u prometu;
- tijekom održavanja predavanja ili naknadno, učenicima će se podijeliti prigodni promidžbeni materijal – reflektirajući okovratnici;
- policijski službenici će biti nazočni na prvom roditeljskom sastanku učenika prvih razreda kako bi roditeljima u kratkom izlaganju izložili najvažnije poruke o sigurnom sudjelovanju njihove djece u prometu;
- tijekom rujna, svakoga dana, posebice u vrijeme početka i završetka nastave, pojačano će se operativno-preventivno nadzirati prilazne ceste, ulice i raskrižja u blizini škola, radi nesmetanog i što sigurnijeg dolaska i odlaska djece u i iz škole. Temeljna zadaća policijskih službenika, koji će obavljati nadzor nad odvijanjem prometa, a po potrebi i upravljati prometom, je omogućiti siguran prijelaz djece preko kolnika. Također će poduzimati sve zakonom propisane mjere prema nediscipliniranim vozačima, odnosno prema vozačima koji ne poštuju prednost prolaska pješaka na obilježenom pješačkom prijelazu. Jednako tako, policijski službenici će sankcionirati i sva nepropisno parkirana i zaustavljena vozila u zonama škola;
- tijekom rujna pojačano će kontrolirati brzine kretanja vozila na prometnicama u zonama škola radi represivnog djelovanja na vozače koji ne poštuju ograničenja brzine;
- u vrijeme trajanja akcije u zonama škola radit će i pripadnici prometne jedinice mladeži. Njihova zadaća je upravljati prometom pješaka na jednom pješačkom prijelazu u blizini škole, u vrijeme dolaska i odlaska djece. U ostalom vremenu upozoravat će vozače koji nepropisno parkiraju vozila;
- u školama u kojima su oformljene na obilježenim pješačkim prijelazima radit će i pripadnici školskih prometnih jedinica;
- policija će samostalno, ali i u suradnji s Inspekcijom cestovnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, provoditi nadzor autobusa kojima se organizirano prevoze djeca.
Zašto su djeca posebno ranjiva u prometu
- nižeg su rasta što im onemogućuje dobru preglednost prometne situacije;
- vidno polje im je ograničeno;
- zbog nižeg rasta teže su uočljivi ostalim sudionicima u prometu, osobito vozačima;
- smanjena im je sposobnost točne procjene brzine kojom se kreću vozila, kao i njegove udaljenosti;
- nije im u potpunosti razvijena sposobnost usmjeravanja pozornosti na zbivanja u prometu;
- često reagiraju nenadano, impulzivno, zato što su zaigrani te
- nemaju još u potpunosti razvijen osjećaj za procjenu opasnosti.



