
U uvjetima pandemije i izolacije više pušim, ističe svaki četvrti pušač u Hrvatskoj. Istodobno, istraživanje je pokazalo da svaki jedanaesti korisnik duhanskih proizvoda kupuje ovu kategoriju na crnom tržištu.
U sklopu istraživanja o navikama konzumacije duhanskih proizvoda
u Hrvatskoj odrasli potrošači upitani su koriste li duhanske
proizvode (cigarete, električne cigarete, proizvode nove
generacije, cigare, duhan za motanje i sl.). Potvrdno je
odgovorilo njih 33,9%, dok gotovo dvije trećine njih (66,1%)
navodi da ne koristi duhanske proizvode.
Cigarete su najpopularniji duhanski proizvod koji koristi 76%
konzumenata. Na drugom mjestu s 22,9% je duhan za motanje, a sve
značajnije udjele ostvaruju i proizvodi nove generacije s 13,2% i
električne cigarete s 12,2% udjela. Manji dio konzumenata koristi
cigare (1,4%) te duhan za žvakanje (0,4%), a da koriste nešto
drugo ističe 1,4% konzumenata duhanskih proizvoda.
Duhanski proizvodi najčešće se kupuju na
kioscima
Kiosci su najčešća prodajna mjesta na kojima korisnici kupuju
duhanske proizvode. Ukupno 70,4% njih kioske ističu kao svoje
primarno mjesto kupnje, a potom slijede benzinske stanice s 46,1%
i lokalni supermarketi ili hipermarketi s 42,5% udjela. Tek nešto
manjih 36,4% korisnika duhanske proizvode kupuje u lokalnoj
kvartovskoj trgovini, dok 16% njih to obavlja u specijaliziranoj
trgovini (tobacco shopu). Da duhanske proizvode kupuju na crnom
tržištu ističe 9,1% korisnika.
Kada je riječ o iznosu koji na ove proizvode izdvajaju na
mjesečnoj razini, najveći broj korisnika, njih 41,5%, troši do
200 kuna, dok nešto manje od trećine korisnika (32,8%) mjesečno
potroši do 500 kuna. Dvostruko veći iznos, do 1000 kuna, na
kupnju duhanskih proizvoda izdvoji 22% korisnika, dok više od
tisuću kuna mjesečno troši njih 3,7%.
18,5% ispitanika kaže da puše manje
Na kraju ankete korisnici duhanskih proizvoda upitani su jesu li
pandemija covida-19, izolacija i potresi utjecali na njihove
navike konzumacije tj. konzumiraju li duhanske proizvode sada
više ili manje nego prije ove krize. Da u ovim okolnostima puše
više ističe 25,8% korisnika, dakle više od četvrtine njih, dok je
onih koji sada puše manje 18,5%. Da ova situacija nije utjecala
na njihove pušačke navike navodi 55,7% korisnika duhanskih
proizvoda.
Istraživanje su tijekom siječnja 2021. godine proveli Ja
TRGOVAC magazin i agencija Hendal na nacionalno
reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 18
godina. Tijekom istraživanja provedena je stratifikacija po šest
regija i četiri veličine naselja uz slučajan odabir kućanstva i
ispitanika unutar pojedinog kućanstva pri čemu je uzorak
stanovništva uravnotežen prema spolu, dobi i obrazovnom statusu
ispitanika.



