kultno vozilo

Jugonostalgija vratila Yugo na beogradske ulice!

"Druže, pridruži nam se!", vozači Yuga srdačno pozdravljaju turiste koji sjedaju u automobil koji se više ne proizvodi za povratak, ali vraća sjećanje na zemlju koja je prestala postojati.

Yugo, simbol bivše Jugoslavije, ponovno vozi beogradskim ulicama.

Kao i u drugim mjestima nekoć zarobljenima iza omražene
željezne zavjese, glavni grad Srbije pronašao je originalan
način kojim će odgovoriti na znatiželju pa i nostalgiju za
životom u komunizmu.

U trosatnom obilasku posjetitelji, većinom stranci, razgledavaju
neke od važnih mjesta u jugoslavenskoj povijesti, a vozeći se u
nekoć sveprisutnom Yugu obilazak privode pokraj Titova groba u
Kući cvijeća.

“Ljudi dolaze iskusiti vožnju u ikonskom automobilu, što im se ne
nudi nigdje drugdje u svijetu”, rekla je za AFP Jovana
Stojiljković, voditeljica turističke agencije Yugotour.

Posljednji ‘jugići’ proizvedeni su prije deset godina, ali
Stojiljković kaže da su još uvijek popularni među stranim
turistima na turi koja se naziva “Uspon i pad nacije”. 

“Nešto poput obilaska Berlina trabantom”, objašnjava
Stojiljković.

Uz Yugo, i automobili Fićo i Zastava 101, proizvedeni u
Kragujevcu, bili su ponos komunističke Jugoslavije i u ono doba
iznimno popularni zbog niske cijene. No, Yugo je često bio
predmet ismijavanja zbog dizajna i nepouzdanosti.

Yugo se kao predmet poruge pojavio i u holivudskom blockbusteru
Umri muški 3 1995. godine, u kojemu su glavne uloge tumačili
Bruce Willis i Samuel L. Jackson.

Danas se turisti iz svih dijelova svijeta mogu provozati u Yugu,
koji je na vrhuncu popularnosti izvezen iz Jugoslavije u 74
zemlje, uključujući Egipat, Indiju i Sjedinjene Američke Države.
Iako su se komunističke vlasti hvalile “poslom stoljeća” s
Amerikancima, Yugo je ondje imao slab uspjeh.

Dennis Bertelsen, 38-godišnji Danac, sa svoja tri prijatelja
odlučio se na jugonostalgičan obilazak “kako bi dobio uvid u
povijest i saznao što je utjecalo na razvoj i pad Jugoslavije”.

On je jedan od milijun turista koji godišnje posjete Beograd.
Više od 800 tisuća ih dolazi iz inozemstva.

Tura uključuje prolazak pokraj popularnog Hotela Jugoslavije na
obali Dunava, jednog od najluksuznijih hotela u komunistički
doba. Ondje su odsjeli američki predsjednici Richard Nixon i
Jimmy Carter, kao i britanska kraljica Elizabeta II. 

Iako je Hotel Jugoslavija izvan funkcije još od 1999.
godine, pogođen tijekom NATO-ovog bombardiranja kojim se pokušalo
prisiliti Slobodana Miloševića da povuče svoje trupe s Kosova,
zgrada još uvijek ima mitski status. 

Poljski student Dominik Wojciechowski istražuje automobil Fiću za
svoj umjetnički projekt koncentriran na jugonostalgiju, još
uvijek prisutan osjećaj u svim zemljama bivše Jugoslavije, ali,
kako napominje agencija AFP, mnogo manje u Hrvatskoj
gdje dominira snažan osjećaj domoljublja. 

“Zainteresiran sam za proces
komercijalizacije jugonostalgije i način na koji ljudi
nastoje sačuvati znanje o Jugoslaviji, dok starije generacije
pokušavaju i vratiti vrijeme unatrag”, rekao je 25-godišnji
student. 

Studentu su najimpresivniji dio turističkog obilaska bili
betonski tornjevi Genexa, odnosno zapadna vrata Beograda, još
uvijek jedan od najvećih i vjerojatno najružniji neboder u
gradu. 

Većina turista ne zna puno o Jugoslaviji, osim da je to bila
država s 22 milijuna stanovnika pod vodstvom Tita koji ju je
vodio od kraja Drugog svjetskog rata do svoje smrti 1980. godine.
Federacija šest republika raspala se desetljeće kasnije u
nizu ratova u kojima je poginulo više od 130 tisuća ljudi. 

Jovana Stojiljković rođena je 1992. i nikada nije živjela u SFRJ,
ali o njoj puno zna. “Po pričama mojih roditelja, njihovih
prijatelja i obitelji, bilo je to dobro vrijeme”, kaže.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest