krah kulinarskoga carstva

Propast Jamieja Olivera: Zašto se srušilo carstvo najslavnijeg kuhara na svijetu

Axel Heimken/DPA/PIXSELL

Jamie Oliver je krajem devedesetih u svom kulinarskom showu Goli kuhar šarmirao publiku opuštenim pristupom hrani i dječačkim osmijehom.

Ubrzo je postao omiljeno lice s televizijskih ekrana, a onda je
krenuo u biznis. No, čini se da mu uloga poslovnjaka ne ide tako
dobro kao uloga slavnog kuhara jer se njegovo kulinarsko carstvo
našlo na rubu propasti.

Jamie Oliver našao se usred higijenskog “skandala” i- nije jedini

Nedavno je potvrdio zatvaranje 12 od ukupno 37 restorana iz
franšize Jamie’s Italian, a britanski mediji su se raspisali o
tome da je u dugovima do grla. Jamie prema pisanju The Suna
Oliver duguje čak 71,5 milijuna funti što uključuje plaćanje
poreza, najamnine za prostor i isplate dobavljačima. Također
svojim zaposlenicima duguje 2,2 milijuna funti.

Kako se dogodilo da se jedan od najslavnijih kuhara na svijetu
nađe u takvoj situaciji?

Velika popularnost i poslovni uspjesi

Svoj je prvi restoran otvorio 2008. kad je već bio dobro poznat
iz svojih emisija i knjiga koje je izdavao, a s njim je doživio
veliki uspjeh.

Njegovo se carstvo brzo širilo, a svoje je ime brendirao i
zalijepio na kolekcije posuđa, restorane, revoluciju zdrave
prehrane koju je htio uvesti u britanske škole, a izdavao je čak
i svoj časopis. Ubrzo se našao na listi najbogatijih Britanaca
mlađih od trideset godina na koju ga je uvrstio Sunday Times.

Na vrhuncu karijere Jamie je imao čak 42 restorana talijanske
kuhinje diljem Velike Britanije i brojne restorane u inozemstvu.

Popularnost mu je bila velika od samog početka. Nakon
televizijskog debija s Golim kuharom u kojem se pokazao kao
nepretenciozan mladi kuhar koji govori jezikom običnih ljudi,
britansku je javnost nastavio osvajati projektima poput onog u
kojem je promovirao zdravu hranu u britanskim školama, a ne treba
zaboraviti ni da je on predstavljao malog čovjeka koji je
postigao veliki uspjeh.

Od dječaka koji je odrastao u engleskom Essexu probio se do
najpopularnijeg kuhara na Twitteru, a na Instagramu ga prati
preko šest milijuna ljudi, piše Vice. Osim što se kulinarstvom
bavio od malih nogu u restoranu svojih roditelja, Jamie je imao
talent za komunikaciju. Bavio se problemima običnih ljudi i nudio
im rješenja koja su mogli razumjeti i iskoristiti.

Početak kraja i kriza

Nakon tako strelovitog uspjeha, vijest o propadanju njegovog
biznisa iznenadila je javnost. Još je 2014. zbog lošeg poslovanja
morao zatvoriti tri od četiri svoja restorana Union Jacks gdje se
posluživala engleska hrana, a posljednji je zatvorio u ožujku
2017, piše INews.

2014. je također propao steak house Barbecoa, samo nekoliko
godina nakon otvaranja, a njegovu je mesnicu zatvorila sanitarna
inspekcija kad su u njoj pronašli plijesan, mišji izmet, pa i
mrtve miševe.

U siječnju 2017. zatvorio je čak šest restorana iz talijanske
franšize za što je okrivio teškoće na britanskom tržištu koje su
se pojavile nakon Brexita.

“Svaki vlasnik restorana zna da se radi o teškom tržištu i da se
nakon Brexita situacija još pogoršala”, izjavio je tom prilikom.

U spašavanje kompanije uložio je čak tri milijuna funti vlastitog
novca, no ni to mu nije pomoglo. Prošlog mjeseca morao je
zatvoriti još 12 restorana, a to ga je koštalo čak 450 radnih
mjesta.

Kaskanje za konkurencijom i razlozi neuspjeha

Dr. Paolo Aversa, engleski stručnjak za poslovanje za neuspjeh
krivi lošu poslovnu strategiju njegove kompanije.

“Jamie je svoj brand izgradio oko svog imena, što samo po sebi
nije loša strategija, no problem se pojavi kad više ne možemo
povezati doživljaj u restoranu s tom osobom. Ljudi posjećuju
restorane poznatih kuhara u nadi da će taj slavni kuhar kuhati
baš za njih. Kad se to ne dogodi, više nemaju osjećaj da su
povezani s njim”, objasnio je on.

Budući da se Jamiejevi restorani bave talijanskom kuhinjom,
konkurencija je zaista velika, objasnila je stručnjakinja za
industriju Helene Mills.

“Njegova konkurencija ima niže cijene hrane. Tu se onda povlači
pitanje jesu li gosti spremni platiti više za ono što dobiju u
ponudi”, rekla je ona.

Jonathan Knight, direktor Oliverove kompanije, za neuspjeh je
također okrivio konkurenciju, ali i slabiju ponudu u njihovim
restoranima.

“Nismo obraćali pozornost na konkurenciju. Oni su imali istu
ponudu kao i mi, ali su prodavali hranu po nižim cijenama. Počeli
su nas pretjecati manji restorani. Ignorirali smo znakove krize
kad se poslovanje u Velikoj Britaniji našlo u problemima, no
mislim da je najveći problem što smo se udaljili od Jamieja. On
je na televiziji pokazivao jedno, a mi smo u svojim restoranima
nudili drugo. Ljudi nisu imali doživljaj povezanosti s njim”,
tvrdi Knight.

Knight smatra da im je ovo bila vrijedna lekcija, te da će se
Jamie ipak uspjeti vratiti u uspješnije poslovne vode. Hoće li mu
to uspjeti ili ga čeka potpuna propast, ostaje nam da vidimo,
piše
Index.hr

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest