
U sklopu tjedna psihologije grupa psihologa na društvenim je mrežama pokrenula akciju odbijanja poziva za nastup u TV reality emisijama kako bi obranili dignitet struke i sudionika u takvim emisijama
Akciji se pridružilo strukovno udruženje Hrvatsko psihološko
društvo, podržao ju je i predsjednik Hrvatske psihološke komore
Hrvoje Gligora, napominje se u priopćenju koje su
potpisale psihologinje Sena Puhovski, Ivana Ćosić
Pregrad i Jasenka Pregrad.
Psiholozi, sociolozi i astrolozi u reality emisiji
Nedavno je brojnim psiholozima stigao poziv elektronskom poštom
od Nove TV u kojem se traži sudjelovanje psihologa,
sociologa i astrologa u reality emisiji. Psiholozi su vrlo
brzo odgovorili TV kući i ukupnoj javnosti procjenjujući da je
važno javno dignuti glas protiv prodaje struke i napuštanja
stručnosti kršenjem njezinih temeljnih etičkih principa.
Svaki dan, svatko u svoje ime objavljuju jednu od niza poruka na
facebooku, a podržavaju ih, kako ističu, predstavnici drugih
srodnih struka i šira javnost.
Neću sudjelovati u reality programima jer…. “se vodim
vrijednostima humanizma koje nas uče da tuđi problemi poteškoće i
dileme nisu izvor zabave. Reality emisije, isključivo u svrhu
zabave čine upravo suprotno”, “Jer me osnovni dokumenti moje
struke obavezuju da procjene koje činim kao psiholog čuvam kao
profesionalnu tajnu. Iznošenjem istog u javnost, osobito u svrhu
zabave, činim upravo suprotno”, “Jer je opći cilj psihološke
djelatnosti unapređivanje kvalitete života pojedinaca, skupina i
ljudske zajednice. Moje je uvjerenje da reality emisije čine
upravo suprotno”, “Jer u javnim nastupima govorim temeljem
znanstvenih istraživanja i ne komentiram pojedinačne slučajeve.
Sudjelovanjem u reality emisijama radila bih upravo suprotno”,
neke su od poruka na društvenoj mreži.
Na poziv psiholozima da sudjeluju u reality emisiji osvrnula se
psihologinja i terapeutkinja Jasenka Pregrad, naglasivši da ne
želi sudjelovati u emisiji koja nije etična s točke gledišta
njene struke – psihologije.
“Tekst je s PR marketinške strane izvrsno napisan – kratak, ne
previše informacija, mamac br. 1 – emisija u “prime timeu”, mamac
br. 2 – pilot se snima kroz par dana (požuri trkom). Tekst
otkriva da Nova TV opet sprema neku kvazi reality emisiju, pa
kažu: “Tema emisije je ljubav odnosno traženje budućeg bračnog
partnera kandidatima koji nam se prijave za sudjelovanje. Između
ostalog, za sadržaj te emisije su potrebiti stručnjaci iz
područja psihologije, sociologije, astrologije i bračnog
savjetovanja. ” Potrebiti su! Kome, čemu? Kao brošić na reveru
emisije ili kao žig valjanosti”, pita Pregrad u
osvrtu objavljenom na internetskim stranicama Hrvatskog
psihološkog društva.
Psiholozi kao proricatelji budućnosti
“Osim što nemaju problem u ovom kontekstu upotrijebiti riječ
‘ljubav’ i što u istu ravan stavljaju psihologe, sociologe i
astrologe, od psihologa očekuju da za kandidate daju ‘nekakav
njihov psihološki profil’ i ‘procjene da li pred njima
predstoji nekakva zajednička budućnost’. Ako ste ikad čeznuli za
tim da proričete budućnost umjesto da se bavite prognostičkom
valjanošću testova, evo prilike! Ali, molim vas, utajite da ste
psiholog”, poručila je.
Pregrad je navela i dio svog odgovora casting managerici
Nove TV u kojem podsjeća na zaključke konferencije
“Psihologija, mediji, etika” 2008. u skladu s kojima,
ističe, nije etično govoriti o pojedincima, ali jest o općim
principima i znanjima.
“Dakle, mogli bismo u vašoj emisiji govoriti o općim principima
slaganja i kompatibilnosti ljudi, zaljubljivanju i ljubavi i
svemu što o tome mi kao struka znamo, ali ne bismo mogli govoriti
o pojedincima koji u vašoj emisiji sudjeluju (kao niti o njihovim
motivima za javno eksponiranje sebe i/ili zaradu, slave ili
novca)”, ističe Pregrad u odgovoru.
Napominje da je stavljanje psihologije kao struke u isti plan kao
i astrologije prilično manipulativno u odnosu na gledatelje, jer
im se šalje implicitna poruka kako su saznanja iz ta dva područja
podjednako vrijedna i važna.
“Na žalost, dobro razumijem logiku proizvodnje ovakvih emisija,
zloupotrebu različitih ljudskih motiva za njihovo stvaranje, znam
da će ljudi – potencijalni kandidati dati svoj pristanak, međutim
njihov pristanak niti mene, nas psihologe, niti vas kao tv kuću
ne amnestira od odgovornosti što surađujemo s tim motivima i od
vrlo ozbiljnih, osobnih i intimnih stvari pravimo publici zabavu,
a vašoj TV kući zaradu”, poručuje Pregrad.



