
Lara je 32-godišnja ekonomistica koja već 14 godina živi u Zagrebu kao podstanar. Posljednjih mjeseci opasno je pritišću financijski problemi koji su rezultat njezina neodgovornog upravljanja novcem.

Naime, Lara voli skupu dizajnersku odjeću i obuću na koji troši najveći dio svojih primanja.
Mjesečno zaradi oko sedam tisuća kuna, ali kad plati stanarinu, režije i kredit, ne ostane joj baš puno novca za život.
Unatoč tomu,
Lara kupuje torbe od 3.000 kuna, cipele od 2.000 kuna, kapute od 3.500
kuna…
‘Dizajnerski komadi moja su slabost. Obožavam lijepu odjeću i obuću i trošim ogromne količine novca na to.
Plaćam na rate,
posuđujem, znam da je to glupo, ali ne mogu si pomoći. Sad kada dugujem
dvije stanarine i režije za dva mjeseca, shvaćam da imam ozbiljan
problem koji ne znam kako da riješim’, pokajnički priznaje naša
sugovornica.
Ona, naravno, nije jedina s takvim problemom. Mnoge djevojke i žene
troše iznad svojih mogućnosti i upadaju u dugove, a sve zbog luksuzne
odjeće i obuće.
Zašto to rade? ‘Ne znam, želim izgledati lijepo, moderno
i privlačno. Stalno gledam reklame za parfeme, cipele, odjeću i želim i
ja biti lijepa. Dobro se osjećam u takvoj odjeći i uvijek sam
doživljavala da je to svojevrsna investicija, da ću sklapati bolje
poslove ako izgledam bogato’, kaže Lara.
Impulzivna kupnja
Upravo ta želja koju naša sugovornica spominje u korijenu je problema
impulzivne kupnje. Kako objašnjava psihologinja Dunja Vuković iz tvrtke
Ramiro, kupovanjem stvari čovjek zadovoljava određene potrebe koje ima i
to kako bi si poboljšao način života i osjećao se ugodnije.

‘Čak i kada točno znamo što želimo kupiti, nerijetko se vratimo doma sa stvarima koje su nam usput zapele za oko.
To se dobrim dijelom događa zato što nas mediji svakodnevno bombardiraju raznim slikama onoga što je trenutačno hit i što bi svaka osoba koja drži do sebe ‘trebala’ imati, jer ako to nemamo, onda nismo u trendu i nismo ‘in’. Svi o sebi želimo njegovati sliku osobe koja je u trendu s vremenom i onda kupujemo stvari za koje realno nemamo financijske mogućnosti’, napominje Vuković.
Dodaje i kako su svi proizvodi danas lako dostupni: ‘Osim što su nam
nadohvat ruke u trgovinama, možemo ih kupovati i putem interneta, znači
samo nas nekoliko’ klikova dijeli od željenog proizvoda koji nam obećava
da ćemo biti u trendu.’
Za sve je kriv – mozak
Kao i uvijek u životu, tako i u impulzivnoj kupnji važnu ulogu igra
mozak.

‘Prilikom kupnje stimuliraju se centri za ugodu u mozgu pa se u
tijelu otpuštaju velike količine dopamina i endorfina koji nas čine
sretnima. Oni zapravo čine da se osjećamo dobro kada kupujemo i da
postajemo osoba koja i želimo biti. Na taj način umanjujemo i neke
neugodne emocije koje postoje u pozadini poput anksioznosti ili
depresije’, objašnjava naša sugovornica.
U takvim okolnostima, kako kaže, kupnja postaje magični lijek za dobro
raspoloženje: ‘I tada se počinju javljati problemi kada zapravo kupujemo
kako bismo se osjećali dobro. Ulazimo u začarani krug koji rezultira
narušenim financijama.’



