
Istraživanje koje je proveo UNICEF u Hrvatskoj pokazuje da tek 40 posto romske djece koja se školuje, završi osnovnoškolsko obrazovanje. Porazan je to podatak unatoč akcijskom planu koji je trebao promijeniti taj postotak. Romi se još uvijek suočavaju s predrasudama, a one su najizraženije na lokalnoj razini.
Unatoč akcijskom planu zvanom Desetljeće za uključivanje Roma, u koji je uključeno i obrazovanje romske djece, podaci koje nam je iznijela predstojnica UNICEF-ova ureda za Hrvatsku Valetnina Otmačić su porazni.
“To je bilo 135 obitelji. Samo 20 posto djece je pohađalo neki oblik predškolskog odgoja i obrazovanja, formalnog ili neformalnog. To je izrazito mali postotak zbog toga što je rano djetinjstvo trenutak kad možemo puno toga za djecu učiniti ili puno toga propustiti. Ako propustimo priliku za izjednačavanje šansi djece u predškolskom razdoblju, tada vrlo često te šanse više nisu nadoknadive. Upravo zbog toga je važno obuhvatiti što veći broj djece predškolskim obrazovanjem”, rekla je Valentina Otmačić.
Iz UNICEF-a poručuju da je ulaganje u predškolski odgoj romske djece nužnost. No ono se ne mora povećavati samo formalnim načinom obrazovanja.
“Postoje i drugi modeli koje su preuzele neke zemlje kako bi povećale obuhvat djece predškolskim odgojem i obrazovanjem. Dakle, ono čime ne možemo biti zadovoljni je ta razlika između djece i ta velika zabrinutost da upravo ona djeca kojma je predškolsko obrazovanje najpotrebnije da bi izjednačili šanse, a to su djeca Romi, djeca iz ruralnih područja isto tako, djeca kojoj predškolsko obrazovanje nije dostupno. Postoji jedan paradoks: najranjivija djeca nisu obuhvaćena predškolskim obrazovanjem i to moramo promijeniti”, rekla je Otmačić.
A mijenja li se što? Primjer iz Međimurske županije, gdje je najveća populacija Roma u Hrvatskoj, pokazuje suprotno. Predsjednik Udruge Roma Međimurja Josip Balog među prvima je pokrenuo predškolsko obrazovanje među Romima. Lokalna zajednica nije imala sluha.
“Kada su vidjeli kako je uspjeh dobar i kako mi dajemo zdrave ideje i sve, kako da se poboljšaju uvjeti života ovog naroda, odmah su zatvorili vrtić, degradirali su me, ponižavali su me na sve moguće načine, ‘ti si samo Rom’, to su činjenice koje nitko ne može izbjeći. Ja sam to prijavio, ali uzalud”, rekao je Josip Balog.
Činjenica je da su Romi još uvijek stigmatizirani u društvu, no s druge strane, iako im je pruženo osnovnoškolsko obrazovanje, prema istraživanju UNICEF-a, tek 40 posto romske djece završi osnovnoškolsko obrazovanje.
Predrasude nažalost postoje. Hrvatska još uvijek nije društvo koje usvaja razlike, no to je nešto što bi se trebalo mijenjati, ne samo kroz kućni odgoj, već i kroz obrazovni sustav.



