Međunarodni dan starijih osoba – četiri ključna problema starijih u Hrvatskoj

U povodu Međunarodnog dana
starijih osoba, 1. listopada, pučka pravobraniteljica Lora Vidović
ističe da položaj više od milijun starijih osoba u Hrvatskoj i dalje
nije dovoljno dobar, a ogleda se u četiri ključna problema –
ekonomskom iskorištavanju, nedostupnosti usluga u zajednici,
diskriminaciji temeljem dobi i nedostupnosti informacija.

Starije osobe, ističe
pučka pravobraniteljica, često su žrtve prevara putem ugovora o
dosmrtnom i doživotnom uzdržavanju, te nerijetko ostaju bez imovine i
adekvatne skrbi.

“Znamo za slučajeve pojedinaca koji sklapaju veći broj takvih
ugovora što, naravno, nije dokaz namjere prevare, ali svakako može
ukazati na potrebu za detaljnijim provjerama. Zato bi trebalo uvesti
registar ugovora o uzdržavanju”, kaže Vidović.

Istodobno, važno je kvalitetnije i temeljitije informirati
starije osobe o rizicima sklapanja takvih ugovora, upozorava Vidović.

Stariji građani ili članovi njihovih obitelji obraćaju se Uredu
pučke pravobraniteljice zbog nedostupnosti raznih oblika usluga u
zajednici, poput pomoći u kući, savjetovanja i pomaganja ili boravka.

Iako su zakonom zajamčene, u mnogim mjestima te usluge ne postoje ili
osobe na njih zbog cenzusa prihoda nemaju pravo.

“Neupitna je svijest sustava o potrebi deinstitucionalizacije,
odnosno što duljem životu u vlastitom domu, uz osiguranu pomoć i njegu u
kući. No, zbog nedovoljne provedbe, velika je potražnja za smještajem u
domovima za starije i nemoćne, u kojima još uvijek nema dovoljno
kapaciteta”, napominje Vidović.

Istodobno, sustav ne pruža podršku članovima obitelji koji brinu
o svojim starijima, često i bolesnima, što znači da su nerijetko
prepušteni brizi nestručnih osoba. One pak, radeći na crno, ne podliježu
nikakvom nadzoru niti kontroli, što nužno treba promijeniti.

Osobe starije životne dobi, koje su još uvijek radno sposobne,
posebno su rizične za diskriminaciju pri zapošljavanju, a česte su
pritužbe i na moguću diskriminaciju na području zdravstvene zaštite ili
pristupa dobrima i uslugama.

“Problem je i neprimjereni javni govor, poput onoga u oglasu za
umirovljenički dom: ‘Naporni su vam djed i baka? Želite ih se riješiti,
ali ne znate kako?’. Na taj način se starije osobe karakterizira kao
teret, što je neukusno i uvredljivo. Oglas smo uočili na jednom portalu i
odmah smo reagirali, pa je ubrzo uklonjen”, rekla je Vidović.

Položaj starijih osoba u Hrvatskoj bio bi u određenoj mjeri
poboljšan kada bi se poradilo na njihovoj informiranosti. “Prepreku im
predstavlja i to što su mnoge uslužne djelatnosti, ali i državna i javna
tijela, građanima dostupni jedino uz komunikaciju putem elektroničke
pošte, što starijim osobama stvara osjećaj isključenosti. Zato bi, uz
korištenje suvremene tehnologije, trebalo kombinirati i tradicionalne
načine komunikacije, prvenstveno putem telefona i osobnog kontakta”,
preporučuje Vidović.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest