ZADARSKA PROFESORICA O BURN-OUTU

Sve je više svjesnih šefova koji rade na tome da se svi ugodno osjećaju na radnom mjestu

Foto: Unizd

Prema pokazateljima jednog domaćeg portala koji se bavi poslovnim temama, 78 posto radnika dožive iscrpljenost i emocionalno izgaranje 61 posto često osjećaju stres  dok 31 posto njih stres stalno nose sa sobom. Uzrok su kako navode, preveliki broj zadataka, manjak potpore nadređenih te nepovoljno okruženje.

Gošća u eteru Radio Zadra bila je Andrea Tokić, profesorica sa odsjeka psihologije zadarskoga Sveučilišta.

Pojednostavljeno rečeno, burn out je stanje kroničnog stresa koje se manifestira kao potpuna psihička, fizička i emocionalna iscrpljenost kao rezultat dugotrajnom izlaganju rizicima.

Udaljavamo se od posla koji smo nekad voljeli, u interakciji sa ljudima prestanemo suosjećati i ne povezujemo sa sudionicima radnog procesa.

Postajemo cinični i općenito negativni, rutinske stvari postaju problem. Osjećamo se da nismo na razini zadatka  ili smo preopterećeni.

Ipak postoji razlika između nečeg što nam je poznato kao doživljaj i nečeg što je  skliznulo u neželjeno stanje.

– Stresno razdoblje i burn out nisu jedno te isto. Nakon navale stresa ljudi se uspiju odmoriti no kod burn out a  stres je stalan i ne može se riješiti sa nekoliko noći dobrog sna -. pojašnjava profesorica Tokić dodajući da su u korijenu tog problema propala očekivanja koja imamo od sebe samih, preopterećenost poslom, osjećaj da dajemo puno, a dobivamo malo ili preuzimanje zadataka kojima nismo dorasli ili koji nas preplavljuju a moguće i privatne obveze koje se isprepleću sa poslovnima.  – Loša društvena potpora i “dvostruki signali” od nadređenih pogoduju razvoju stanja kao burn out.

Nisu ipak jedini koji su mu uzrok.

 – Zna se dogoditi da sami sebi zbog vlastitih očekivanja nabijemo dodatni stres zbog čega postajemo sami svoje žrtve i htjeli ne htjeli, padnemo u drugi plan htijući biti na vrhu – upozorava profesorica Tokić.

Većina pak misli da je reći Ne dovoljno. Znati kako to artikulirati je ipak važnije

– Ako uposlenik ne zna reći Ne i preuzima zadatke kojima ili nije dorastao ili ga preplavljuju  u jednom trenutku će puknuti. 

Ako pak svoje Ne poveže sa radnim ishodom bitnim za kolektiv onda šaljete jasnu poruku u kojoj ističete ograničenja koja vam stoje na putu. Tu uposlenik koristi jasnu i čvrstu komunikaciju i na duge staze nadređeni i kolektiv će se prirodno prilagoditi na novo stanje. – Što se tiče mentalnog zdravlje i radnog mjesta psihologinja Tokić će utješno – Statistika nije poražavajuća u nas, sve je više svjesnih šefova koji rade na tome da se svi ugodno osjećaju na radnom mjestu. 

Drugim riječima, radionice i javne rasprave posvećene mentalnom zdravlju na radnom mjestu urodile su plodom.

Što sa situacijom kada uposlenik nosi posao doma?

– Tu treba pogledati na primjere iz zemalja Europske unije gdje poslodavci vode računa o ravnoteži privatnog i poslovnog. Tako je svaki mail upućen izvan radnog vremena dočekan sa upozorenjem da se ne ometa vrijeme za odmor.

Uostalom i rad od kuće ide u tom smjeru da se izbalansiraju te dvije životne sfere. – Promjenu posla potražite ako se nakon dugog vremena iskreno preispitate i dođete do odgovora kada jezičac na vagi prevagne protiv vaših osobnih interesa – poručuje psihologinja za Radio Zadar dajući i praktične savjete prema kojima je nekad korisnije uzeti kraći odmor do 15 minuta kao ispušni ventil od dugotrajnog odmora

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest