Lifestyle

krah kulinarskoga carstva

Propast Jamieja Olivera: Zašto se srušilo carstvo najslavnijeg kuhara na svijetu

Propast Jamieja Olivera: Zašto se srušilo carstvo najslavnijeg kuhara na svijetu
Axel Heimken/DPA/PIXSELL

Jamie Oliver je krajem devedesetih u svom kulinarskom showu Goli kuhar šarmirao publiku opuštenim pristupom hrani i dječačkim osmijehom.

Ubrzo je postao omiljeno lice s televizijskih ekrana, a onda je krenuo u biznis. No, čini se da mu uloga poslovnjaka ne ide tako dobro kao uloga slavnog kuhara jer se njegovo kulinarsko carstvo našlo na rubu propasti.

Jamie Oliver našao se usred higijenskog "skandala" i- nije jedini

Nedavno je potvrdio zatvaranje 12 od ukupno 37 restorana iz franšize Jamie's Italian, a britanski mediji su se raspisali o tome da je u dugovima do grla. Jamie prema pisanju The Suna Oliver duguje čak 71,5 milijuna funti što uključuje plaćanje poreza, najamnine za prostor i isplate dobavljačima. Također svojim zaposlenicima duguje 2,2 milijuna funti.

Kako se dogodilo da se jedan od najslavnijih kuhara na svijetu nađe u takvoj situaciji?

Velika popularnost i poslovni uspjesi

Svoj je prvi restoran otvorio 2008. kad je već bio dobro poznat iz svojih emisija i knjiga koje je izdavao, a s njim je doživio veliki uspjeh.

Njegovo se carstvo brzo širilo, a svoje je ime brendirao i zalijepio na kolekcije posuđa, restorane, revoluciju zdrave prehrane koju je htio uvesti u britanske škole, a izdavao je čak i svoj časopis. Ubrzo se našao na listi najbogatijih Britanaca mlađih od trideset godina na koju ga je uvrstio Sunday Times.

Na vrhuncu karijere Jamie je imao čak 42 restorana talijanske kuhinje diljem Velike Britanije i brojne restorane u inozemstvu.

Popularnost mu je bila velika od samog početka. Nakon televizijskog debija s Golim kuharom u kojem se pokazao kao nepretenciozan mladi kuhar koji govori jezikom običnih ljudi, britansku je javnost nastavio osvajati projektima poput onog u kojem je promovirao zdravu hranu u britanskim školama, a ne treba zaboraviti ni da je on predstavljao malog čovjeka koji je postigao veliki uspjeh.

Od dječaka koji je odrastao u engleskom Essexu probio se do najpopularnijeg kuhara na Twitteru, a na Instagramu ga prati preko šest milijuna ljudi, piše Vice. Osim što se kulinarstvom bavio od malih nogu u restoranu svojih roditelja, Jamie je imao talent za komunikaciju. Bavio se problemima običnih ljudi i nudio im rješenja koja su mogli razumjeti i iskoristiti.

Početak kraja i kriza

Nakon tako strelovitog uspjeha, vijest o propadanju njegovog biznisa iznenadila je javnost. Još je 2014. zbog lošeg poslovanja morao zatvoriti tri od četiri svoja restorana Union Jacks gdje se posluživala engleska hrana, a posljednji je zatvorio u ožujku 2017, piše INews.

2014. je također propao steak house Barbecoa, samo nekoliko godina nakon otvaranja, a njegovu je mesnicu zatvorila sanitarna inspekcija kad su u njoj pronašli plijesan, mišji izmet, pa i mrtve miševe.

U siječnju 2017. zatvorio je čak šest restorana iz talijanske franšize za što je okrivio teškoće na britanskom tržištu koje su se pojavile nakon Brexita.

"Svaki vlasnik restorana zna da se radi o teškom tržištu i da se nakon Brexita situacija još pogoršala", izjavio je tom prilikom.

U spašavanje kompanije uložio je čak tri milijuna funti vlastitog novca, no ni to mu nije pomoglo. Prošlog mjeseca morao je zatvoriti još 12 restorana, a to ga je koštalo čak 450 radnih mjesta.

Kaskanje za konkurencijom i razlozi neuspjeha

Dr. Paolo Aversa, engleski stručnjak za poslovanje za neuspjeh krivi lošu poslovnu strategiju njegove kompanije.

"Jamie je svoj brand izgradio oko svog imena, što samo po sebi nije loša strategija, no problem se pojavi kad više ne možemo povezati doživljaj u restoranu s tom osobom. Ljudi posjećuju restorane poznatih kuhara u nadi da će taj slavni kuhar kuhati baš za njih. Kad se to ne dogodi, više nemaju osjećaj da su povezani s njim", objasnio je on.

Budući da se Jamiejevi restorani bave talijanskom kuhinjom, konkurencija je zaista velika, objasnila je stručnjakinja za industriju Helene Mills.

"Njegova konkurencija ima niže cijene hrane. Tu se onda povlači pitanje jesu li gosti spremni platiti više za ono što dobiju u ponudi", rekla je ona.

Jonathan Knight, direktor Oliverove kompanije, za neuspjeh je također okrivio konkurenciju, ali i slabiju ponudu u njihovim restoranima.

"Nismo obraćali pozornost na konkurenciju. Oni su imali istu ponudu kao i mi, ali su prodavali hranu po nižim cijenama. Počeli su nas pretjecati manji restorani. Ignorirali smo znakove krize kad se poslovanje u Velikoj Britaniji našlo u problemima, no mislim da je najveći problem što smo se udaljili od Jamieja. On je na televiziji pokazivao jedno, a mi smo u svojim restoranima nudili drugo. Ljudi nisu imali doživljaj povezanosti s njim", tvrdi Knight.

Knight smatra da im je ovo bila vrijedna lekcija, te da će se Jamie ipak uspjeti vratiti u uspješnije poslovne vode. Hoće li mu to uspjeti ili ga čeka potpuna propast, ostaje nam da vidimo, piše Index.hr


Reci što misliš!