Lifestyle

Terapija filmom

Pravi filmovi mogu osvijestiti problem i iscijeliti rane

Pravi filmovi mogu osvijestiti problem i iscijeliti rane

"Terapijske" filmove nije preporučljivo birati prema dijagnozama nego prema životnim situacijama koje su stvarni uzrok određenih psihičkih stanja

Uvijek možete pronaći životnu situaciju koja vas veže uz određeni film, no ovisi koliko je to duboko, odnosno, koliko je osobno doživljavate. Pogledate li film koji pogađa uzrok vašega trenutačnog stanja ili raspoloženja i uspješno ga obrađujete te s nekime o tome iskreno porazgovarate, započinjete svojevrstan proces samozacjeljivanja, piše 24sata.hr

Film nije tableta, on ne može izliječiti, primjerice depresiju, no može biti važan dio terapeutskog procesa. Prolaženje kroz filmski medij ponekad djeluje poput katarze - ono ocrtava i razjašnjava ljudima nešto čega dotad nisu bili svjesni te im tako, na neki način, odškrinjuje vrata prema izlječenju, kaže Daniel Rafaelić. Na grupnim terapijama s ljudima koji pate od psihičkih poremećaja nakon gledanja filma razgovara se o tome što je svatko od njih doživio i osjetio tijekom projekcije. 

No ‘terapijske’ filmove nije preporučljivo birati prema dijagnozama nego prema životnim situacijama koje su stvarni uzrok određenih psihičkih stanja. Životne situacije ono su u čemu se ljudi poistovjećuju s filmom, s njegovim junacima. Štoviše, filmove dijelimo na one koji su nam dragi i one koji to nisu, po tome što nam se u životu događalo i gdje se možemo pronaći - objašnjava dr. Borovečki Šimurina.

Postoji mnoštvo filmova koji otvaraju više različitih, delikatnih tema, u kojima se većina ljudi može pronaći. Takvi su, primjerice, “Druga strana bijesa”, “Crni labud” ili “Pomajka”. To su kompleksni filmovi koji prikazuju suočavanje s gubitkom partnera, odnose djece i roditelja, prihvaćanje partnera s djecom iz prošlog braka, gubitak kontrole nad osjećajima te probleme alkoholizma, depresije i socijalne izolacije. 

Film je pokretač razgovora, a terapeut je ovdje zapravo u ulozi moderatora. On, ovisno o psihičkim profilima ljudi, usmjerava i diktira ritam razgovora. Film se bira ovisno o životnim situacijama ljudi kako bi se u kontroliranim uvjetima (u grupi i uz terapeuta) izazvala reakcija, kaže dr. Šimurina.

Najveća je snaga filma što gledatelje, dok sjede u sigurnosti doma, odvodi u svjetove i situacije u kojima se inače ne mogu naći. Sama ta ideja, barem filmskog proživljavanja nepoznatog, ostavlja pozitivan trag na čovjeku. Zanimljivo je i kako ljudi često misle da znaju na koje su filmske teme slabi te nerijetko razmišljaju: ‘U redu, sad sam spreman za to’. Zapravo nikad niste spremni. No to je moć filma - on će vas uvijek podsjetiti da morate stalno raditi na sebi.      

‘Monthy Python: Smisao života’ (1983.)

Za sve ljude koji su se ikad pitali ima li život smisla, ovo je idealan odgovor. Inteligentan, duhovit, dubok, zabavan - pravi filmski lijek za depresivna stanja.  Kroz najbolje izdanje britanskog humora film obrađuje “ozbiljne” teme.

‘Vicky Cristina Barcelona’ (2008.)

Romantična tragikomedija Woodyja Allena krije različitu problematiku s kojom se lako poistovjetiti. Potiče razmišljanje o životnim odlukama koje su za nas dobre te o onima donesenima zbog očekivanja okoline. Portretira emocionalnu nezrelost i poremećaje osobnosti.

Opasna metoda’ (2011.) - Film koji će se idući tjedan prikazati na Zagreb Film Festivalu. Specifičan odnos dvojice slavnih psihijatara Sigmunda Freuda i Carla Junga rezultirat će razvojem psihoanalize. Sjajan film za početak filmoterapije.

‘Bolje ne može’ (1997.)

Opisuje svakodnevni život čovjeka s opsesivno-kompulzivnim poremećajem koji zbog robovanja navikama ne uspijeva uspostaviti normalne društvene odnose. Realistično portretira intenzitet tjeskobe koja prati ljude s opsesivnim ponašanjem te težinu njihove socijalne samoizolacije. 

‘Marley i ja’ (2008.)

Na prvi pogled film koji će mnogi nazvati “sladunjavim” zapravo prerađuje obiteljske odnose - razvoj braka, shvaćanje uloge muža i oca, supruge i majke. Pas je tu ustvari samo “katalizator” koji ublažava naraciju priče te čini film pristupačniji ljudima.

‘Što žene žele’ (2000.)

Film za sve one koji misle kako je nemoguće razumjeti žene. Nakon što muškarac zadobije sposobnost da ih zaista čuje, otvaraju mu se novi svjetovi. Film je zapravo prikaz rada na sebi te očitog rasta i razvoja - kako sebe, tako i okoline.

‘Stripy’ (1978.)  

Trinaest kratkih animiranih epizoda Bruna Bozzeta idealna su “terapija” za trenutačno popravljanje raspoloženja. Stripyjev zarazni smijeh malo će koga ostaviti ravnodušnim, a ako je tu i dobro društvo, vesela je atmosfera zajamčena.     

‘YPF’ (2007.)  

Najuspješniji kanadski film svih vremena. Za sve one koji su imali ili imaju problema u seksualnom životu. Kroz stvarne i zabavne situacije na inteligentan način otvaraju se teme ljudske spolnosti i određenih poremećaja koji se uz nju vežu. Zabava za sve one koji su spolno aktivni - ili će to tek postati.

‘Pjevajte nešto ljubavno’ (2004.)

Hrvatski film o demo bendu, koji je prisiljen svirati svadbeni repertoar kroz mnoštvo komičnih situacija te mračnu katarzu na kraju, gledatelje potiče na ponovno proživljavanje svih maturalnih zabava i svadbi kroz koje su u životu prošli - i izvukli se žive glave. 

‘Ne osvrći se’ (2009.)

Izvrstan prikaz disocijativnog poremećaja. Jeanne (Sophie Marceau) počinje svijet oko sebe gledati drugim očima te se usput fizički transformirati u drugu Jeanne (Monica Bellucci). Film koji možda najbolje pokazuje suvremeni pristup liječenju psihičkih poremećaja na djelu - nije čovjek bolestan - on samo ima bolest.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.