Ona i On
Mora li ljubav boljeti?
Zašto danas od partnera tražimo da nam bude sve u jednom: i prijatelj, i ljubavnik, i suprug, i roditelj i kompić pri gledanju TV-a?
Da je Ana Karenjina proživljavala ljubavne jade u našem stoljeću, napustivši muža zbog mlađeg ljubavnika, bi li zbog njih skončala pod kotačima vlaka? Ni slučajno. Prvo bi se žuti tisak raspisao o vezi žene iz visokog društva i mlađeg ljubavnika (slučaj Demi Moore i Ashton Kutscher), a zatim bi opet pisao o njezinoj borbi za skrbništvo nad sinom iz propalog braka (slučaj Anđe Marić).
U međuvremenu, u pomoć bi priskočila vojska odvjetnika i psihijatara, Ana bi svoju ljubav odmah povjerila prijateljicama ('Seks i grad', 'Život na visokoj peti') ili anonimnim prijateljima na internetu. Između žudnje, strahova i dvojbi potekla bi rijeka samopreispitivanja i prijateljskog i stručnog savjetovanja. Provela bi mnogo vremena razmišljajući o boli i svoj frojdijanski korijen vjerojatno bi pronašla u vlastitu manjkavom djetinjstvu ili manjkavom djetinjstvu mlađahnog ljubavnika, a ljubavnu bol bi svladavala artiljerijom terapijskih tehnika samopomoći, posegnuvši možda za najnovijom self-help knjigom Mirjane Krizmanić 'A sada... radost i veselje'.
'Ljubav je uvijek boljela, ali danas boli drukčije', piše Eva
Illouz u svojoj najnovijoj knjizi 'Zašto ljubav boli - emocionalni atlas
21. stoljeća'. 'Danas nema mjesta za smrt ili bijeg u samosta,n kao u
junakinja devetnaeststoljetnih romana, što ne znači da mi iz postmoderne
ili 'kasne' moderne ne znamo ništa o ljubavnoj agoniji. Štoviše. Ljubav
danas boli još više, jer se njezina organizacija naprosto iz korijena
promijenila', kaže autorica Illouz čiji je roman nedavno izdala i naša
izdavačka kuća Planetopija.
Ranije nije bilo osjećaja opće kulturne zbunjenosti oko te teme. Istina,
posezalo se za ljubavnim napicima, svećenicima, narušeni odnosi
spašavali su se različitim ritualima, ali naši preci nisu imali stalnu potrebu za preispitivanjem da li im veza funkcionira ili ne kao danas.
'Vulgarna varijanta psihologije tvrdi da smo sami odgovorni za svoje
ljubavne jade i da ćemo ih izbjeći ako dovoljno radimo na sebi. Ja ne
vjerujem u to. Problem nije samo u disfunkcionalnoj obitelji ili
pomanjkanju samopoštovanja, već u institucionalnim snagama koje oblikuju
našu ljubav', tvrdi ova svjetski priznata sociologinja i stalna
profesorica na nekoliko europskih sveučilišta.
Ljubav ne možete tumačiti samo kao psihološko stanje ili ljubavnu kemiju
i utjecaj hormona, a da ne uključite sociologiju koja tumači društveno
okružje u kojemu nastaje. Ljubavna bol nije isključivo posljedica naših ranjenih psiha,
kaže Illouz, pa njezine uzroke nalazi u Hollywoodu, kapitalizmu i
internetu, koji su nas pretvorili u potrošače ljubavi, uzdigavši
individualizam i autonomnost iznad svega, zbog čega postajemo mahniti
kupci u vječnoj potrazi za boljim odabirom na ljubavnom tržištu.
Potrošačko, kapitalističko društvo stalno nas tjera da biramo i
kupujemo, u čemu ni naš romantični život nije izuzetak.
Prije dvadesetog stoljeća biranje partnera bilo je određeno društvenim
pravilima. Znalo se da se plemić ženi plemkinjom, a kmet ženom istog
ranga, ono između nipošto. Važan je bio miraz odabranice i materijalno
stanje odabranika, ali i karakter budućih supružnika, moralna kategorija
o kojoj je sud donosila obitelj i cijelo društveno okružje. Danas je važna emocionalna srodnost, psihološka podudarnost i, naročito, seksepilnost,
a moguće su sve kombinacije. Naravno, erotske privlačnosti bilo je i u
staro doba, ali danas je eksplicitna, nasrtljiva i odlučujući kriterij u
odabiru partnera. Roba, reklo bi se, na prvu loptu.
Je li strastvena ljubav znak ovisnosti?
Naša je kultura, kaže Illouz, počela strastvenu ljubav doživljavati kao znak ovisnosti.
Strast je sumnjiva, nije cool, malo je histerična. Unatoč tome ljubav
boli, jer su se promijenili društveni uvjeti u odabiru partnera, suočeni
s golemim izborom i pravilom da moramo steći što više seksualnog i
emocionalnog iskustva, biti što poželjnija roba na tržištu. Prostor ljubavi je potpuno oslobođen normi, dopuštena je svaka forma, čisti liberalizam.
Društvene veze ne određuju ljubav, brak i partnerstvo. Sloboda je
apsolutna, ali ona sa sobom donosi vrlo kompliciran proces pronalaženja
partnera. Jeste li sigurni da ste našli baš pravu-pravoga? Danas je to
dvojba, nekada o tome nije bilo zbora. Jednom brak, zauvijek u braku.
Zašto ljubav boli
Ljubav je ultimativno utočište i utoliko su veća očekivanja od nje. Ljubav, kaže Eva Illouz, sada ima zadaću potvrde našeg osjećaja vrijednosti, odgovornost koja se od nje ranije nije očekivala.
Eva Illouz tako ljubavni život secira na način kako je to Karl Marx činio s kapitalizmom, dokazujući da ga oblikuju društveni odnosi i institucije. Ona govori o erotskom kapitalu (privlačnost, seksualno iskustvo, broj partnera i kako to pretvoriti u društveni kapital), o bračnom tržištu i rekreacijskoj seksualnosti, otuđenoj, komercijaliziranoj i narcisoidnoj. Prema njoj, ljubavni život kruži na tržištu nejednakih partnera. Partnera od kojih su današnji muškarci emocionalni kapitalisti, jer je spolna sloboda dovela do nove emocionalne dominacije muškaraca nad ženama.
Kako to? Žene više žele ljubav, emocije, više seksa, više pripadanja jedno drugome, dok muškarci to nastoje eskivirati. Muškarci čak žele manje seksa, tj. manje kompliciranog i obvezujućeg seksa, što ih stavlja u nadređen položaj. Naročito kad žena želi brak i dijete, pa Eva Illouz očekuje da će u skoroj budućnosti biti sve više alternativnih zajednica u kojima će se odgajati djeca. Muškarci su nekada bili ti koji su iskazivali emocije i morali osvajati (ljubavna pisma, cvijeće, serenade i tako to), dok su žene morale biti suzdržane. Samim time muški su bili ranjivija stranka, jer su mogli biti odbijeni. Danas pak pate od onog famoznog straha od vezivanja. Nije to patologija, kaže Illouz, nego posljedica društvene zadatosti. Muško je nekada muškost dokazivao autoritetom u kući, autonomijom na poslu i solidarnošću u muškom društvu, a kako je to danas sve uzdrmano, naizgled oslabljen, muškost sada dokazuje nevezivanjem, pa dolazimo do paradoksa da žena nikad nije bila tako izložena moći muškarca kao danas, kada je njegova muškost manja no ikada.I zašto danas od partnera tražimo da nam bude sve u jednom: prijatelj, ljubavnik, suprug, roditelj i kompić pri gledanju TV-a? Zato što se osjećaj društvene vrijednosti danas uvelike vezuje uz ljubav i obitelj, objašnjava Eva Illouz. Status nam nije definiran rođenjem kao nekada, nego se za njega borimo iz dana u dan. Živimo u kompetitivnom društvu u kojem smo stalno izloženi vrednovanju i procjeni (škola, fakultet, posao, sport) i jedino polje gdje očekujemo da nismo na stalnoj provjeri jeste ljubav. Ljubav je ultimativno utočište i utoliko su veća očekivanja od nje. Ljubav, kaže Eva Illouz, sada ima zadaću potvrde našeg osjećaja vrijednosti, odgovornost koja se od nje ranije nije očekivala.
Vezane vijesti
-
Nema više dobrih muškaraca - ako si ikada ovo pomislila ili izgovorila, u startu imaš loše šanse za pronalazak veze. Čak i ako ju pronađeš, vrlo je izgledno da ćeš pasti na lošeg tipa. Evo i zašto.
-
-
-
Izdvojeno
-
Košarkaši Zadra u susretu su 12. kola regionalne ABA lige kao domaćini rutinski svladali Borac iz Čačka sa 89-67 (21-14, 18-12, 26-18, 24-23).
-
U 12. kolu regionalne AdmiralBet ABA lige košarkaši Zadra večeras su u Krešinom domu pred oko tisuću i pol najvjernijih navijača stigli do pete pobjede. Uvjerljivo su svladali momčad Borca iz Čačka rezultatom 89-67 (21-14, 18-12, 26-18, 24-23).
-
Povodom obilježavanja Međunarodnog dana planina, a u sklopu manifestacije „Niti života“ sinoć je u Kneževoj palači svečano otvorena izložba "Velebit" renomiranog hrvatskog akademskog slikara Josipa Zankija.
-
Shizofrenija je mentalna bolest od koje obolijeva jedan posto populacije, muškarci najčešće u adolescentskoj dobi, a žene između 23. i 30. godine te je važno na vrijeme prepoznati simptome i započeti terapiju, istaknuto je u srijedu na konferenciji "Shizofrenija 360" u Zagrebu.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.