Fenomen moderne tehnologije
Volite li svoju fotku na fejsu više od sebe?
Nedavna anketa američke Akademije za plastičnu i rekonstruktivnu kirurgiju lica otkrila je da estetski kirurzi imaju 31 posto više pacijenata koji žele operaciju kako bi bolje izgledali na internetu
Tanka je linija između želje da izgledamo lijepo i opsesije
savršenstvom, a mi znamo kako se skinuti s filtera i prigrliti stvarnost
Moje nosnice izgledaju kao šišmišje špilje. O ne, još jedna staračka pjega? Zašto su mi usne tako nakrivljene?
Buljeći u svoj iPhone, mijenjala sam izraze lica - od osmijeha do
pućenja usana pa sve do zamišljenog pogleda u kameru, a sve kako bih
dobila savršenu fotku za svoj LinkedIn profil (i tako već pola sata).
Negdje oko 24. klika - što, naravno, mrzim - shvaćam da nije problem u
lošem osvjetljenju ili pogrešnoj nijansi sjajila za usne. Problem je u
meni: samosvjesnija sam i samokritičnija više nego ikad! Mislim da nisam
uvijek bila ovakva prema sebi.
Nekoć su se samo slavni borili za pozornost. No sada svatko ima svoju
javnu sliku - na Facebooku, Instagramu, Twitteru ili, najpovršnijem od
svih, Tinderu - koja se gleda svaki dan, ponekad i svaki sat. Nikad
prije nismo imali toliku potrebu promatrati sebe (ili jedni druge) kao
što to činimo danas. A nekim ženama to stvara kompulzivnu opsjednutost
savršenim izgledom... osjećaj kao da nešto uvijek nedostaje ili ga je
premalo. Nazovimo ga dismorfija ljepote.
Slično kao i tijelo s dismorfijskim poremećajem, psihičko stanje koje
pogađa oko dva posto populacije i čini ih fiksiranim na percipiranju
fizičkih mana koje ne postoje, dismorfija ljepote uzrokuje deformiran
osjećaj slike o samima sebi. I dok se to još ne tretira kao klinička
dijagnoza, požuda za punim usnicama, kožom bez bora, savršenim nosićem
ili ubojitim dekolteom, kod nekih žena može prikazati vrlo stvarnu
tjelesnu, dismorfijsku tendenciju: opsjednutost kozmetičkim ugađanjem. A
u to se lakše upustiti nego ikad prije.
Ako vam se ne sviđa, popravite
"Plastična kirurgija nije više privilegij bogatih ili slavnih dama, kao
što je to bilo do prije desetak godina", kaže Vivian Diller,
psihoterapeutkinja iz New Yorka, koja se specijalizirala za ženska
pitanja. Povoljni, dostupni tretmani mogu biti privlačni kao svojevrstan
napredak, ali to može biti i sklizak teren.
Najveća su promjena injekcije za smanjenje bora. "Tretman za smanjenje
nekoliko brazdi sada je postao najbolji način za borbu s borama", kaže
Ellen Marmur, dermatologinja i izvanredna klinička profesorica u Mount
Sinai Medical Centeru. Široko prihvaćena praksa zaglađivanja mimičkih
bora i prije nego što se dogode ili čvrste kože i prije nego što se
objesi, čini se kao opće prihvaćena pojava. Nema ništa loše u tome što
želimo sačuvati svoju kožu, no ta praksa može lako promijeniti mentalni
sklop žena (naročito onih s tendencijom dismorfije ljepote) koje - s
liječničkim odobrenjem - vide probleme i prije nego što nastanu.
"Izglađivanje bora ili povećanje usana obično vodi odlasku na više
kozmetičkih tretmana", kaže Jessica Wu, dermatologinja sa slavnom
klijentelom u Los Angelesu. "Kada jednom postanu opušteni kad je riječ o
iglama, ljudi počinju razmatrati još invazivnije zahvate, poput
usađivanja implantata u obraze, podizanja usana i povećanja grudi."
Društveni Faktor
Stavljanje svoje slike na internet (pogotovo ako ste potrošili vrijeme i
novac na usavršavanje) donosi niz novih problema. S obzirom na to kako
sam se osjećala fotkajući se (i fotkajući) da bih dobila sliku za profil
na LinkedInu, počinjem shvaćati kako ciklus počinje. Nikad dosad nisam
svoju fotografiju tako pomno ni tako dugo promatrala.
"Društvene mreže su nas učinile pretjerano svjesnima naših prirodnih
nedostataka", kaže Diller. Uostalom, koliko ste puta vidjeli djevojku s
prijateljima koja grabi telefon zahtijevajući odobrenje prije nego što
fotka bude objavljena? A otkad nas je Instagram "pogodio" svojim
filterima, postaje sve teže prihvatiti stvarnost.
Osim toga, lakše razumijemo kako se jedni uspoređuju s drugima.
Zdravstveni stručnjaci to su prepoznali kao sindrom uspoređivanja očaja,
što dovodi do još ekstremnijeg trenda plastičnih operacija.
Nedavna anketa američke Akademije za plastičnu i rekonstruktivnu
kirurgiju lica otkrila je da estetski kirurzi imaju 31 posto više
pacijenata koji žele operaciju kako bi bolje izgledali na internetu.
Mentalitet čopora
Jedan od uznemirujućih aspekata takvog mentalnog sklopa jest to što to
može biti zarazno. Razmislite malo o tome. Ako svatko u vašem okruženju
ima izglačane bore i usne napumpane kao biciklističke gume, možda ćete i
vi na te tretmane početi gledati kao na nešto najnormalnije, poput
čupanja obrva ili posvjetljivanja pramenova kose. Vaši standardi ljepote
tako se mogu poremetiti da vas počnu privlačiti pačje usne i smrznuto
čelo te da odjednom budete spremni ići pod nož (iglu) samo kako biste se
uklopili. Naši prijatelji utječu na naše misli što je normalno, a to se
odnosi i na SPA tretmane i uzbrizgavanje filera.
"Imam puno pacijenata - bilo da su prijatelji ili sestre - koji zajedno
ili grupno zakazuju svoje termine", kaže dr. Marmur. Dodaje da, kada je
riječ o tretmanima, u tim grupama uvijek postoji osoba koja to vodi,
svojevrsni vođa čopora.
"To je sasvim zdravo, ako ‘vođa' zna dobro prosuđivati. Ali što ako ta
osoba pokazuje tendenciju dismorfije? To može biti situacija u kojoj
slijep vodi slijepe i prije nego što se okrenete, skupina prijatelja
počinje nalikovati na ‘Kućanice iz visokog društva'.
Provjera stvarnosti
Ljudski je pogledati se u ogledalo i vidjeti mjesta za poboljšanje. Ali
kako ćete znati kada vaše misli (i ponašanje) prelaze u dismorfiju?
Diller ima zgodan način kako da to provjerite u tri točke: kada vaš
pogled na ljepotu postaje prekrut (npr. pokušavate izgledati točno kao
Miranda Kerr ili Adriana Lima), kada je glas u vašoj glavi stalno
kritičan i kad vam izgled postane najvažniji. Ako ste se prepoznali,
postoje terapeuti koji su specijalizirani za slike o samom sebi.
Otkrit ću vam kako se ja nosim s pritiskom da moram biti savršena. Kada
se nađem u situaciji da preispitujem svoju staračku pjegicu, poput
Rorschachova testa mrlja, ili brojim svoje pore, odmaknem se dva koraka
dalje od ogledala. O da, pogled je puno ljepši.
Izvor: Cosmopolitan.hr
Vezane vijesti
-
-
Unazad nekoliko godina slikanje autoportreta mobitelima i smartphoneima, popularni 'selfie' postao je fenomen, a u tim 'sebeslicima', 'sebićima', kako bi se nespretno prevela ta riječ na hrvatski, nema tko se nije okušao, od običnih smrtnika pa do Baracka Obame i pape Franje.
-
Američki tinejdžeri sve rjeđe koriste Facebook te u virtualnoj komunikaciji biraju ostale platforme poput YouTubea, Instagrama i Snapchata, pokazali su rezultati ankete.
-
Iz društvene mreže Facebook prošlog su tjedna objavili da se korisnici, koji su često na naslovnoj stranici i samo scrollaju po njemu, mogu osjećati loše i imati manje samopouzdanja, javlja USA Today.
Izdvojeno
-
Blagdan je svete Lucije, zaštitnice dobrog vida i omiljene svetice najmlađih. Još od davnina na ovaj dan djecu bi u čarapama ili ispod jastuka dočekalo suho voće ili slatkiši.
-
Posljednje statistike razvoda opovrgavaju predrasude da su najstabilniji brakovi supružnika koji su proslavili srebrnu svadbu. Razlozi za tzv. "sijedi razvod" su brojni, stručnjaci navode najčešće sindrom praznog gnijezda.
-
Policijski službenici Postaje pomorske i aerodromske policije Zadar proveli su kriminalističko istraživanje nad 26-godišnjakom zbog sumnje u počinjenje kaznenog djela Neovlaštena proizvodnja i promet drogama.
-
Joško Čagalj Jole, omiljeni splitski pjevač poznat po energičnim nastupima i zaraznom veselju, ponovno će razveseliti Zadrane na Adventu.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.