Kultura

kazalište

U petak na Festivalu monodrame imamo čast ugostiti Zijaha Sokolovića

U petak na Festivalu monodrame imamo čast ugostiti Zijaha Sokolovića

Drama plus i Kazalište lutaka Zadar domaćini su drugom Zadarskom festivalu monodrame. U petak nam stiže proslavljeni glumac Zijah Sokolović!

Program se i ove godine održava In memoriam Zlatko Košta, a predstave gledamo u Kazalištu lutaka Zadar, od 28. kolovoza do 5. rujna 2024.

Svi posjetitelji 2. Zadarskog festivala imaju priliku sudjelovati u izboru nagrade za najbolju monodramu. Poslije svake predstave, posjetitelji će na svojim ulaznicama ocjenom od 1 (najniža) do 5 (najviša) ocijeniti odgledanu monodramu i ulaznice ubaciti u kutiju koja će se nalaziti u predvorju Kazališta lutaka Zadar te na taj način svojim glasom pridonijeti konačnom izboru nagrade publike za najbolju monodramu.

PETAK 30. 8. / 21:00
Zijah A. Sokolović
Miroslav Krleža
"GOYA"
Redatelj i glumac: Zijah A. Sokolović

*******

Nedavno je mladi znanstvenik i istraživač Pavle Bonča u Krležinoj rukopisnoj ostavštini otkrio spisateljev mladalački dramski tekst Goya. Procjenjuje se da je nastao 1917. godine.

Novoobjavljeni dramolet čitamo u kontekstu poznatog Krležina eseja o Goyi, u kojem piše: Mnogo mislim o Goyi ovih dana (1926. god.). Pred četrnaest godina, ja sam sanjao o velikoj junačkoj pentologiji, o herojima, koji su stajali preda mnom kao Rodinov Balzac… Pet giganta htio sam da nacrtam, pet monumentalnih figura: Krista, Michelangela, Kolumba, Kanta i Goyu.

Njegovo otkriće i scensko uprizorenje prvorazredni je kulturni događaj.
U središtu Krležine nedovršene dramske vizije Goya nalazi se umjetnik – slikar i njegova intimna drama.

Izvjesne praznine, nedovršenost i atonalnost teksta Zijah A. Sokolović ispunjava svojim glumačkim umijećem i gradi cjelovitu kazališnu predstavu.

U Goyinim monolozima ima mnogo grčevitog preispitivanja društvenopolitičkog sustava vrijednosti tog doba, kao i konformizma, hijerarhije vlasti i pozicije moći, dok se slikar istovremeno žestoko obračunava s umjetničkom i etičkom pozicijom dvorskog umjetnika.

Ja sam plaćena dvorska luda, lakaj, ništarija! Ja nisam čovek! Jesam li ja moguće čovek? Imam li ja karaktera?

Goyinu unutarnjem sukobu pridružuju se u kratkim glumačkim etidama nakaradne dvorske lude i uštogljene dvorske dame, obijesni kraljevi, strijeljanja i mučenja, lavež pasa i rzanje konja, lascivne žene, mentalni bolesnici i mnogi drugi koji besciljno lutaju kraljevskim dvorom. Čuje se pohota i jezivi smijeh sumnjivih mračnih spodoba u dvorskim odajama. Tu su kroz Goyu, odnosno jednog čovjeka – glumca prikazani razvrat, zlo i nemoral, obijest i dosada. U grotesknim snovolikim etidama, poigravanjem glumačkim vještinama i različitim narativnim oblicima, glumac aktualizira bezvremen odnos umjetnika i vlasti.
 


Reci što misliš!