Kultura

6. ožujka

San ranjenog Krista - izložba umjetničkih tapiserija u Narodnom muzeju Zadar

San ranjenog Krista - izložba umjetničkih tapiserija u Narodnom muzeju Zadar

Etnološki odjel Narodnog muzeja Zadar priređuje izložbu umjetničkih tapiserija San ranjenog Krista, Sakralna umjetnost; Zbirka tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović. Otvorenje izložbe je u srijedu, 6. ožujka 2024. godine u 12:00 sati u Etnološkom odjelu NMZ, Gradska straža, Narodni trg, Zadar.

Izložbom San ranjenog Krista Etnološki odjel NMZ  obilježava blagdan Uskrsa i nadolazeće dane Zadarske županije. Predstavljamo  tapiserije iz Kršćanskog ciklusa, Zbirke tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović i liturgijsko ruho autorice Ane Tomljanović, koje je za ovu izložbu posudila Zadarska nadbiskupija.

Kustosica izložbe: dr. art. Marija Šarić-Ban o izložbi piše:

Zbirka tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović izdvaja se svojom vrijednošću i posebnošću umjetničkog izraza i tekstilnog umjetničkog rada te na činjenici da se radi o velikom objedinjenom opusu umjetnika, bračnog para Ane i Ivana Tomljanovića. 

Izložbom San ranjenog Krista- Sakralna umjetnost predstavljamo  14  tapiserija, 4 misna ruha i tkane uzornike nastale za potrebe misnog ruha.

Uz izložbu  prikazuje se i autorski  film Ivana Tomljanovića i Ronalda Šokčevića U traženju izgubljene baštine posvećen tkanju tapiserija. 

Umjetnici Tomljanović darovali su 2016.  Etnološkom odjelu Narodnog muzeja Zadar vrijednu donaciju tapiserija koja je uz druge njihove radove na području primijenjenih umjetnosti tkanja i tapiserija objedinjene u Zbirku tkanja i Tapiserija Ivana i Ane Tomljanović.

Zbirka tapiserija  je podijeljena u četiri tematske cjeline prema četiri faze umjetničkog stvaranja bračnog para Tomljanović u mediju umjetničke tapiserije na području primijenjenih umjetnosti.

Prva faza Velebitika predstavlja prvu tematsku cjelinu: Geometrijska forma i apstrakcija kao polazište inspiriranu velebitskom prirodom, druga cjelina Realizam u prikazu grada Zadra i prirode, treća faza Kršćanska tematika i četvrta faza Portreti. Donacija sadrži 38 umjetničkih tapiserija i 106 uzornika.

Zadarski likovni umjetnici Ivan i Ana (Anita) Tomljanović velik su dio svog likovnog stvaralaštva posvetili radeći za potrebe Crkve diljem Hrvatske, posebice u Zadarskoj nadbiskupiji, djelujući kao slikari, skulptori i obnovitelji predmeta za liturgijsku uporabu: svetohraništa, krstionica, raspela ili misnog ruha.

Gđa. Ana bila je vrsna u oblikovanju i tkanju misnog ruha, boromejki, dalmatika i antepedija. Mnoga njezina djela bila su predstavljena na izložbama crkvene umjetnosti u zemlji i inozemstvu i danas su sastavni dio crkvenih zbirki.

Satkala je misna ruha svih boja i namjene, za katedralu u Zadru, katedralu u Senju i za crkvu sv. Šime u Zadru, tri boromejke (zelena, crvena i bijela) nalaze se u crkvi St. Margarethen Kirche u Berlinu, a jedna bijela kazula u crkvi sv. Marije Magdalene u Londonu.

Gosp. Ivan Tomljanović je freskama oslikavao crkve diljem Hrvatske, izrađivao je reljefe za svetohraništa od srebra ili bakra, izradio je 14 postaja Križnog puta za župnu crkvu u Pagu, drvene kipove svetaca za crkvu sv. Marije Magdalene u Londonu (Wandsworth) i mnoge druge.

Tapiserija San ranjenog Krista ističe se posebnošću prikaza, prikazuje usnulog Krista koji poslije sve muke smireno odmara ispod vinove loze. Tapiseriju odlikuje umjetnička sloboda u interpretaciji klasičnog sakralnog prizora, posebnost ideje i unikatnost pristupa Isusovoj muci u plošnoj, linijskoj, stiliziranoj figurativnoj interpretaciji.

Izložene su i tapiserije: Krštenje na Jordanu, Veronikin rubac, Zadarski poliptih I, Zadarski poliptih II, Zadarski triptih, Sv. Anastazija, Sv. Mihovil, Muka Kristova, Vidjeli smo njegovu zvijezdu, Rođenje Kristovo, Ave- Maria. Naša Gospa od zdravlja, Sv. Krševan, Vinova loza.

Glavna karakteristika pojedinih djela u trećoj, Kršćanskoj tematici (koju predstavljamo ovom izložbom), je ujedinjenje likovnih elemenata (oblika tj. ploha u odnosu na obrisne linije tonova, perspektive) u jedinstvene cjeline. Jedinstvo je ostvareno njihovim skladnim odnosom, kao i odnosom likovnih elemenata s kompozicijskim načelima. U svim kompozicijama ravnoteža je postignuta ravnomjernim i pravilnim izmjenjivanjem ploha, odnosno ponavljanjem kontrastnih tonaliteta svjetla i tame.

Za izložbu su izabrani tkani predmet tzv. Bijeli komplet: boromejka i tri dalmatike s karakterističnim uzorcima  

Karakteristično za umjetnički rad Ane (Anite) Tomljanović, u kojem je orijentirana na prirodne materijale i klasičnu tehniku tkanja, prepoznatljivost je njezina rukopisa koji odlikuje klasična jednostavnost i čista izvedba. Umjetnica je sama osmislila, oblikovala, projektirala i istkala navedene predmete.

Autorica koristi prirodne tonalitete lana, svile, pamuka ili vune za stvaranje vizualnih efekata iz same strukture lanena platna, decentno utkivajući zlatne i srebrne niti.

Izložbom najavljujemo i izložbe umjetničke tapiserije iz Zbirke tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović koje će se održati u Gradskoj galeriji Bihać od 14.03.2024. do 3.04.2024. te izložbu u Gradskom muzeju Vukovar, Dvorac Eltz od  11.04. – 15. 05. 2024.


Reci što misliš!