Kultura

The lake collection

U Kneževoj palači otvorena je izložba keramike, grafika i plakata Pabla Picassa: Novi početak

U Kneževoj palači otvorena je izložba keramike, grafika i plakata Pabla Picassa: Novi početak
Dino Stanin/PIXSELL

U Kneževoj palači danas je otvorena izložba Pablo Picasso: Novi početak. Izložba predstavlja izbor najznačajnijih radova od spomenute kolekcije 230 originalnih keramika, grafika, i plakata.

Na izložbi su predstavljeni radovi u keramici kao što su Picassovi motivi Jacqueline, poznatog hommagea Vallaurisu, mitskoga fauna, ribe, koze, sove, pa njegove interpretacije goluba kao simbola mira, bika, ptica, mrtve prirode te mnogo drugih.

Predstavljena „The lake collection“ jedna je od najvećih kolekcija originalne Picassove keramike u Europi. Sastoji se od više od 80 komada Picassove keramike i 150 originalnih grafika i plakata koji se vežu na tematiku Picassovih keramičkih radova iz Vallaurisa.

U Kneževoj palači otvorena je izložba Pablo Picasso: Novi početak U Kneževoj palači otvorena izložba Pablo Picasso: Novi početak

Tijekom praznika 1946. godine u malom primorskom gradiću Golfe Juan na Azurnoj obali, Picasso je posjetio izložbu keramike u Vallaurisu koja se održavala svake godine. Selo Vallauris od rimskih je vremena pa sve do dvadesetih godina prošlog stoljeća bilo poznato kao najveći proizvođač keramike na širem području sadašnje Francuske.

Picassovu pozornost privukla je ponajprije serija keramika nastalih na posjedu Madoura. Istog su mu dana bračni par Ramié, vlasnici posjeda koji je u ono vrijeme djelovao kao velika manufaktura za proizvodnju lokalne keramike, pokazali svoje prostore. Tijekom razgledavanja Picasso je gotovo u igri oblikovao tri glinena predmeta. Za nešto više od godine dana, kada se vratio u Madouru, na njegovo su ga iznenađenje ti predmeti još uvijek ondje čekali. Suradnja bila neizbježna. Picasso je u Madouri dobio prostore i do 1971. godine kreirao još jednu ogromnu umjetničku produkciju te stekao novu ljubav prema mediju koji mu je do tada bio nepoznat. 

Keramiku je stvarao na spontan i zaigran način. Za razliku od grafičkog opusa gdje je ostajao u »crno-bijelom« svijetu, s keramikom je otkrivao široke palete boja. 

Keramika se često poima kao obrt, a ne kao umjetnost. U Picassovom svijetu su vaze, vrčevi, tanjuri, keramičke pločice i ostali predmeti koje oblikovao i oslikao dobili dimenziju platna. S osjećajem lakoće s kojim je već stvarao svoje slike, istraživao je i svaki keramički objekt. A istovremeno je u njih zahvaćao drskom obradom materijala.

Zabavljao se u igri dekoracije i forme pojedinačnih keramičkih uradaka. Svaki proizvod posebno, za njega je bio eksperiment. Gospođa Ramié stalno ga je upozoravala da takvi nesmotreni eksperimenti ne mogu izaći na dobro, ako ne prije, onda prilikom pečenja. Ali kasnije je i sama priznala da joj je gotovo svaki puta dokazao da može ono što bi za svakog drugog bilo nemoguće. 

Keramike na ovoj izložbi zato možete promatrati kao proizvod jednoga i drugoga, kao skulpture ili kao slike. 

Razigrano, ali tehnički pod budnim okom gospođe Suzanne Ramié, radove je namjerno izobličio i preoblikovao. Vaza s ručicama pod njegovim je prstima dobila dimenziju ženskog tijela, a ručica je iznenada postala nos ili dio lica, vrč za vodu dobio je oblik ribe, itd. Za oblikovanje reljefnih površina koristio je nekonvencionalne alate poput noža ili različitih kuhinjskih pomagala.

Dominantne teme Picassove keramike postale su ljudsko lice, ribe, koze, ptice, mrtve prirode, mitološke priče s fascinacijom mitskih bića kao što su kentaur i faun. Kao i u prethodnim razdobljima, i kod keramičkog opusa prisutna je tematika borbi s bikovima, plešućih ženskih tijela, Nimfi te likova iz primorskog mediteranskog života.

Poslije razdoblja intenzivnog rada u keramici, Picasso se kao iskusni grafičar uskoro počeo poigravati idejom o reprodukciji keramičkih radova. Zajedno s bračnim parom Ramié pronašao je metodu prema kojoj je nastao opus nazvan Edicija Picasso (Editions Picasso). Ove su keramike obišle svijet i s ponosom ih predstavljamo i zadarskim posjetiteljima.

Izložba se može razgledati od 10. lipnja do 5. listopada 2022. godine. 


Reci što misliš!