
U četvrtak, 10. svibnja 2018., u 18 sati u Oris Kući arhitekture održat će se predavanje arhitekata Ive Letilović i Igora Pedišića pod nazivom ''Kako nastaje arhitektura bez forme''.
Fokus predavanja tri su zadarske adaptacije arhitektonskog ureda
Ab Forum predstavljene u izdanju Oris+, koji je izašao početkom
ožujka ove godine, i projekt muzeja u Biogradu na
Moru.
O adaptacijama:
Intervencija unutar i na spomeniku kulture, bilo da je on dio
zaštićene cjeline ili pojedinačno kulturno dobro, zapravo je
stvaranje arhitekture lišene forme. Forma već postoji, a zadaća
arhitekta jest useliti unutar nje program koji joj je najčešće
stran i koji nikada nije bio u njoj planiran, ubaciti novi život
u već postojeće izgrađeni okoliš. Posljedično se mijenjaju metode
projektiranja i gradnja je samo jedna od mogućnosti. Projektira
se dodavanjem, ali i oduzimanjem, projektira se programom,
procesima, komunikacijama, pravilnicima, zakonima i
instalacijama. Projekt nastaje na rubu, točno negdje između
konzervatorskog pravila vremenskog slijeda povijesnih stilova i
usmjerenja, koji bi na svakom spomeniku trebali ostati čitljivi,
i novog sadržaja zajedno sa svim zahtjevima koje suvremenost
traži.
Tri realizacije i jedan projekt primjer su različitog stanja i
karaktera zatečenog spomenika na kojem se intervenira ali i
različitih programskih zahtjeva, što mijenja smjer, stupanj i
senzibilitet arhitektonske intervencije.
Kneževa palača ima svoj očuvani materijalni i prostorni
integritet, klasicističku čistoću i mirnoću, za razliku od
Providurove palače gdje arhitektonska intervencija silom prilika
nadjačava vrlo slabe povijesne konstrukte, probija iz zatečene
forme i stvara njenu ekstenziju.
Palača Cedulin je povijesna krhotina u doslovnom smislu riječi
koja traži intenzivniju intervenciju, ugradnju nove unutar forme
stare kuće, i posljedično pojavnost iznutra nije identična
pojavnosti izvana.

Mali arsenal je zadržao svoj minimalistički volumen uz
konzervatorsku sanaciju dok arhitektonska intervencija počiva na
multimediji. Zatečeni prostor očišćen od povijesnih naslaga pruža
okvir za stvaranje iluzije koja se izmjenjuje s njegovom sirovom
pojavnošću u ritmu koji provociraju posjetitelji.
Muzej u Biogradu na Moru je izvorno zgrada suda nastala u drugoj
polovici 19. stoljeća bez ikakvih povijesnih odlika ili makar
stilskih naznaka, a projektom se čisti cijela nutrina kuće i
ubacuje čelični konstrukt, štiva broda, koja ponovno prima blago
s potopljenog broda iz doba renesanse, koji je plovio na relaciji
Venecija Istanbul.
O arhitektima:
Iva Letilović
Diplomirala 1997. na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Godine 2003. osniva ured s Moranom Vlahović u kojem djeluje do 2007. Od 2007. surađuje s arhitektom Igorom Pedišićem. Od 2002. do 2006. asistentica je na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Od 2007. predavačica, a potom I docentica na Građevinsko-arhitektonskom fakultetu u Splitu. Aktivno je prisutna na arhitektonskoj sceni s nizom realizacija, natječaja, izloži I projekata. Dobitnica je niza strukovnih nagrada u Hrvatskoj i inozemstvu.
Igor Pedišić
Diplomirao na Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 1978. i na istom fakultetu pohađao poslijediplomski studij. 1992. osniva vlastiti arhitektonski ured. Na Filozofskom fakultetu u Zadru od 1984. do 1986. godine predaje Dizajn i vizualne komunikacije na Katedri za povijest umjetnosti. Od 2007. godine surađuje s Ivom Letilović. Dobitnik je brojnih stručnih priznanja.



