
Izložba "Klimtov most", posvećena jednom od najpoznatijih austrijskih slikara secesije i Jugnedstila Gustavu Klimtu, otvara se u ponedjeljak navečer u bečkom muzeju povijesti umjetnosti - Kunsthistorisches Museum (KHM) u povodu 100. obljetnice smrti toga umjetnika čije je djelo danas čvrsto utkano u austrijski kulturni identitet.
U središtu izložbe su zidne slike koje je Gustav Klimt naslikao
uoči otvorenja muzeja, a za ovu je prigodu u predvorju muzeja duž
sjevernoga zida glavnog stubišta napravljen poseban most na
visini od oko 12 metara, kako bi se Klimtova djela mogla
razgledati izbliza.
Kako je na konferenciji za novinare, naglasila glavna
ravnateljica bečkog Muzeja povijesti umjetnosti Sabine Haag, taj
ciklus Klimtovog zidnog slikarstva savršeno je očuvan u
originalnom stanju i nikad nije restauritan.
“Drugi put otkako je muzej otvoren 1891., publika ima prigodu
izbliza razgledati jedinstvena Klimtova djela između arkada i
stupova, uz pomoć mosta koji može primiti do 60 osoba”, dodala je
Haag.
Godine 1890., uoči otvorenja novoga muzeja, braća Ernst i Gustav
Klimt i njihov kolega Franz Matsch, dobili su narudžbu oslikati
zidove između arkada i stupova u KHM-u . Od četrdesetak oslikanih
polja na zidu impozantnog stubišta, trinaest ih je potpisao
Gustav Klimt, a predstavljaju važna razdoblja drevne egipatske i
grčke te rimske, firentinske i venecijanske umjetnosti 15. i 16.
stoljeća.
“Ta se djela ubrajaju među ključna u Klimtovu ranom umjetničkom
stvaralačkom opusu”, rekao je povjesničar umjetnosti Daniel
Uchtmann. “U alegorijskom prikazu motiva iz egipatske umjetnosti,
u stilu historicizma, u kojemu je građen i sam muzej, vidi se
primjena ornamenata, što će Klimt poslije dovesti do savršenstva
u umjetničkom radovima Jugendstila”, dodao je.
Istodobno s “Klimtovim mostom”, u dvorani antičke zbirke izloženo
je njegovo slavno djelo “Nuda Veritas” (1899.).
Umjetnici Ernst i Gustav Klimt i Franz Matsch osnovali su nakon
školovanja na bečkoj Školi primijenjene umjetnosti 1883. društvo
“Kuenstler Companie” kako bi lakše dobivali projekte ukrašavanja
interijera. Afirmirali su se kao uspješni dekorateri
kazališta projektiranih u arhitektonskom ateljeu Fellner-Helmer,
čije je djelo i Hrvatsko narodno kazalište u Rijeci, a čije
su stropove oslikali braća Klimt i Matsch.
Nakon rada na dekoraciji bečkog Muzeja povijesti umjetnosti
uslijedila je narudžba za dekoriranje novog Burgtheatra, što je
bio vrhunac njihovog rada. Nakon smrti Klimtova oca i brata
Ernsta 1892. raspada se poslovna suradnja s Matschom. Klimt je
ugled najboljega bečkog dekoratera zadržao i nakon što je 1897.
došao na čelo umjetničkog pokreta “Secession” koji prekida s
tradicionalnom akademskom umjetnošću. Bilo je to vrijeme
umjetničke obnove i umjetničkog bunta te rađanja moderne.
Njegove dekoracije počele su izazivati oštre kritike
konzervativnog Beča, primjerice goleme slike za vijećnicu Bečkog
sveučilišta, ali on je portretiranjem žena iz otmjenoga društva
dovoljno zarađivao. Klimt stvara vlastito izvorno slikarstvo
stroge stilizacije, a njegove su slike danas među
najskupljima u svijetu. Neka od njegovih najpoznatijih
umjetničkih djela “Adele Bloch-Bauer” poznata kao “Zlatna Adele”,
nakon što je restitucijom vraćena vlasnici Mariji Altmann,
prodana je 2006. na aukciji za rekordnih 135 milijuna američkih
dolara i nalazi se u galeriji Ronalda Laudersa u Novoj galeriji u
New Yorku.
Izložba u KHM ostaje otvorena do 2.rujna 2018. a 100. obljetnicu
Klimtove smrti obilježit će uglavnom svi veliki muzeji u
Beču posebnim prigodnim izložbama.



