verdijeva opera

Veličanstveni Verdijev Requiem u HNK Split uoči Svih Svetih

Uoči blagdana Svih Svetih Zbor i Orkestar Hrvatskog narodnog kazališta Split izvest veličanstveni Requiem Giuseppea Verdija, jedno od najemotivnijih i najdramatičnijih djela sakralne glazbe

Izvedbom na velikoj sceni splitskog kazališta u utorak 31.
listopada s početkom u 20 sati ravnat će maestro Ivo Lipanović, a
kao solisti nastupit će sopranistica Daniella Schillaci,
mezzosopranistica Terezija Kusanović, tenor Domagoj Dorotić i bas
Ivica Čikeš.

Giuseppe Verdi, jedinstveni operni autor, po mnogima jedini pravi
vladar tog glazbeno-scenskog žanra, u zrelom se razdoblju svog
umjetničkog stvaranja prihvatio skladanja mise za mrtve posvećene
uspomeni na Alessandra Manzonija, najznačajnijeg talijanskog
književnika 19. stoljeća, kojega je Verdi uzdizao do razine
nedostižnog uzora u kojega bi se trebali ugledati svi istinski
umjetnici: podjednako pjesnici, slikari kao i skladatelji. Djelo
je, pod ravnanjem samog Verdija, praizvedeno u
Milanu 1874.na godišnjicu Manzonijeve smrti. Polučivši
na praizvedbi golem uspjeh, nove izvedbe su slijedile jedna za
drugom, a djelo je do današnjih dana jedna od najizvođenijih
skladbi svog žanra. No, suvremenici su prigovarali atipičnost
Requiema, ponajviše njegovu melodramatičnost, operni karakter
neprimjeren liturgijskom djelu. Njemački dirigent i vagnerijanac
Hans von Bülow, izrekao je često citiranu misao kako
je Requiemzapravo “posljednja Verdijeva opera u crkvenom
ruhu”. Requiem, kakvog ga je Verdi zamislio, neobično
je aktualan, to je glazbeni oris njegovih promišljanja o religiji
i životu u kojem se ogleda sva pluralnost skladateljeve glazbene
izražajnosti u odnosu na zadani tekst, te, posljedično, i
središnja ideja njegova umjetničkog htijenja. S jedne strane
postavio je masu, kolektiv zbora, a s druge pojedince-soliste,
četiri individue koje, svaka na sebi svojstven način, preispituju
smisao egzistencije, pitanje sudbine, Boga, “konačnost” smrti,
ali i vjeru u onozemaljski život, u ono “nešto” za što postoji
vječna sumnja ali i nada da ipak jest. Dirljivom dramatikom i
uzvišenom lirikom, Verdi je tonski uobličio sav taj spektar
promišljanja i metamorfnih duhovno-afektivnih stanja, spremno
iščekujući svoju Parku i neizbježni susret sa smrću. Jer, smrt je
datost, a Requiem je duhovna drama Verdija, duhovna
drama čovjeka suočenog sa zadanošću smrti. Requiem je
krik vjernika, bolni i skrušeni razgovor s Bogom kojemu se obraća
čovjek jezikom svog živog južnjačkog srca, koje u nadzemaljsku
mistiku unosi svu originalnost snažnih osjećaja.

Kao takav, Verdijeva je misa za mrtve čest izbor za programe
prigodnih koncerata, kakav je i predstojeći uoči blagdana Svih
Svetih u splitskom kazalištu. Kvartet solista čine Daniella
Schillaci, Terezija Kusanović, Domagoj Dorotić i Ivica
Čikeš. Sopranistica Daniella Schillaci splitskoj se
publici predstavila dojmljivim nastupom u naslovnoj ulozi
Puccinijeve opere Madama Butterfly u svibnju ove
godine. Njezin “lijep, voluminozan glas, sposoban i za najfinije
detalje” oduševljava publiku i kritičare na brojnim zapaženim
opernim i koncertnim nastupima u Italiji i inozemstvu na kojima
je surađivala s velikim dirigentskim imenima kao što su: Roberto
Abbado, Placido Domingo, Zubin Mehta, Seiji Ozawa, Gianpaolo
Bisanti, Roberto Gianola, Julian Kovatchev, Alain Lombard, Fabio
Mastrangelo, Gianandrea Noseda, Yutaka Sado te s redateljima kao
što su: Franco Zeffirelli, Robert Carsen, Paul Curran, Willy
Decker, Hugo De Ana, Francesco Esposito, Yannis Kokkos, Stefano
Podda. Primadona splitske Opere mezzosopranistica Terezija
Kusanović dobro je poznata domaćoj publici koju je, između
ostalih uloga, impresionirala kreacijama Suzuki u
Puccinijevoj Madamme Butterfly, a potom i Carmen u
istoimenoj Bizetovoj operi, kao i Dalile u
premijeri Samsona i Dalila u HNK Split. Tenor
Domagoj Dorotić, dobitnik Nagrade Hrvatskog glumišta, čest je
gost splitske operne pozornice gdje je debitirao u
Verdijevom Macbethu kao Macduff 2010, a poslije toga
nastupao je i kao Adel u Adelu i Mari, Alfredo
u Traviati, Stauermann u Letećem Holandezu na
Splitskom ljetu, Ernani u istoimenoj operi, a 2012. dobio je i
bijenalnu nagradu Ante Marušić HNK Split. Nacionalni operni
prvak bas Ivica Čikeš dobitnik je najvrijednijih
domaćih opernih nagrada kao što su Nagrada Hrvatskog glumišta,
Milka Trnina, nagrade Judita na Splitskom ljetu, nagrade Ante
Marušić HNK Split, nagrade Milan Pihler riječkog HNK Ivana pl.
Zajca.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest