1776 prijavljenih

25FPS – Rekordan broj prijava, za konkurenciju izabrano 25 najboljih

Konkurencija ovogodišnjeg Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa - 25 FPS, donosi 25 filmova izabranih između njih 1776 prijavljenih, što je rekord festivala koji proteklih trinaest godina domaćoj publici sustavno predstavlja ponajbolje svjetske inovativne, nezavisne i nekomercijalne filmove.

“Selekcija je kao i uvijek bila teška, no uspjeli smo pokriti
široki raspon onoga što je danas eksperimentalni film”, rekla je
Marina Kožul, koja je sa Sanjom Grbin i Mariom Kozinom
selektirala filmove za festival, koji će se održati od 28. rujna
do 1. listopada u Zagrebu, te 4. i 5. listopada u Rijeci.

Prema pristiglim uratcima ove se godine primjećuje povratak
materijalnom filmu i ručnom radu, odnosno više apstraktnog filma
nego zadnjih godina kada je tendencija bila prema dokumentarizmu
i esejistici.

“Povratak apstrakciji nas je jako razveselio jer smo mislili smo
da se više nitko ne želi baviti apstraktnim filmom, no s druge
strane primjećuje se snažna politička potka koja nije toliko
ilustrativna već se minimalnim sredstvima zaokružuju vrlo
ozbiljne i suvremene političke preokupacije filmaša”, rekla je
Kožul u razgovoru za Hinu.

Kao jedan od zanimljivijih filmova izdvojila je animirani
dokumentarac “Drugi planet” izraelskog autora Amira
Yatziva o susretima u virtualnim svjetovima koji simuliraju
koncentracijski logor Auschwitz-Birkenau.

Yatziv, koji će u Zagrebu predstaviti svoj film, Holokaustom se
bavi kroz prizmu suvremene tehnologije, arhitekturu, izložbe,
video igrice i dizajna što je pristup toj temi kakav, napomenula
je Kožul, dosad nismo imali priliku vidjeti.

Konkurencija donosi radove autora koje festival prati od svog
početka 2005. godine, ali i raste s mlađom generacijom
eksperimentalista koji su sada u svojim tridesetim i četrdesetim
godinama, poput prijašnjih članova žirija zagrebačkog festivala,
španjolske umjetnice Laide Lertxundi i nizozemskog autora Joosta
Rekvelda. Tu su i prošlogodišnji dvostruki pobjednik Peter Burr,
dobitnik Grand Prixa 2015. godine Fern Silva, austrijska autorica
Tina Frank i niz novih autora.

“Podjednako su zastupljeni i filmaši koji se bave fotokemijskim
filmom i s područja apstraktnog, digitalnog ili analognog videa,
što doprinosi šarolikosti natjecateljskog programa”, rekla je
Kožul.

Izabrani filmovi ispituju nove formate, teme, identitete,
strukture, spektakle i nove ‘zbilje’, a zbog inovativnog pristupa
filmu dijele zajednički nazivnik – eksperimentalni, a grupirani
su u pet programskih cjelina koje se prikazuju u terminima od 18
i 20 sati u Kinu SC.

U konkurenciji i tri hrvatska filma

Za Grand Prix će se natjecati i tri hrvatska filma – “Trip” Marka
Meštrovića, “Skoro ništa: i dalje noć” Davora Sanvincentija te
“Periferija” Leone Kadijević.

“Sretni smo zbog toga jer sve te autore pratimo jako dugo, a
osobito zbog Leone Kadijević, zagrebačke studentice Akademije
likovnih umjetnosti koja je prije dvije godine otišla na Royal
College of Art gdje joj se otvorio cijeli jedan novi svijet
kombinacija animacije, snimki, pristupa animiranom filmu kroz
instalaciju”, rekla je Kožul.

U program “Refleksi”, koji prikazuje izbor iz najnovije hrvatske
produkcije eksperimentalnog i inovativnog filma i videa, uvršten
je i nagrađivani film “Oni samo dolaze i odlaze” Borisa
Poljaka.

“Fascinantno je kakvo Poljak ima oko za ljude i prostor u kojem
živi i kako ga uspije prenijeti na platno, bez da promijeni
stvarnost i eksploatira sadržaj. Zato je uspješan i u
međunarodnom kontekstu, a ne samo u domaćem gdje su njegove teme
svima bliske i poznate”, ocijenila je.

“Refleksi” donose još filmove “Partenza” Renate Poljak, “U
međuvremenu” Mate Ugrina i “10”, a svi su kandidati za nagradu
Green DCP koju dodjeljuje organizator festivala.

Članovi žirija pripremili raznolike
programe

Članovi Velikog žirija tradicionalno za festival oblikuju
autorske i nacionalne retrospektive ili tematske programe. Ove
godine to su napravili Oona Mosna, direktorica programa filmskog
festivala Media City u Windsoru iz Ontaria, Mads Mikkelsen,
filmski selektor Međunarodnog festivala dokumentarnog filma u
Kopenhagenu – CPH:DOX te filmski autor Sebastian Buerkner, čiji
je film M-ova himera osvojio Grand Prix 10. Festivala 25 FPS.

Njihovi programi održavaju se u poslijepodnevnim satima i
uvertira su za večernje (prošireno)filmske programe, ali i
prilika da se prate različite paralele kroz povijest
eksperimentalnog filma.

Oona Moosna je pripremila program “Kino igra” s naslovima koji
prokazuju i propituju naše gledateljske navike i predrasude a
koje su snimili neki od velikana eksperimentalnog filma poput
Andyja Warhola, Johana van der Keukena ili Friedla vom Gröllera
(Kubelka).

Mads Mikkelsen će u programu “Izgubljeni snovi” predstaviti
recentne danske i jedan norveško-japanski kratki film, a riječ je
o umjetnicima koji rade na granici s drugim umjetnostima, sa
skulpturom, slikarstvom, medijem filma.

Sebastian Buerkner će izvesti projekcijski performans “Ponovni
susret”, u okviru kojega će dobro poznata TV serija o detektivu
Columbu postati performans o krhkosti konstrukcije percepcije i
pokušati natjerati gledatelje na neke druge tragove u cijelom
narativu.

Osim Velikog žirija filmove će redovito pratiti i Žiri kritike
koji dodjeljuje svoju nagradu (slovenski publicist, kustos i
režiser Matevž Jerman, te hrvatski filmski kritičari Luka Ostojić
i Višnja Vukašinović), a svog favorita izabrat će i publika.

Expanded Cinema – kako proširiti audio-vizualnu
percepciju 

Audio-vizualni nastupi proširenog kina, program “Expanded Cinema”
spaja glazbu, zvuk i film, te posljedično glazbenu i filmsku
publiku.

Taj se program sastavlja imajući u vidu paviljone i posebne
prostore Studentskog centra. “Uvijek je izazov pronaći sadržaj za
zahtjevni Francuski paviljon i veliko kino, kao i sadržaje koji
bi uključili analogne i digitalne estetike, da se ne bi
fokusirali samo na jedan medij”, rekla je Sanja Grbin.

Prvi će nastupiti filmski njemačko-španjolski duo Ojoboca (Anja
Dornieden i Juan David Gonzalez Monroy), s dva performansa uživo
s 16-milimetarskim projektorima, koji je, kaže Grbin, izgradio
zanimljiv, vrlo slobodan i otvoren pristup filmskoj formi.

“Oni putuju po svijetu i traže zanimljive lokacije, pa će i u
Zagrebu, iz lokacije u bivšoj bolnici u Brezovici, pokušati
izvući nešto i transferirati u svoje performanse”, najavila je.

Izvest će performans “Novi muzej čovječanstva”, u kojemu
pokušavaju napraviti imaginarni katalog muzeja čovječanstva bez
utjecaja kustosa, te “Sada se želim smijati”, performans uživo s
16-milimetarskim projektorima i svojevrsnom rekonstrukcijom
‘stroja za osjećaje’.

Filmski autor Pedro Maia i švedski glazbeni duo SHXCXCHCXSH (ime
koje imitira bijeli šum) se predstavjaju proširenofilmskim radom
“Nesavršeni film”, što je oda analognom filmu i posveta
celuloidu. Taj nastup organizatori najavljuju kao jedan od
jesenskih glazbenofilmskih vrhunaca u Zagrebu, s obzirom da među
širom publikom postoji interes za njihov rad i kažu kako im je
izazov stvoriti sadržaje kojima mogu privući i drugačiju publiku,
a istovremeno im dati im uvid u tradiciju eksperimentalnog filma.

Program “Expanded Cinema” zatvara performans uživo s dvanaest
16-milimetarskih projektora “Yujiapu” Karla Lemieuxa i BJ
Nilsena. Lemieux je poznat i kao deveti član kolektiva iz
Montreala Godspeed You! Black Emperor, a BJ Nilsen švedski je
skladatelj i umjetnik zvuka čije je gostovanje dio rezidencije
Muzičkog salona Studentskog centra.

Oni će u Francuskom paviljonu napraviti site specific
performans instalaciju utemeljenu na materijalu koji su snimili u
kineskom gradu koji je bio zamišljen kao veliko financijsko
središte po uzoru na Manhattan, ali nikada nije useljeno. “Za
slikovni i zvučni materijal ih je inspirirala upravo prazna
arhitektura tih gradova duhova da pokušaju u obostranoj
interakciji rekreirati dojam prostorne praznine i apstrakcije”,
napomenula je Grbin.

Festival 4. i 5. listopada gostuje u riječkom Art-kinu, gdje će
se prikazati dokumentarac “Budućnosti filma” austrijskog
redatelja Michaela Palma, te izbor nagrađenih filmova s
festivala.

“Budućnosti filma” je esej o tranziciji iz analognog u digitalni
medij u kojemu govore svi akteri scene, od predstavnika
holivudske industrije, studijskih glavešina, najznačajnijih
redatelja do filmaša iz galerijske scene žele nastaviti rad u
filmskom mediju, među ostalima, Martin Scorsese, Christopher
Nolan, Tacita Dean, Apichatpong Weerasethakul, David Bordwell,
Tom Gunning, Jacques Rancière, Margaret Bodde.

Festival će se održati u Kinu SC, Teatru &TD, MM Centru i
Francuskom paviljonu, ulaz na sva događanja je slobodan.

Pobjednik će se proglasiti u nedjelju, 1. listopada, nakon čega
će se prikazati nagrađeni filmovi.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest