
Uloga masovnih medija mora biti razotkrivena kao tumačenje stvarnosti koju rabe za gomilanje privilegija i vlasti te održavanje vladavine elita po cijenu smanjenja demokratskih kriterija i dehumanizaciju cijelog društva, ističe Vertovšek u svom doktorskom radu, koji je sada objavljen u obliku knjige.
Suvremeni masmediji globalno i individualno izgrađuju misaona
iskustva, stvaraju i ruše doživljaje, proizvode drugu stvarnost,
ne samo virtualnu, onu što postaje “stvarna” stvarnost. Noam
Chomsky jedan je od izuzetnih kritičara “obećane zemlje” unutar
Interneta i svih vrsta medija, koja nam je, tvrde apologeti
masmedija, sudbinski predodređeni. Mnogi dosadašnji putevi i
putokazi u analizama Chomskog dobro su poznati, no trebalo je još
dublje zagrabiti po granitnom i mramornom dnu medijskih rituala i
obreda kako bi se razotkrilo i nešto još relativno neotkriveno,
ali vrlo bitno za današnji masmedijski svijet i njegovu budućnost
– rađanje novih oblika i metoda manipuliranja i zavođenja, dio je
predgovora knjige “Noam Chomsky i kritika suvremenih masmedija –
proizvodnja slike stvarnosti i neophodnih iluzija”, doc. dr. sc.
Nenada Vertovšeka s Odjela za kroatistiku i slavistiku
Sveučilišta u Zadru, koja je ovih dana izašla u izdanju Golden
marketinga – Tehnička knjiga.
Noam Chomsky smatra se najvećim živućim lingvistom i jednim
od najvećih suvremenih mislilaca. Epohalan je njegov doprinos
problematiziranju i promišljanju naravi i uloge medija u
današnjem svijetu. Vertovšek u svojoj knjizi – proizašloj iz
doktorskog rada – analizira njegovu filozofiju i teoriju medija
te ukazuje na realnost u kojoj masmediji manipuliraju svakim
aspektom života globalne i lokalne zajednice, ali i pojedinca.
Autor u ovom djelu odgovara u kojoj je mjeri suvremeni čovjek u
biti kreacija masmedija, ističe recenzent dr. sc. Bruno Ćurko.
– Ova knjiga polazi od uvjerenja kako je nužno temeljito
razmotriti i definirati načela prevencije od još jedne čovjekove
ovisnosti koja posreduje njegovo oslobođenje – ovisnosti o
medijskoj slici svijeta. Nova masmedijska dehumanizacija, kako
desetljećima upozorava i Chomsky, postaje politika bez
tradicionalne moći i moć bez tradicionalne politike. Sva njegova
promišljanja i propitivanja onog što-nam-se-zaista-događa danas
su aktualnija nego ikad, ističe Vertovšek.
Kako se zapravo suprotstaviti proizvodnji različitih slika
stvarnosti i još različitijih iluzija o stvarnosti koju nam nude
masmedijski svjetovi budućnosti? U svakom slučaju valja najprije
razumjeti kako proizvodi medijskih kuća i korporacija nisu
novinarski proizvodi sami po sebi, sadržaji tiskovnih ili
elektroničkih medija, već i medijski trendovi, ukusi i
raspoloženja. Proizvodnja stavova i mišljenja postaju drugi način
za kontrolu uma, što je bio davni nedosanjani san političkih i
medijskih kontrolora.
– U promjenama koje se događaju, tupost, zabavljanje, nesvjesnost
i sklonost stereotipovima nisu najvažnije stvari o kojima bi
trebalo promišljati kao o bitnim dijelovima promjena ili utjecaja
masovnih medija. Htjeli to ili ne, moramo se zapitati
zaboravljamo li zaboravljanjem čitanja i određeni način
funkcioniranja samog mišljenja. Sve više letimično pregledavamo
knjige tražeći samo najzanimljivije dijelove, sve više uvjereni
kako nam novomedijske mogućnosti idu za rukom, jer nam skraćuju i
ubrzavaju vrijeme potrebno za istraživanja i usavršavanja
vlastitog znanja. I dok ova, već uhodana pravila, prihvaćaju svi
koji misle i žele maksimalno (is)koristiti mogućnosti i prednosti
(novih) medija, ostaje pitanje je li dosadašnji način
razmišljanja doista zastario, i je li navika ne-čitanja i
drugačijeg korištenja uma novih naraštaja pozitivna u svakom
slučaju, navodi Vertovšek.
Chomsky kritike upućene medijima uvijek stavlja u okvir kritike
vladajućih elita, njihove bezobzirnosti u želji za kontrolom i
manipulacijama. Ističe kako je propaganda u demokraciji gotovo
isto što i batina u totalitarizmu, a ono čega još uvijek nema
dovoljno jest podizanje svjesnosti o razmjerima manipulacije.
Uloga masovnih medija mora biti razotkrivena kao tumačenje
stvarnosti koju rabe za gomilanje privilegija i vlasti te
održavanje vladavine elita po cijenu smanjenja demokratskih
kriterija i dehumanizaciju cijelog društva.
Manipuliranje čovjekovim umom u medijskim sferama – poruka je –
ne svodi se (više) samo na svemoć reklama, prinudnog oglašavanja
ili proizvodnju nekritičkih potrošača robe i usluga. Potrošnja
robe i usluga dobiva masmedijskim premazima senzacija, skretanja
pozornosti i slabljenja odlučnosti, bitno dublje, dugoročnije i
nepredvidljive posljedice, koje u konačnici vode samodestrukciji
ljudske kulture, zaključuje Vertovšek.
Pasivne, poslušne, prepuštene, bespomoćne i egzaltirane
pripadnike “zbunjenog i izgubljenog stada javnosti” Chomsky
gotovo tjera na preispitivanje “svetih” autoriteta. Bez obzira na
prepreke valja ustrajati na demontiranju postojećeg sustava moći
i manipulacije, poručuje i p(r)okazuje Chomsky i traži konkretnu,
ne salonsku i puku akademsku, borbu za opća etička načela i
izražavanje vlastita mišljenja.



