"Kletva" u Poljskoj

Oliver Frljić: Predstava u Varšavi je velik uspjeh, objede su stvar konzervativne represije

Goran Kovacic/PIXSELL

Mediji su prenijeli da je poljsko državno odvjetništvo u srijedu pokrenulo istragu zbog kazališne predstave Olivera Frljića koju su Katolička crkva i konzervativne sredine u toj zemlji nazvale bogohulnom

Predstava “Kletva” hrvatskog redatelja Olivera Frljića, čije je
prikazivanje u varšavskom kazalištu Teatr Powszechny izazvalo
burne reakcije poljske Katoličke crkve i konzervativne
sredine, prema Frljićevim je riječima naišla na odlične
reakcije publike i kritike, a prašina koju je podigla u
konzervativnim poljskim krugovima i najavljene tužbe stvar su sve
dubljeg naginjanja toga
društva autokratskom konzervativizmu.

“Kazalište je umjetnost, a satira legitiman način umjetničkog
izražavanja i, kad vlast ne razumije satiru, to je prvi znak
da društvo polako skreće prema autokratskom modelu
upravljanja”, kazao je Frljić u razgovoru za Hinu.

“To je ono što se nažalost događa u Poljskoj, gdje je jedna
nesloboda zamijenjena drugom. Trenutno je u Poljskoj sporno
sve što je kritično prema odnosu crkve i države, a ta se
predstava bavi upravo time. Mislim da je nedopustivo da
država, sudstvo ili državni represivni aparat
odlučuju što umjetnost jest a što umjetnost nije”,
napomenuo je.

Državno odvjetništvo najavilo je
otvaranje odvojene istrage o poticanju na zločin
protiv predsjednika stranke na vlasti Pravo i pravda (PiS),
Jaroslawa Kaczynskog, a navodno i brojni pojedinci
namjeravaju podnijeti pojedinačne tužbe zbog javne povrede
vjerskih osjećaja.

Frljić je za predložak uzeo tekst poljskog autora iz XIX.
stoljeća Stanislawa Wyspianskog koji govori o složenim odnosima
Poljaka sa svemoćnom Katoličkom crkvom.

Kao sporne prizore mediji navode to što jedna glumica u
predstavi simulira oralni seks s kipom u prirodnoj veličini sv.
Ivana Pavla II., a na kip se kasnije stavlja natpis “Zaštitnik
pedofila”. Također, u jednom od završnih prizora jedna
glumica spominje mogućnost skupljanja novca od gledatelja za
plaćenog ubojicu koji bi smaknuo predsjednika PiS-a i zatim
govori da joj je redatelj Oliver Frljić rekao da izbaci tu scenu
jer predstavlja zločin kažnjiv zatvorskom kaznom.

Frljić je istaknuo da je predstava napravljena s ciljem da
testira koje su danas šanse umjetničkih sloboda u Poljskoj, “a
one su jako jako sužene”.

“Ne razumijem ljude koji ne shvaćaju da sve ono što kažemo na
sceni nije automatski stajalište autora i nije automatski poziv
na nekakvu konkretnu akciju, da je sve to kazalište, a
nije politika ili nešto drugo”, kazao je redatelj, koji je u
Poljskoj već imao susret s cenzurom, kada je 2013. godine
ravnatelj Starog teatra Jana Klata iz Krakova zabranio
njegovu predstavu “Nebožanska komedija”, dok je gostovanje
njegove predstave “Naše nasilje i vaše
nasilje” 2016. u gradu Bydgoszczu u Poljskoj također
šokiralo gledatelje te je “dobila” nekoliko prijava.

Ovaj put, uprava kazališta stala je čvrsto iza
Frljića, naglasivši u priopćenju kako “predstava daje riječ
različitim ideološkim stajalištima i treba se razmatrati kao
cjelovito umjetničko djelo, a ne kao skup nepovezanih odvojenih
prizora”.

Redatelj ističe da je dobila i podršku većine mainstream
medija, gdje je naišla na izvrsne kritike.

“Iza nje je stao i velik dio poljske javnosti o čemu se u
Hrvatskoj, naravno, ne govori. U vodećem dnevnom listu izašla je
sjajna kritika, a sve druge kritike koje su se pojavile su
unisono pohvalile predstavu, pune su superlativa. Jedan od
kritičara je napisao da u bilo kojoj drugoj zaopadnoeuropskoj
zemlji ta predstava ne bi bila nikakav problem”, kazao je.

U Poljskoj, međutim, svi glumci imaju dosta neugodnosti,
prijeti im se, objavljuju se njihove fotografije, poziva se da ih
se fizički napadne. “Anonimni pojedinci i grupe raspituju se gdje
se mogu dobiti njihove adrese; jedna glumica je na privatni broj
dobivala prijeteće poruke. To je dobra slika stanja tog društva”,
istaknuo je Frljić.

No, predstava se zasad nastavlja normalno igrati, a svaka je
izvedba dupkom popunjena, tvrdi: sinoćnja je izvedba
završena ovacijama, glumci su prekidani aplauzima.

Predstava ima i humanitarni karakter – dio prihoda od karata
izdvaja se za pomoć organizaciji koja se bavi žrtvama katoličke
pedofilije u Poljskoj.

“Naime, jedna od tema predstave je pedofilija u katoličkoj
crkvi, što je jedna od tema koja se u Poljskoj ‘gura
pod tepih’. Stoga je nakon izvedbe u srijedu u kazalištu
upriličen razgovor o pedofiliji s predstavnicima
organizacije koja se bavi žrvama katoličke pedofilije, a u njemu
je sudjelovao i jedan novinar koji je napisao niz članaka o
pedofiliji u redovima katoličkih svećenika”, rekao je.

“Mislim da ta predstava može biti problematična samo u jednom
konzervativnom i zatvorenom društvu kao što je to poljsko, ili
hrvatsko društvo. Slične stvari sam prolazio u Rijeci”,
istaknuo je na kraju redatelj, koji upravo počinje rad na
jednoj novoj produkciji u Muenchenu, u Njemačkoj.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest