Trafika

Predrag Lucić: Kako se prokleo HAVC na mom otoku?

Predrag Lucić: Kako se prokleo HAVC na mom otoku?

U kolumni za Novi list, Predrag Lucić sjajno pojašnjava u čemu je ''problem'' HAVC-a i sada već bivšeg direktora Hrvoja Hribara


Tekst
prenosimo u cjelosti:

Raspričao se Stjepan Šterc na N1 televiziji što bi sve trebalo
poduzeti ne bi li se spriječila demografska katastrofa Hrvatske,
pa je – između ostaloga – opleo i po udrugama civilnog društva.
Jer to, po njemu, nisu nikakve civilne nego »više-manje političke
udruge koje politički reagiraju na javnoj političkoj sceni«.

Na primjedbu voditelja »Pressinga« Petra Štifanića da ta izjava
zvuči poput istupa bivšega ministra kulture Zlatka Hasanbegovića,
sveprisutni je demograf odgovorio: »Ja bih bio radikalniji od
Hasanbegovića. Ja bih ukinuo sve udruge.«

A ukinuo bi ih zato što troše proračunski novac na nepotrebne
aktivnosti. Zato što je njihov društveni angažman promašen,
budući da »društvo nije popravljeno ni u jednom segmentu«. I
zato, nadasve zato što su – »anacionalne«. Pa ako neke od njih i
»hoće djelovati na nekoj globalnoj svemirskoj sceni, neka ih
financira netko drugi, a ne da se financiraju iz državnog
proračuna«.

Pa kad se već junači da bi bio radikalniji od Hasanbegovića i da
bi poukidao sve i svašta, živa je šteta što Stjepan Šterc nije
došao na ideju da ukine i onu zloćudnu javnu ustanovu zvanu
Hrvatski audiovizualni centar, makar to ukidanje i ne imalo
izravnih posljedica na demografski oporavak nacije.

Jer taj je HAVC – sudeći po onome što već godinu dana slušamo i
čitamo – promašeniji, štetniji i anacionalniji od svih tih Štercu
suvišnih udruga zajedno.

U tom se HAVC-u – piše to i u jučerašnjim novinama – razmahala
»kriminalna hobotnica«. U tom HAVC-u novce hrvatskih poreznih
obveznika zlorabi »pljačkaško društvo«. I tom je HAVC-u – na
neskrivenu radost one gospođe koja nastupa u ime Koordinacije
udruga hrvatskih branitelja i stradalnika Domovinskog rata –
napokon isporučen navodno »najnegativniji nalaz Državne revizije
u povijesti Hrvatske«, pa je njegov ravnatelj, onaj Hrvoje
Hribar, naposljetku podnio ostavku.

Ako niste revno pratili što su sve koordinirani i udruženi
ljubitelji slikopisne umjetnosti izgovorili na račun tog Hribara
i ustanove kojom je do jučer ravnao, možda još ne znate:

– da je »HAVC stvoren kako bi se kontrola nad filmom čvrsto
zadržala u rukama sljedbenika Tita i partije«;

– da je »HAVC zapravo centar antihrvatske ideje i prakse« koji
djeluje »točno po receptu Memoranduma 2 Srpske akademije nauka i
umetnosti«;

– da su »osobe poput Hrvoja Hribara« i još nekih »sačinile
optužnice protiv branitelja u našoj Domovini«, te »stvorile okvir
ravnodušnosti, iskrivljene povijesti i neznanja« trošeći
proračunski novac na »filmove u kojima se izjednačava agresor i
žrtva, u kojima se relativizira i obeščašćuju žrtvovani životi i
njihove obitelji, u kojima se ismijava naziv vrhovnog zakona neke
zemlje, u kojima se bezočno udara na temelje hrvatske države«;

– da HAVC potpomaže Motovun Film Festival na čijem je traileru
»današnja Republika Hrvatska kao i njeni simboli, zastava i grb,
prikazana kao totalitaristička nacistička zemlja«, a čime se
uzgred »već bavi nadležno državno odvjetništvo«;

– da je Hribar »financirao oca i sina Šerbedžiju za ‘Oslobođenje
Skoplja’, a ne za film o oslobađanju Knina« i tako dalje, i tako
dalje…

Ali sada je svim tim opačinama došao kraj, pa će se nakon
Hribarova odlaska iz HAVC-a najzad stvoriti uvjeti da se
»Hrvatska vrati u hrvatsku kulturu« i na kinoekranima, da se
»prikaže stvarna istina o Domovinskom ratu«, te da se »konačno,
nakon 25 godina snimi i koji relevantan film o našem stradanju i
našoj pobjedi«.

HAVC će pritom biti posve nepotreban, jer »konačno dolazi vrijeme
da se u skladu s ustavnim odredbama ustanovi tijelo koje će
nadzirati što će se snimati o Domovinskome ratu i što ćemo
financirati našim novcem«, a u tom tijelu – kao vrhovni
autoriteti za ustroj hrvatske filmske poetike po načelima
dom-realizma i kao jamci za spektakularnu pobjedu Domovinskog
rata nad dosadašnjim protudomovinskim filmom – »moraju biti
predstavnici Ministarstva obrane, Ministarstva branitelja i
predstavnici veteranskih udruga«.

Njima bi trebalo priključiti i mjerodavne eksperte iz Državnog
ureda za reviziju koji su, pretresajući poslovanje HAVC-a,
iznijeli i ključni stručni prigovor kako »nisu osigurani
pokazatelji na temelju kojih je moguće dati ocjenu mogu li i na
koji način odabrani projekti i programi pridonijeti razvoju
hrvatske kulture«.

Pa ako Državna revizija nije uspjela pronaći nikakve pokazatelje
da je HAVC bilo čime pridonio razvoju hrvatske kulture, krajnje
je neumjesno da se hrvatski filmaši pozivaju na nekakve nagrade
dobivene po kojekakvim međunarodnim festivalčićima u Berlinu,
Veneciji, Cannesu, Montrealu… Ili da razdoblje u kojemu je
HAVC-om ravnao Hrvoje Hribar nazivaju »najuspješnijim u povijesti
hrvatske kinematografije od uspostave državne neovisnosti, i
stvaralački i prema međunarodnom rejtingu, i prema financijskoj
dobiti«.

Hrvatska kinematografija će – htjela ili ne htjela – uskoro
raskrstiti s tim mračnim razdobljem, kako bi na temelju Državne
revizije napravila iskorak ka dugo naviještanom državotvornom
revizionizmu. Kako na filmu, tako i u svemu ostalom.

Pa će Hrvoje Hribar tek vidjeti što ustvari znači ona njegova
dijagnoza da je »u Hrvatskoj na snazi maligni pokret otpora prema
temeljnim kreativnim dostignućima vlastite zajednice, neka vrsta
autoimune bolesti«.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest