
Svojim djelom Zvonimir Brkan bio je znatno ispred svoga vremena
U povodu tridesete godišnjice smrti Zvonimira Brkana (1920. – 1979.), Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar postavila je izložbu njegovih fotografija u izložbenom paviljonu Gradske lože, koja je svečano otvorena u četvrtak, 22. listopada.
Prilikom svečanog otvorenja pozdravnu riječ u ime Galerije umjetnina prisutnima je uputila Ljubica Srhoj Čerina, podsjećajući na činjenice iz života našeg poznatog fotografa, člana Hrvatskog društva zadarskih likovnih umjetnika i Fotokluba Zagreb.
Zvonimir Brkan 1961. osvojio je nagradu tadašnjeg Foto saveza Jugoslavije, koja mu dodjeljuje zvanje majstora fotografije. Federation Internationale del’ Art Photographique dodjeljuje mu titulu Artist FIAP iste godine, a 1967. i najviše zvanje – Exellence FIAP.
Od 1953. izlagao je na državnim i međunarodnim salonima fotografija, osvojio 40 nagrada, a kruna njegovog rada nagrada je za životno djelo ‘Tošo Dabac’, koju osvaja 1979. Zajedno s bratom Antom, Zvonimir Brkan utemeljio je međunarodnu izložbu fotografija ‘Čovjek i more’.
Prisutnima se obratio prof. Odjela za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru, Antun Travirka, istaknuvši kako djelo Zvonimira Brkana mnogi povjesničari umjetnosti svrstavaju u magični realizam, no za njega je takva klasifikacija upitna, jer smatra kako Brkanovo djelo izmiče jednoj čvrstoj opredjeljenosti u fotografskom kursu, te zaslužuje sasvim novu valorizaciju.
Djelo braće Brkan potrebno je izdati u zasebnim monografijama, naglasio je Travirka – u njima bi se sustavno izrazili znanstveni stavovi o njihovom značaju.
Svojim djelom bio je znatno ispred svoga vremena, kazao je Travirka, u što su se posjetitelji izložbe mogli uvjeriti kroz 48 crno-bijelih fotografija, koje su postavljene zahvaljujući Antunu Brkanu koji je ustupio fotografije, što datiraju od 1949. do 1977 i obuhvaćaju ponajbolje iz umjetničkog opusa. Posebno su fascinantni ‘ulični prizori’, koji pred nas ponovo oživljavaju i zrače jednako snažno kao da su nastali ne tako davno.
Brkanove antologijske fotografije sugestivnih naziva možemo smatrati svojevrsnom poetizacijom stvarnosti. Nastale su u Zadru, u neposrednoj blizini njegova doma. One su sjajan primjer koje pokazuje što to znači imati ‘fotografsko oko’, te zasluženo posjeduju istaknuto mjesto u hrvatskoj fotografiji.
Izložbu fotografija Zvonimira Brkana možete pogledati do 22. studenog.



