
Umjetničke discipline kroz koje su se autori predstavili: video umjetnost, umjetnost igrica, performans, akcija, instalacije, glazbeni performans, intervencija u javnom prostoru, ...
Sinoć je
nastavljena međunarodna novomedijska izložba na temu REVOLUTION NOW &
FOREVER. Od izložbenih
umjetničkih djela, posjetitelje su dočekali zaista neobični i nesvakidašnji
izrazi i doživljaji revolucije i pobune protiv manipulacije ljudima kroz medije.
Umjetnički su radovi odabrani od
nekolicine autora, od Hrvatske pa sve do Tajvana, na temelju najboljeg i
najmaštovitijeg i originalnijeg prikaza i poruke u kojem se autor očituje kroz određeni
revolt i ignoriranje sveprisutne političke i ine manipulacije u svojoj
vlastitoj državi i svijetu.
Projekcije u
prostoru galerije ZadArt bile su sljedeće:
U prostoru
izloga bile su smještene dvije televizije koje su konstantno prenosile
identičan ‘film’ – sliku.
Jedan film
je bio digitalna animacija autora Kaya Maleka (Njemačka): Environment 001
I 004.
Riječ je o
revoluciji mogućnosti i istraživanju medija digitalne memorije sa svojim
potencijalom da nastavi priču nakon što je autor završio pisanje. Drugim
riječima – Tiha revolucija.
Drugi film
je bio također digitalna animacija autora lemeh42 (Italija): Inner klange.
Ovaj je rad
dobio svoju inspiraciju iz istoimenog rada Kandinskog. Namjera je bila nasloniti
se na odnos zvuka i slike te paralelno s tim pokušati ‘povesti’ gledatelja do
porijekla zvuka, doslovno i fizički. Ova animacija vodi gledatelja u fiktivno
putovanje kroz genezu zvuka.
Osim te
dvije digitalne animacije u izlozima galerije, posjetitelji su mogli doživjeti
još jednu vrstu umjetnosti – video umjetnost. Naime, u prostoru galerije bila
su postavljena četiri projektora koja su na zidovima prikazivala kratkometražne,
umjetničke filmske uratke i performanse koji su se također uzastopno ponavljali.
Uz projektore bile su i slušalice kojima se moglo poslužiti kako bi se čulo i u
potpunosti ‘prisustvovalo’ priči koja se, kako kažu kustosi, ‘vrtila’ u
pozadini.
Projekcije su
sačinjavali sljedeći uratci:
Video Dalibora
Martinisa (Hrvatska): Egipateske stube Odese
Rad je
nastao kao rezultat usporednog gledanja filma Krstarica Potemkin i video
materijala o egipatskoj revoluciji na Facebooku. Krstarica Potemkin snimljena
je u slavu Oktobarske revolucije u 8. godini sovjetske vlasti dok su FaceBook
video dokumenti nastajali za vrijeme same revolucije i bili njen ključni
čimbenik.
Video
performans Rina Efendića (Hrvatska): Generally watching.
Rad ‘Generalno
gledajući’ nastao je u trenutku, bez posebne pripreme, ali sa sviješću o sveprisutnoj
političkoj i medijskoj manipulaciji. Pa tako kao što Kunderina baka koja
gledajući svoju krušku u dvorištu ne vidi iza ograde ruske tenkove koji dolaze,
i autor ovog uratka brine svoju brigu. Gledajući na događaj kojeg nisam
sudionik, pomaže sam sebi pojmiti situaciju za koju nije ni kriv ni dužan.
Naime, film u pozadini prikazuje prijenos izricanja optužbe generalu Gotovini
dok se u prvom planu prikazuju ruke koje drže zubnu protezu i čiste je
četkicom. Dakle poruka se može u potpunosti poistovjetiti s objašnjenjem gore
spomenute Kunderine bake.
Video Gulia
Silbersteina (UK): Reform.
Mi smo pobuna i ustanak duha. Vjerujemo da je revolucija neizbježna, da je nezaobilazna kazna i osveta poniženog duha uzrokovana ‘tvojim’ djelovanjem. Mi nismo utopisti; mi ovu revoluciju možemo shvatiti jedino kao društvenu formu. Ako igdje postoje muškarci i žene koji su svjedoci koalicije koja djeluje protiv njih (izdajica, pobunjenika, zatvorenika), ne dajte im da zaborave kako je ideja revolucije najbolji i i najefektivniji zaštitnik svakog čovjekaTri nedavne
vijesti – studentski prosvjedi u Londonu, prosvjednici na mostu u Kairu i
tsunami u Japanu – su dekonstruirani i prostorno i vremenski te su ‘re-stopljeni’
zajedno. Video prikazuje nepremostivi jaz između Stvarnog i njegove
reprezentacije u digitalnom obliku . Deformacija za reformaciju.
Video
Wei-Ming Hoa (Taiwan): The Art-Qaeda project.
Pomoću
gerilske akcijske umjetnosti, ovaj projekt predstavlja razgovor između slike i
ambijenta grada. Koristeći snažni projektor projiciraju se slike u pokretu za
prikaz zadivljujućih, vizualnih vatrometa. Video kombinira okoliš i vizualne
slike predstavljajući različiti tijek misli.
Uz video
projekcije i performanse, izložena su bila i sljedeća ‘umjetnička djela’:
Umjetnička
akcija Tine Erjavec (Hrvatska): Political revolution.
Rad
istražuje verbalnu mistifikaciju politikanskog vokabulara sveden na svojstveno
umijeće – umijeće manipuliranja prilikom čega dolazi do revolucije
profesionalnih demagoga. Rad prikazuje revoluiranje političke retorike do
stupnja apsurda (nonsensa). Političke poruke/rečenice kojima prikazuje taj
nonsens političke retorike bile su izložene jedna pored druge, duž cijelog
jednog zida galerije. Posjetitelji su tako mogli pratiti i uočavati ‘poruke’,
na hrvatskom i engleskom, koje je autorica na sebi svojstven način htjela
prenijeti publici.
Također,
bila je prisutna i prostorna instalacija Đurđice Katić (Hrvatska): Thin red
line.
Projekt
odvaja i povezuje ideje, djela, uzroke i posljedice – kontradikcije. Obilježava
sve promjene od početka civilizacije i svijesti čovjeka – slavne datume
individualnih i nacionalnih kalenadara, od samog rođenja kao mogućnosti
evoluiranja genetskog materijala do sukoba, previranja, pobjeda i poraza. Rad
se definira kao markacija prošlog izraza za izlazak u labirint nepostojećeg …
Nakon otvorenja izložbe, nastavak novomedijskog programa na temu REVOLUTION
NOW & FOREVER nastavio se od 21.30 – 24.00 sata na platou ispred novog
Kazališta lutaka u obliku glazbenog performansa. Nastupali su bendovi:
‘Ilija i zrno žita’ – glazbeni performans – Bend sačinjavaju: Ilija
Šewarnadze – vokal, Zrno Žita – vokal, Kullen Panonski – gitara, Viški Pogač –
bas, Pseudo Sjemenka – bubnjevi, Digital Burek – synth&samples, Sućur Bob –
truba.
Riječ je o performativnom bendu koji svojim skladbama govori o ozbiljnim
aktualnim zbivanjima i stanjima u svijetu i državi na njima specifično
neozbiljan način. Humorističnim, ciničnim i ironičnim tekstovima uz žestoke
punk rifove kombinirane svemisrkim electro sintovima, bend je kako glazbeno
tako i scenski izazivao smjeh kod publike. Inače, bend je nastao u mračnim
Splitskim pdrumima i trošnim garažama 2008. u kojima su kovali svoj nepodoban
zvuk.
‘Ass T´Maa’ + i.j.pino: Hrvatska je država s greškom, Rock & Noise
radio-drama
Na rock & Noise podloga, koju je izvodila ‘Ass T’Maa’, uživo
su ubacivane glasovne intervencije, citati, dijelovi raznih
kolumni-reakcija-pogleda iz dnevnog tiska na našu CRO svakodnevnicu. Glas se
provlačio kroz pedale/multiprocesor. Kretanjem po pozornici, izvođači su pokretima
tijela podcrtavali situaciju.
Glazbeni performans EU PIONIR
Riječ je o performansu koji retrogradno
uspostavlja korelaciju između Molotovljevih koktela, ulaska u EU, nacionalne
memorije kolektivnog identiteta, tereta povijesti jednog naroda, aplikacijskih
formulara i standarda produkcije umjetničkih djela unutar i izvan EU. Uz to se
odvija prisezanje i zakletva pionira s pojmovima vezanim za značenje riječi
PIONIR. Pitanje koje se kroz performans postavlja jest: Je li danas umjetnik Pošten,
Iskren, Odan, Napredan, Istrajan i Radišan? Mogu li se ove kvalitete koje je pionir
trebao posjedovati uopće mogu detektirati u današnjoj umjetničkoj produkciji i
praksi?



