Oproštaj s prijateljem

Zbogom, dragi Gorane

Za neke ljude je lako napisati zadnje slovo jer nekako kao
da nije zadnje, nema konačnosti za neke prirode.

Sinoć su otvorene Glazbenih večeri. To je
manifestacija kojom se Zadar ponosi s pravom već neko vrijeme, i opet su tu
prvi redovi, uzvanici, program , kultura… sve kako treba.

Sjećam se da sam s
Goranom Bujićem, urednikom kulture
Zadarskog lista, jednom sjedila na Forumu za otvaranja glazbenih večeri – ne u prvom redu, ne na sjedalicama, nego iza, na kamenu, komentirala i
smijala se, jer Goran je s lakoćom sve što se tiče kulture smještao na pravo
mjesto. I tome smo se smijali. Zato nije sjedio u prvom redu. Iako je nosio
odijelo, i to srebrno.

Pojavio bi se on sam, grmilo , sjevalo ili sunce sijalo na
svakoj premijeri i najmanjoj predstavi, razvikanim manifestacijama, u svom odijelu Spider from Mars, plavook i onako u nekom gardu, pa bi poslije
nešto procijedio kroz zube, a onda u redakciji polako, red po red, marljivo i
predano novinarski, kritičarski, zanatski i još malo više, popratio kulturu
grada Zadra.

Osnovao je “Donat”, borio se za kriterije u umjetnosti, kazalištu
i književnosti u novinama onoliko koliko se to dalo. Nemalo puta zbog toga bio
je ironičan i ciničan, ali nije popuštao.

Goran je jedan od onih “oldskul” ljudi sa stavom i nije mu
bio problem zazviždati iz gledališta ili se dići i izaći vani iz partera čineći to kao gestu otpora i
nepristajanja uz ispolitiziranu i licemjernu kulturnu scenu. Nije zbog toga bio
omiljen i često je bio i omalovažavan. On je jedan od onih “koji su mogli puno
više”… Gluposti , da su mogli, i bili bi puno više. On je u svojoj sredini bio
ono što je mogao biti i to koliko je dug i širok, glavom i bradom.

Jedini
kritičar do čijeg se mišljenja držalo. Već neko vrijeme.

Još nešto je uspio svojom pojavom održati na površini, a to
je dostojanstvo ljudi koji su imali malo pomaknut ukus. U ovoj sredini za malo
pomaknut ukus je u nekim godinama uzimano sve što nije po škvari zanatskog
malograđanskog ukusa. Koliko para toliko muzike, štrc brc, nema veze , glavno
da je nešto. E to kod Gorana nije prolazilo, nisu prolazile, da se razumijemo,
ni kvazialternativne molotovljevi kokteli predstave koje nikad nisu
eksplodirale, ali do samog kraja je podržavao scenu mladih.

I danas kad me jedan moj prijatelj koji je odselio iz ovog
grada jer mu je pukao film pitao: ”Koji ti je to prijatelj umro”, rekla sam mu: “Ma znaš ga, pa mlad je on”. Đavla je mlad, pomislila sam odmah, ali bio je tamo gdje je
bio život i gdje su ljudi radili sa srcem, na toj je strani bio, bez obzira na
kvazintelektualizam, zalagao se za kriterije u književnosti, oprezno baratao s
autoritetima, pun poštovanja prema umjetnosti i književnosti i u stilu pravog
rokera i pjesnika pljunuo je u lice malograđanštini prije nego utjecajima
ruralnog.

Ono što sam uvijek cjenila kod njega bilo je dostojanstvo s
kojim je živio svoju samoću, dobar humor, čvrst stav i šarm koji je
osvajao osamdesetih.

Pred kraj, kad
smo pili kavu ispred njegove redakcije, dok je pričao o svojoj bolesti s takvim
interesom i žarom kao da govori o nekom hit romanu koji je beskompromisno pomeo
uspjeh, rekao je da bi mogao i on početi s makrobiotikom, a onda pukao u
smijeh i dodao: ”Ma daj brate koja makrobiotika, koliko sam kava i cigareta
popušio.”

Goran je do kraja nosio svoj izbor sa stilom frajerski,
talentirano, dostojanstveno. Jedna od prvih knjiga koja mi je na faksu došla u
ruke kao literatura za seminar bila je Guja u njedrima, antologija hrvatske
fantastične proze, i tamo je objavljena njegova priča. To je knjiga s crnim
stranicama i bijelim slovima, tad sam ga upoznala i cjenila ga u raznim
okolnostima. Jer je bio faca. On je još jedan od onih koji je napustio ovo
mjesto ”tako mlad a tako star”.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest