
Balet Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu gostovat će na sceni HNK u Splitu u subotu 28. siječnja izvedbom baletnog diptiha Tamni pejzaži/Bolero
Koreografiju Tamnih pejzaža na glazbu Thomasa
Könera potpisuje Marjana Krajač, a Ravelov Bolero
koreografirala je Maša Kolar. Izvedba započinje u 19:30.
Marjana Krajač u Tamnim pejzažima traga za
odgovorom na pitanje “Što radi tijelo kada je prepušteno prostoru
volumena, kada je u mogućnosti ispuniti taj volumen nekim
drugim doživljajem vremena i materije?”. U ovome baletu tijelu je
omogućen sveobuhvatan pogled, kojim su sve pojave stavljene na
istu ravan; materija i objekti raznih volumena, prostor kao
objekt ili kao vremenska struktura, vrijeme kao objekt ili kao
odsutnost, emocija kao volumen, forma kao misao, dinamika kao
trag materije, kao pokret, kao zvuk. Koreografski fokus ovoga
djela formulira gestu plesa kao poetsku, intuitivnu i vremensku
praksu. Poetsku u smislu mogućnosti estetičke pouke, intuitivnu u
smislu bavljenja najudaljenijim rubovima pojavnoga te njihovom
artikulacijom i fragilnim osmišljavanjem, a vremensku u smislu
razumijevanja plesa kao medija vremena i protoka vremena; kao
medija koji vrijeme promatra poput gradivnoga materijala, a
duljine vremena poput porozne strukture.
Bolero pripada kanonskim glazbenim djelima 20. stoljeća,
zbog čega je svim generacijama koreografa do naših dana bio
izazov upustiti se s njime u dijalog. Bolero označava
uporno, ustrajno i neumoljivo otkucavanje bitka zajednice. On je
glazba upisana u kolektivnu svijest zapadne civilizacije.
Minimaliziran, ali opsesivno repetitivan ritam individue poput
kakve zaraze počinje širiti svoj hipnotički utjecaj na drugoga i
druge do grupnoga, zrcaleći se u ritmu kolektiva. Suživot s
drugima kroz uzajamnost, polagano prerasta u kompeticiju i raste
do kolektivne ekstaze, pronašavši razriješenje u svojevrsnomu
društvenom pročišćenju.
Maša Kolar i Marjana Krajač potekle su iz zagrebačke Škole
suvremenoga plesa Ana Maletić i nastavile se
nadograđivati i stručno usavršavati na europskim plesnim
akademijama, započinjući profesionalne plesačke karijere u
europskim plesnim skupinama. Njihove talente prepoznala je struka
i višekratno ih nagradila, i u zemlji i u inozemstvu. Iako
su obje po svojim radovima i nastupima dobro poznate u našoj
plesnoj sredini, ali i puno šire, stekavši i mnoge poklonike
svojega rada, ovi baleti, napravljeni specifično za članove
baletnoga ansambla nacionalnoga kazališta,
predstavljaju iskorak u njihovu profesionalnom radu.



