
U povodu 50. obljetnice nastanka eksperimentalnog filma Andyja Warhola "Kiss"
U povodu 50. obljetnice nastanka eksperimentalnog filma Andyja
Warhola “Kiss”, bečki muzej Belvedere organizirao je poseban izložbeni
projekt u kojemu kroz temu poljupca sučeljava jednu od najvažnijih
ličnosti američke kulture s drugim velikanom umjetnosti 20. stoljeća,
Gustavom Klimtom i njegovom slavnom slikom “Poljubac”.
U
“Poljupcu” (Der Kuss, 1907.-1908.) svojoj najslavnijoj slici, Klimt se
eksplicitno posvećuje prikazu erotski nabijenog klasičnog trenutka
poljupca u fizičkom zbližavanju muškarca i žene, namjerno izbjegavajući
prikazati sam poljubac kao simbol ispunjenja seksualne želje.
S druge strane, Warholov je eksperimentalno prenaglašen “Kiss”
(1964.) postao simbolom revolucionarnih pozicija u kontekstu društveno
duboko ukorijenjenog reakcionarnog stava, dobivši umjetničko značenje
zbog svoje kritičke refleksije stroge cenzure seksualnih sadržaja u
američkoj filmskoj produkciji.
U vrijeme kada je propisano maksimalno trajanje scene poljupca u
filmu moralo biti ograničeno na tri sekunde, Warhol je u svojem filmu
povezao velik broj različitih sekvenci parova koji se ljube – nevažno
kojeg spola i seksualne orijentacije – pa njegov poljubac tako traje
pune 54 minute.
Oba su rada na svoj način utjecala na trendove i umjetničke
tendencije vremena, te proširila društveno-politička shvaćanja svojega
doba.
Projekt pod nazivom “Klimt & Warhol – Kuss & Kiss”, koji
se može u Belvedereu pogledati do 6. srpnja, postavlja ih u poseban
dijalog, povezujući dvojicu naizgled posve različitih umjetnika kroz
istovjetnost njihovih umjetničkih preokupacija.
“Iako se na prvi pogled ta dvojica umjetnika čine posve
različitima, povezuje ih činjenica da su se obojica bavila temom
poljupca, iako s različitim implikacijama, što pokazuju njihova djela i
njihove različite povijesne i društvene kontekste u uzbudljivom novom
svjetlu”, ističe se na mrežnim stranicama muzeja.



