
Newyorški muzej suvremene umjetnosti
MoMA 8. ožujka otvara veliku retrospektivnu izložbu islandske
glazbenice Bjork, na kojoj će predstaviti sva lica te proslavljene
pjevačice, skladateljice i performerice u proteklih više od dvadeset
godina njezine intrigantne i inovativne karijere.
U predvorju Muzeja izložit
će se inovativni instrumenti s “Biophilie”, programirani da sviraju
glazbu koju je Bjork skladala za taj album, a uz koji je integrirajući
glazbu, dizajn i digitalnu tehnologiju objavila aplikaciju, prvu koju je
MoMA uvrstila u svoj stalni postav.
Dio izložbe posvećen je video instalaciji “Black Lake”, novoj
akviziciji MoMA-e. Riječ je o desetominutnom video uratku za pjesmu s
albuma “Vulnicura”, koji je u režiji Andrewa Thomasa Huanga snimljen
prošlog ljeta na Islandu i koji kroz prizore spilja, klanaca, lave i
polja reflektira slike boli, propadanja i ponovnog rođenja.
Njezinih osam albuma “Debut” (1993.), “Post” (1995.),
“Homogenic” (1997.), “Vespertine” (2001.), “Medulla” (2004.), “Volta”
(2007.), “Biophilia” (2011.) i Vulnicura (2015.) predstavljeno je
kronološki u posebnom interaktivnom audio doživljaju, najavljeno je na
internetskim stranicama Muzeja.
Svaki je album predstavljen kroz pomno osmišljene i iznimne
vizualne prizore koje izražavaju i utjelovljuju njezinu glazbu, a
izloške povezuje osobni i poetski narativ slavnog islandskog pisca
Sjona.
Izloženi su i roboti dizajnirani za video “All Is Full of Love”
te njezine haljine i kostimi za spotove i turneje, među kojima se ističe
‘labud’ makedonskog dizajnera Marjana Pejoskog, u kojoj je ostavila
dojam na crvenom tepihu Oscara, te haljina u obliku zvona Alexandera
McQueena.
Poseban prostor rezerviran je za projekcije njezinih video
spotova, koji su uobičajeno kombinacija eksperimentalnog stvaralaštva,
tehnologije, naracije i performansa te rezultat bliske suradnje Bjork s
redateljima na koncepciji i izvedbi.
Po riječima autora izložbe, kustosa Klausa Biesenbacha, Bjork je
beskompromisno originalna, uspješna autorica i umjetnica, otvorena za
suradnju i interpretaciju svog rada.
Kako bi što bolje prikazala i
izrazila svoju glazbu Bjork je zadnjih desetljeća redovito surađivala s
fotografima, filmskim i video umjetnicima, dizajnerima, arhitektima,
inovatorima, nerijetko prelazeći granicu najkreativnijih područja,
ustvrdio je u najavi izložbe kustos, čiju je ideju o retrospektivi
islandska pjevačica prije petnaest godina odbila.
Na Facebook stranici Bjork, koja ima više od tri milijuna
sljedbenika, nedavno je objavljen isječak iz intervjua u kojemu je
izjavila da joj je smiješna ideja retrospektive jer uvijek razmišlja o
onome što će sljedeće napraviti. A upravo je činjenica da ima priliku
napraviti i nešto novo za izložbu bio razlog što je ovaj put pristala.
“Da budem iskrena ne znam kakva je točno publika MoMA-e, ali
zamišljam da će netko tko ne sluša previše glazbu, kada s obitelji
posjeti moju izložbu, otkriti zvuk i pomisliti kako mu se sviđa što
valovi zvuka prolaze njegovim tijelom i kako želi čuti još”, rekla je
Bjork.
Osim novog albuma i izložbe, početak ove godine Bjork će
obilježiti i monografijom “Bjork: Archives”, koja će ju oslikati kroz
mješavinu poezije, akademskih analiza, filozofskih tekstova i
fotografija. Izložba će biti postavljena do 7. lipnja, a njezino
otvaranje pratit će serija nastupa u New Yorku.



