
Apoksiomen je trenutačno izložen u uglednom British Museumu u Londonu
Može li Hrvatska zarađivati na svojoj kulturi, posebno na vrijednoj arheološkoj baštini, primjerice na Apoksiomenu, veličanstvenom kipu mladog antičkog atleta koji se izlaže i promovira u europskim muzejima gdje privlači enormnu pozornost stotine tisuća posjetitelja? Ako može, zašto to ne čini i koliko novca gubi na tome? A ako zasad ne može, može li se nešto promijeniti?

Gotovo dvometarski brončani kip Apoksiomena, izronjen u morskim
dubinama kod Malog Lošinja, a zatim 2006. kompletno restauriran, novi je
hrvatski brend. No od tog brenda, osim ugleda i priznanja u stručnim
krugovima svijeta, što je, naravno, itekako važno i potrebno, Hrvatska
za sada nema nikakvu financijsku korist. To nam potvrđuju i u
Ministarstvu kulture pozivajući se na međunarodnu kulturnu suradnju gdje
nije uobičajeno tržišno razmišljanje. Grubo rečeno, to znači da na
Apoksiomenu zarađuju one države u čijim se muzejima već nekoliko godina
izlaže taj senzacionalni kip dok Hrvatska za to vrijeme zbraja gubitke.
Naime zbog dugogodišnjeg petljanja s Muzejom Apoksiomena na Malom
Lošinju, u koji bi konačno krajem godine trebao biti useljen
veličanstveni kip, najviše je do sada izgubila lokalna zajednica, i to
na području kulturnog turizma. Da je Muzej bio ranije gotov, Apoksiomen
bi već godinama privlačio brojne turiste na taj jadranski otok što bi
itekako pridonosilo stabilnosti njegovog gospodarstva, a s druge strane
ukazivalo na sjajne mogućnosti održivog kulturnog razvoja.
No gubi i Hrvatska. Kako?

Jedno je promocija zemlje i sakupljanje bodova
na svjetskoj ljestvici kulturnog ugleda i časti, što naravno nije
sporno, a drugo je pitanje nadoknade odnosno obeštećenja matičnoj zemlji
za posudbu i korištenje te javno prikazivanje određenog umjetničkog
djela u drugoj zemlji, bez obzira na to radilo se o baštini ili
prezentacije suvremene umjetnosti o čemu se u nas još ne razmišlja.
Dakle, Hrvatska ne zna naplatiti vrijednost svojih kulturnih brendova.
Kako to izgleda u praksi? Na jednom od prvih inozemnih gostovanja 2007.
na izložbi u palači Medicci Riccardi u Firenzi Apoksiomena je prema
podacima vidjelo više od 80 tisuća posjetitelja. Iako su ulaznice
stajale od četiri do sedam eura, samo u siječnju te godine posjećenost
tom muzeju porasla je za 425 posto, a prihod je bio veći 545 posto u
odnosu na isti mjesec godinu ranije dok je sveukupni prihod na toj
izložbi iznosio 344.624 eura. Ne treba puno mašte da se otkrije da se to
povećanje dogodilo zahvaljujući Apoksiomenu.
Apoksiomen je trenutačno izložen u uglednom British Museumu u Londonu na
izložbi ‘Definiranje ljepote: tijelo u antičkog grčkoj umjetnosti’ koja
je izazvala ogromno zanimanje ljudi. Iako je izložen zajedno sa 120
najznačajnijih antičkih skulptura svijeta, Apoksiomenu je dana velika
važnost o čemu govori podatak da je posebno istaknut na samom ulazu u
taj muzej koji se smatra najposjećenijim od svih 300 londonskih muzeja i
galerija. Iako je ulaz inače besplatan, za posebne izložbe kao što je
ova plaća se 16,5 funti po osobi što iznosi oko 170 kuna. Ako
pretpostavimo da je izložbu tokom nešto više od tri mjeseca trajanja
posjetilo, primjerice, dva milijuna posjetitelja, to znači da prihod od
ulaznica može iznositi oko 33 milijuna funti bruto, što ostaje u Velikoj
Britaniji.
Zanimalo nas je pod kojim uvjetima Apoksiomen putuje svijetom te smo
zapitali odgovorne u Ministarstvu kulture dijeli li matični muzej
odnosno Hrvatska prihod od ulaznica u te muzeje sa zemljama partnerima,
tko snosi troškove transporta, osiguranja i boravka kustosa te zaključno
ima li Hrvatska od izlaganja Apoksiomena na svjetskim muzejskim
pozornicama, kao što je uobičajeno među velikim igračima, osim porasta
ugleda i važnosti u stručnim krugovima, i neku konkretnu financijsku
korist?
Iz Ministarstva kulture je odgovoreno da
predstavljanje Apoksiomena u svjetskim muzejima i galerijama ‘ima
vrijednost koja premašuje vrijednost zarade od prodaje karata’. Riječ je
o poslovnoj i stručnoj suradnji sa svjetskim muzejima i galerijama
iznimne vrijednosti koji snose sve troškove, od transporta i osiguranja
koje se penje i do 30 tisuća eura i više pa do boravka kustosa. Posudba
se temelji na međunarodnoj kulturnoj suradnji, kažu, odnosno potpisanim
sporazumima vlada država u kojima nije uobičajeno da država naplaćuje
naknadu ili ubire prihod od ulaznica. Ta suradnja već se konkretizirala
dogovorima o ‘uzvratnim posudbama fascinantnih djela helenističkog
razdoblja muzeju u Malom Lošinju’, tvrde u Ministarstvu kulture.
Kao posebnu korist ističu stipendije za dvoje hrvatskih restauratora i
održavanje stručnog skupa o Apoksiomenu i aktualnim podvodnim nalazima u
istočnom dijelu Jadrana u British Museumu te sudjelovanje na 19.
Međunarodnom kongresu o antičkoj bronci u Los Angelesu. ‘Zahvaljujući
upravo tim izložbama, s National Geographicom dogovoreno je i snimanje
filma o pronalasku, izvlačenju, restauriranju i smještaju kipa
Apoksiomena u Malom Lošinju’, ističu zaključujući da u slučajevima
British Museuma i J. Paul Getty Museuma u Los Angelosu izlaganje
Apoksiomena ‘znači i promociju Muzeja Apoksiomen u Malom Lošinju, otoka i
grada Malog Lošinja’, poručuju iz Ministarstva kulture.



