“Gavella” u novoj sezoni propituje suvremene vrijednosti

Zagrebačko Gradsko dramsko
kazalište Gavella u novoj sezoni 2015./2016. nastavlja temama i
pristupima propitivati vrijednosti suvremenog društva, posežući za
humorom u suočavanju s izazovima modernog života te raznim
redateljskim koncepcijama u potrazi za uspostavom žive, polemične i
partnerske međuigre s publikom, a otvorit će ju u subotu 19. rujna
premijera posljednje komedije velikog francuskog komediografa Molierea
“Umišljeni bolesnik” u režiji Krešimira Dolenčića.

“Umišljeni bolesnik” (“Le
Malade imaginaire”), komedija-balet u tri čina, posljednje je Moliereovo
djelo, premijerno izvedeno 1673. Veliki komediograf i glumac, dugo
bolestan od tuberkuloze, kolabirao je na četvrtoj izvedbi, u ulozi
Argana, jedva izvevši izvedbu do kraja a nekoliko sati poslije je i
umro.

Njegov tekst, međutim, nastavio je živjeti, pa je ova
bespoštedna satira na temu liječnika i medicine, njihove prijetvornosti i
pohlepnosti, do danas ostala stalnim gostom kazališnih pozornica,
neprestano provocirajući nove pristupe.

Bezobrazan i anarhističan, ironičan i zajedljiv – to je Moliere
koji propituje ne samo svoj i onodoban, već i naš, ovodobni svijet,
koristeći humor kao oruđe za dinamičan dramski obračun s onim što mu
smeta.

Kako se ističe u najavi, interpretaciji Moliereove drske
manirističke imaginacije potrebno je pristupiti pažljivo, s jedne strane
pronaći odgovarajući ključ za ponuđenu teatralnost i izvedbenu
neobuzdanost, a s druge, ne otupiti mu satiričku oštricu koja bez sumnje
pogađa u srž nekih problema s kojima se i danas susrećemo.

Dolenčić je za tu zadaću odabrao glumački ansambl predvođen
Enesom Vejzovićem u ulozi Argana, uz kojega još glume Barbara Nola, Anja
Đurinović, Anja Šovagović Despot, Sven Šestak, Igor Kovač, Siniša
Ružić, Đorđe Kukuljica, Filip Šovagović i Natalija Đorđević.

Tekst se igra u prijevodu Mladena Škiljana, dramaturginja je Ana
Tonković Dolenčić, kostimografkinja Tea Bašić, scenografkinja Tanja
Lacko, a autor glazbe Matija Antolić. Svjetlo je oblikovao Zdravko
Stolnik.

Klasik i moderna ljubavna epopeja

U nastavku sezone Gavella donosi jedan “domaći klasik” – novo
scensko uprizorenje romana “U registraturi” Ante Kovačića – te “modernu
bajku za odrasle” iz pera Mislava Brečića, “Malena”.

Predstavu “U registraturi”, jedno od kanonskih djela hrvatskog
književnog realizma, premijerno će na sceni Gavelle u petak 27. studenog
postaviti nova redateljska snaga u hrvatskome kazalištu Dario Harjaček,
koji je ujedno i autor dramatizacije.

Novi susret s dobro poznatim likovima – Ivicom Kičmanovićem,
Laurom, Komordinarom Žoržom i Mecenom – redatelj Harjaček najavljuje kao
“vehementni spoj ritualnih prizora pomiješanih sa suhom građanskom
suzdržanošću, predstavu u kojoj se bajka i realizam, mitsko i banalno
spajaju u nedjeljivo jedinstvo, predstavu koja će redefinirati
Kovačićevu umjetničku snagu i dati potpuno novi kontekst dobro poznatim
prizorima koje, možda baš zbog toga što su nam tako neposredno blizu u
kolektivnom sjećanju, propuštamo vidjeti”.

S predstavom “Malena”, čija je premijera zakazana za petak 22.
siječnja, radijski i kazališni redatelj Mislav Brečić Gavellinoj će se
publici predstaviti i kao dramski pisac.

Predstava je najavljena kao mješavina “razigrane komedije,
sjetne melodrame, moderne bajke za odrasle i partiture jasno
artikulirane i nedvosmisleno usmjerene društvene kritičnosti”.

“Sin i Malena, centralni likovi ove ljupke urbane epopeje,
lutaju zbiljskim i izmaštanim prostorima, praćeni Zborom kao
predstavnikom naroda koji, tražeći rješenje svog nezadovoljstva, upire
prstom, zahtjeva, nameće i odbacuje, različite ideje i koncepte”, stoji u
najavi.

U svojem obračunu sa svijetom Brečić poseže za obratom u
orijentaciji oštrice društvene kritike: “Uzrok našeg nezadovoljstva
trebamo potražiti u nama samima.”, misao je upisana u temelje tog
scenskog tkiva. U središtu drame ipak je ljubav, lišena ukalupljenosti
(malo)građanskih formi i nametnutnih stereotipa, ljubav kao kreativna i
pokretačka snaga uz čiju se pomoć imamo snage mijenjati, dodaje se u
najavi.

Švedski kino hit i rasna melodrama

U ožujku 2016. redatelj Rene Medvešek postavit će u Gavelli
kazališno uprizorenje švedskog filmskog hita iz 2004. “Kao na nebu”,
redatelja Kaya Pollaka.

Medvešek je zajedno s Dubravkom Mihanovićem i autor adaptacije
filmske priče o međunarodno uspješnom dirigentu Danielu koji se, zasićen
i izmoren dugogodišnjim napetostima kakve donosi život vrhunskog
glazbenika, vraća u svoje rodno mjesto u potrazi za mirom i izolacijom.

Tu prihvati ponudu voditelja lokalnog crkvenog zbora da radi s pjevačima-amaterima, što mu mijenja život na neočekivani način.

“Priča je to o zajedništvu i stvaranju homogene grupe
ljudi/izvođača iz naoko posve raznorodnih i nepovezivih jedinki, o moći
glazbe i umjetnosti općenito da mijenja ljude i liječi ih, o potrebi za
izražavanjem, o tišini i slušanju”, ističe se u najavi.

Sezonu će u travnju 2016. zaokružiti premijera komedije
“Filumena Marturano” o ostarjeloj prostitutki koja svim silama nastoji
uploviti u građanski brak, u režiji Dražena Ferenčine.

Rasna melodrama, ili “dramska komedija”, glumca i dramskog
pisca, scenarista i pjesnika Eduarda De Filippa, jedne od ključnih
osobnosti talijanskog teatra 20. stoljeća, u svoje središte postavlja
lik žene čija dvojnost karaktera zbunjuje i opčinjava.

Lik Filumene, na pozornici i na filmu, igrale su mnoge velike
glumice, među kojima je vjerojatno najpoznatija filmska interpretacija
Sofije Loren u “Braku na talijanski način”, gdje joj je partner bio
Marcello Mastroianni.

“Grešnica i pokajnica, divlja i nježna, strastvena i ranjiva,
Filumena Marturano izmiče klasičnom poimanju ‘moralnog’, a drama čijim
je glavnim likom provocira nas svojom neuhvatljivošću i odbijanjem da
stvari proglasi točnima ili ispravnima, dobrima ili zlima”, stoji u
najavi.

Za De Filippa “sadržaj je važniji od forme, a srce snažnije od
razuma”, a Gavellina je “Filumena” u režiji Dražena Ferenčine najavljena
kao “ponajprije predstava jakih osobnosti, usredotočena na odnose i
emocije, zaronjena u oprečnosti jednog ‘suludo životnog podneblja'”.

Jubilarne 30. Gavelline večeri

Prije kraja tekuće kalendarske godine teatar u Frankopanskoj
ugostit će i festival “Gavelline večeri”, koje će se u svojem jubilarnom
30. izdanju održati od 3. do 13. listopada u Gradskom dramskom
kazalištu Gavelli, s izuzetkom jedne predstave, koja će igrati u
Hrvatskom narodnom kazalištu.

Devet festivalskih večeri okupit će isto toliko predstava iz
Splita, Rijeke, Sarajeva, Beograda, Maribora i Zagreba, od čega osam u
konkurenciji za nagrade, u odabiru ravnatelja Gavelle Borisa Svrtana,
izvršne producentice Sonje Kovačić i dramaturga Dubravka Mihanovića, te
jednu izvan konkurencije, koja će igrati na zatvaranju festivala.

Kako se ističe u najavi, redom je riječ o naslovima koji, nošeni
snažnim energijama izvođača uspostavljaju “živo, polemično, otvoreno
zajedništvo između sebe kao pojedinaca, ali i između sebe i publike,
stvarajući onu vrst partnerske igre koja uspostavlja ‘suigru’ s
gledalištem, onaj fragilni, ali moćni Gavellin ‘Mitspiel'”.

Festival će u subotu 3. listopada otvoriti “Idomenej” Hrvatskog
narodnog kazališta iz Splita, po tekstu suvremenog njemačkog dramatičara
Rolanda Schimmelpfenniga i u režiji Renea Medvešeka.

U program je još uvrštena predstava “#radninaslovantigona”
(Zagrebačko kazalište mladih) autorskog dvojca Jazmine Sequeire i
Luciana Delprata u režiji Renate Carole Gatice. Zatim su tu “Divlje
meso” makedonskog dramatičara Gorana Stefanovskog i Narodnog pozorišta
Sarajevo u režiji Dine Mustafića; “Daleka zemlja” Arthura Schnitzlera i
HNK Zagreb u režiji Anice Tomić; “Životinjska farma” Georgea Orwella u
režiji jednog od trenutno najagilnijih redatelja ovih prostora Andrasa
Urbana (HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke); te “Kolovoz u okrugu Osage”
Tracyja Lettsa u režiji Slađane Kilibarde (GDK Gavella).

Zagrebačka će publika na 30. “Gavellinim večerima” u nedjelju
11. listopada moći pogledati i Ibsenovu “Heddu Gabler” u produkciji
Slovenskog narodnog gledališča iz Maribora u režiji Mateje Koležnik.

Pretposljednja predstava Festivala, u programu u ponedjeljak 12.
listopada, “Kazimir i Karolina” Odona von Horvatha i beogradskog
Ateljea 212 u režiji Snežane Trišić, najbolja je predstava ovogodišnjeg
“Sterijinog pozorja”, gdje je osvojila i glumačke nagrade kao i nagrade
za režiju i scenografiju.

Na kraju Festivala tročlano prosudbeno povjerenstvo, sastavljeno
od dvoje istaknutih kazališnih djelatnika iz Hrvatske i jednog iz
inozemstva, dodijelit će nagrade za najbolju žensku, odnosno mušku
ulogu, za najbolju režiju te za najbolju predstavu “Gavellinih večeri”.

Na svečanom zatvaranju Festivala, nakon dodjele nagrada, bit će
prikazana još jedna predstava beogradskog Ateljea 212, ponovno Lettsov
“Kolovoz u okrugu Osage” u režiji Ljiljane Todorović.

“Kako je taj naslov i tamošnja uspješnica s izuzetnom glumačkom
podjelom, bit će zanimljivo usporediti dva ‘Osagea’ nastala u dvije
kazališne kuće, te tako zatvoriti još jedno, nadamo se uspješno i za
gledatelje zanimljivo i poticajno, izdanje ‘Gavellinih večeri'”,
poručuju iz Gavelle.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest