
Beogradski Atelje 212 gostovao je u ponedjeljak navečer na 30.
Gavellinim večerima u zagrebačkom Gradskom dramskom kazalištu Gavelli s
predstavom “Kazimir i Karolina” Odona von Horvatha u režiji Snežane
Trišić, oduševivši festivalsku publiku koja je umjetnike ispratila
snažnim aplauzom i ovacijama.
Najbolja
predstava ovogodišnjeg “Sterijinog pozorja”, gdje je osvojila i
glumačke nagrade kao i nagrade za režiju i scenografiju, posljednja je
predstava u konkurenciji za nagrade ovogodišnjeg izdanja festivala
ponajboljih kazališnih ostvarenja protekle godine u Hrvatskoj i regiji,
koji traje do 13. listopada.
Produkcija
temeljena na socijalnoj drami iz 1932. austrijskog književnika rođenog u
Rijeci 1901., u kojoj u karnevalskom duhu najavljuje katastrofu Drugog
svjetskog rata, “Kazimir i Karolina” kritička je kronika malograđanštine
u vrijeme uspona nacizma, naglašena jukstapozicijom sirovog pučkog
veselja i sumorne stvarnosti duševne bijede.
Radnja
je smještena u Njemačku: odvija se na muenchenškom sajmu Oktoberfestu
početkom tridesetih godina prošloga stoljeća, a bavi se malim čovjekom i
njegovom sudbinom kroz priču o mladome paru i njegovoj borbi za
očuvanje ljubavi u turbulentnom vremenu koje, hrleći fašizmu, tone u
dekadenciju i razvrat.
Otponac za privatnu
katastrofu Kazimira i Karoline njegov je gubitak posla: nesretan i
izgubljen, postupno gubi racionalne spone sa svijetom, prije svega u
odnosu s djevojkom Karolinom. Optužena da ga želi ostaviti jer je
izgubio posao, Karolina je suočena sa za nju nepostojećom moralnom
dilemom; zbunjena, jer ona se samo želi dobro zabaviti, potpada pod
histeriju kaotičnog trenutka i gubi pojam o tome što je dobro a što ne. Postupna degradacija njihove ljubavi ali i njihovih ljudskosti događa se kroz interakciju s brojnim drugim likovima.
Kazimira
i Karolinu utjelovili su glumci Bojan Dimitrijević i Jelena Đokić, a
likove koji ih okružuju Bojan Žirović, Katarina Žutić, Tihomir Stanić,
Nenad Ćirić, Nebojša Ilić, Milica Gojković, Jovana Stojiljković, Radomir
Nikolić i Vladan Matović.
Uz živu glazbu –
orkestar čine Irena Popović (klavijature), Vladimir Gurbaj (klarinet) i
Danilo Tirnanić (bubnjevi) – likovi i situacije izmjenjuju se na
pozornici u vješto ispričanoj svevremenskoj priči o uzrocima i
posljedicama gubitka temeljnih ljudskih osobina pod pritiskom bijede i
krize.
Drama napisana, kako je sam Von
Horvath isticao, s ciljem “demaskiranja svijesti”, svojevrsni je
posrednik katarze društvenih patologija, a surova karnevalska atmosfera
Oktoberfesta ispresjecana elementima melodrame i groteske u oštroj je
suprotnosti s nesretnom ljubavnom pričom dvoje mladih, koji usprkos
ljubavi nikako ne uspijevaju premostiti problem svojeg ugroženog
socijalnog okruženja.
Predstavu dramaturški
potpisuje Gordana Goncić, scenograf je Darko Nedeljković,
kostimografkinja Maja Mirković, a glazbu je skladala Irena Popović.
Publika
je dugotrajnim snažnim aplauzom i ovacijama ispratila umjetnike, koji
su se nakon predstave, zajedno s redateljicom Trišić, pridružili
razgovoru o predstavi i procesu njezina nastanka s dramaturginjom i
teatrologinjom Mirom Muhoberac i Gavellinom glumicom Barbarom Nolom u
atriju kazališta, a večer je zaključio koncert Mate Matišića i benda.
Na
istome mjestu, u atriju Gavelle, uoči izvedbe održano je posljednje
čitanje tekstova mladih dramskih pisaca u popratnome programu
ovogodišnjih Gavellinih večeri. Matija Šakoronja, Valentina Lončarić,
Sanja Drakulić, Selma Mehić i Ognjen Milovanović čitali su tekst
“Janijeva svečanost” dramaturginje Rone Žulj u režiji Lovre Krsnika.
Izvedba
“Kazimira i Karoline” zaključila je službeni dio programa 30.
Gavellinih večeri, nakon čega slijedi odluka tročlanog prosudbenog
povjerenstva – ove godine to su dramaturginja Dora Delbianco, glumac
Siniša Popović, te redatelj Igor Vuk Torbica – o nagradama za najbolju
žensku, odnosno mušku ulogu, za najbolju režiju te za najbolju predstavu
festivala.
Dobitnici će biti proglašeni na
svečanom zatvaranju Festivala u utorak 13. listopada, nakon čega će biti
prikazana još jedna predstava beogradskog Ateljea 212, “Kolovoz u
okrugu Osage” po Pulitzerom nagrađenoj drami Tracyja Lettsa u režiji
Ljiljane Todorović.



