
Uz dodjelu nagrada najboljim filmovima, posljednji dan Dana hrvatskog filma donosi dvije retrospektive – ovogodišnjeg dobitnika nagrade Zlatni Oktavijan za životno djelo, Nedeljka Dragića i multimedijalnog umjetnika i redatelja eksperimentalnih filmova, Dalibora Barića.
Programom izabranih filmskih djela Nedeljka Dragića, jednog od najznačajnijih autora Zagrebačke škole crtanog filma, u nedjelju navečer završavaju jubilarni, 25. Dani hrvatskog filma, za čije se nagrade u protekla četiri dana natjecalo 87 igranih, dokumentarnih, animiranih, eksperimentalnih i namjenskih filmova.
Retrospektiva autora koji je u svijet animacije ušao pedesetih godina i ne napušta ga do danas, sastoji se od devet filmova, među kojima su i njegova najpoznatija ostvarenja, “Krotitelj divljih konja” (1966.), “Možda Diogen” (1967.), “Idu dani “(1969.) i “Tup-tup” (1972.), koji je bio nominiran za Oscara.
Po riječima Diane Nenadić, predsjednice Hrvatskog društva filmskih kritičara koje dodjeljuje Oktavijana za životno djelo, bez obzira promatra li se Dragićev crtanofilmski opus u lokalnom ili globalnom kontekstu, on će se uvijek isticati “kao autor neponovljiva umijeća i osebujne poetike, čiji se doživljaji svijeta procesuiraju satiričkim odmakom, a potom izražavaju njegovim najjačim oružjem – linijom”.
Popratni program donosi i retrospektivu Dalibora Barića, redatelja eksperimentalnih filmova čiji radovi često istražuju tradicionalne žanrove poput znanstvene fantastike i horora, te pitanja umjetničke prakse u digitalnom dobu. Barić je autor stotinjak kratkometražnih animiranih i eksperimentalnih filmova, glazbenih spotova, stripova, instalacija, crteža, kolaža, a bavi se i glazbom.
Njegovi filmovi prikazani su na brojnim svjetskim festivalima, o njima su pisali kultni filmski časopisi Fangoria i Senses of Cinema, a među njih desetak odabranih za retrospektivu su i “Umor s plaže”, “Drakulina strava”, “Um niotkuda”, “Moja igra čežnje”, “Smaknuće Slonice Topsy zamišljeno kao bojanka za djecu”.
Malo nostalgije donosi program Reklame iz Zagrebačke škole animiranog filma koji će biti skupno potpisani, s obzirom da je taj materijal tek djelomice sačuvan, pa je teško ispravno pripisati autorstvo pojedinim ostvarenjima. Među njima su Milan Blažeković, Borivoj Dovniković, Vladimir Delač, Zlatko Grgić, Nedeljko Dragić, Dušan Vukotić, Aleksandar Marks, Vladimir Jutriša, Branko Ilić, Boris Kolar i Zlatko Pavlinić.
Reklamni film u Hrvatskoj se najprije prikazivao u kinima, no popularizirao se prelaskom na televiziju u drugoj polovici pedesetih godina. Smatralo se da su reklame manje vrijedan i neumjetnički rad, redatelji ih nisu navodili u svojim filmografijama iako su uratci Zagreb filma bili iznimne estetske kvalitete
Obljetnički program “25 godina DHF-a” podsjetit će na petnaestak animiranih filmova s prethodnih festivalskih izdanja, “Plasticat” Simona Bogojevića Naratha, “Duplex” Gorana Trbuljaka, “Dove sei, amor mio” Veljka Popovića i druge.
Posljednji, 14. blok konkurencije, “Tjelovježba i sport”, donosi, među ostalim, špicu serije “Patrola na cesti” Andreje Sužnjević, Marka Šesnića i Gorana Turkovića iz konkurencije namjenskog filma te eksperimentalni film “Symphony” Milana Bukovca koji se bavi pomacima u vremenu i prostoru jedne košarkaške utakmice.
Izvan konkurencije, u programu “Fokus”, prikazuju se festivalske uspješnice, “Belladonna” Dubravke Turić, pobjednički kratkometražni film Venecijanskog festivala, “Zvjerka” Daine Oniunas Pusić, dobitnice posebnog priznanja na Slamdanceu i Zlatnih kolica u programu Kockice na Zagreb Film Festivalu, te film “Lula i Bručke”, najnovije ostvarenje splitskog autora Igora Jelinovića.
Nakon večerašnjeg proglašenja ovogodišnjih pobjednika uslijedit će projekcije nagrađenih filmova.



