Devastacija sustava poticaja

Objavljeni rezultati za dugometražni igrani i eksperimentalni film; Hribar upozorio na uništavanje sustava poticaja

Na
konferenciji za medije održanoj u utorak u Velikoj dvorani HAVC-a
objavljeni su rezultati javnih poziva za proizvodnju dugometražnih
igranih i eksperimentalnih filmova na prvom roku za 2016. godinu.
Potpora je odobrena debitantskom dugometražnom igranom filmu Zbornica redateljice Sonje Tarokić te novim naslovima Vinka Brešana Država i Antonija Nuića Mali je naš, dok je u postprodukcijskoj fazi podržan dječji film Anka
u režiji Dejana Aćimovića. Novi naslov Ane Hušman također je dobio
potporu u kategoriji eksperimentalnog filma. Također, ravnatelj HAVC-a
Hrvoje Hribar osvrnuo se na ovogodišnje hrvatske kandidate za nagradu
Oscar, ali je javnost upozorio i na devastaciju iznimno uspješnog
sustava poticaja.

Jelena Paljan, umjetnička savjetnica za dugometražni igrani film, navela je kako je riječ o projektima koji “ne
mogu biti različitiji žanrovski, tematski, stilski, dramaturški, no
svima je zajedničko da su njihove priče duboko usidrene u hrvatsku
stvarnost, ali istovremeno toliko univerzalne, zanimljive i umjetnički
beskompromisne, da se imamo razloga nadati velikoj gledanosti u kinima,
ali i inozemnom odjeku”.

Mirna Belina,
umjetnička savjetnica za eksperimentalni film, objasnila je kako je na
ovom roku podržan jedan projekt, i to etablirane autorice Ane Hušman. “Radi
se o zanimljivom projektu koji nastavlja autoričino preispitivanje
općih mjesta naše kulture i svakodnevice, u ovom slučaju dnevne sobe kao
nekada središnjeg mjesta obiteljske socijalizacije, relaksacije,
dokolice, a posebna je vrijednost redateljskog pristupa što se temom
bavi usvajajući i analizirajući jezik televizijskog medija sapunica”, objasnila je Belina.

Ravnatelj HAVC-a Hrvoje Hribar osvrnuo se na činjenicu da uz hrvatskog kandidata za nagradu Oscar u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku, film Zrinka Ogreste S one strane, hrvatska kinematografija ove godine kao kandidate ima još osam naslova.

“Ovogodišnja
zanimljivost je u tome da ponovo imamo i kratkometražnog kandidata, što
je van dosega naših odluka, jer kratki film mora pobijediti na jednom
od nekoliko bitnih festivala, da bi bio kandidiran, a Zvjerka Daine O. Pusić je pobijedila u Los Angelesu. Ove godine imamo i trećeg kandidata. Cvijeće Judite Gamulin
nominirano je za ‘studentski Oscar’. No to nije sve. Pogledajte
kandidate Islanda, Makedonije, Gruzije, Slovenije, Srbije i Rumunjske.
Ove zemlje su kao svoj najbolji film godine odabrale svoje naslove koje
je manjinski koproducirala – Hrvatska. Utoliko, možemo reći da ove
godine imamo devet kandidata za Oscara, što neobično zvuči. Ujedno, to
je dokaz da ovaj naš sustav umije izabrati projekte i da nadalje dobro
radi”, kazao je Hribar zahvalivši svima koji su pomogli da
Hrvatski audiovizualni centar obavlja svoje propisane zadaće, “unatoč
otežanim okolnostima”.

“Zahvaljujući
uređenim odnosima s Hrvatskom radiotelevizijom, te uz podršku drugih
naših obveznika, uspjeli smo financijski pratiti domaću filmsku
proizvodnju. Nacionalni sustav poticaja, međutim, središnji gospodarski
projekt hrvatske filmske zajednice nalazi se u krizi, a reputacija
Hrvatske kao poslovnog partnera svjetske filmske industrije značajno je
narušena. Ministarstvo kulture nije osiguralo zakonom predviđena
sredstva, niti je omogućilo daljnji rad Povjerenstvu za poticaje. Istom
tijelu mandat je istekao 4. kolovoza, nakon čega je tijelo raspušteno.
Ovim putem izvješćujem hrvatsku javnost da je HAVC s namjerom da
spriječi moguće sudske tužbe međunarodnih partnera bio prisiljen pravno
se zaštititi te je zatražio od Upravnog suda privremenu mjeru koja bi
zamijenila Odluku o imenovanju povjerenstva te omogućila nesmetan
daljnji rad, tužbom
ujedno tražeći i utvrđivanje nezakonitog postupanja Ministarstva
kulture”, izvijestio je ravnatelj HAVC-a.

“Proteklih
dana svjedoci smo brojnih klevetničkih napada na našu instituciju, a
koje prenose pojedini portali. Rad HAVC-a reguliran je Zakonom i
podzakonskih aktima koji omogućuju razgovjetan rad, čiji su rezultati
ali i postupci i koraci dostupni javnosti. Negativne interpretacije koje
spominjem, tumačim kao pokušaj da se skandaliziranjem starih neistina
skrene pozornost sa stvarne odgovornosti za krivičnu i materijalnu štetu
koja je nastala nedjelovanjem i nesnalaženjem nadležnog ministarstva.
Hrvatski sudovi izrekli su tijekom ove godine niz nepravomoćnih i jednu
pravomoćnu presudu protiv osoba koje su se protiv HAVC-a koristili
potpuno istim patvorinama ili vrlo sličnim konstrukcijama, kao one koje
čitamo posljednjih dana. Za razliku od procesa protiv klevetnika koji su
spori ali dosežni, probleme sa sustavom poticaja moramo rješavati
odmah. Sustav poticaja od 2012. godine Hrvatsku je učinio izuzetno
atraktivnom destinacijom međunarodnih produkcija i uveo je Hrvatsku u
vrlo lukrativan svijet filmskog turizma. Stoga još jednom apeliram na
sve u hrvatskoj javnosti, ali prije svega na Vladu RH, da se bez
odlaganja zaustavi devastacija vrijednog društvenog i kulturnog resursa –
hrvatske filmske industrije, od koje živi neposredno više od 1.500
filmskih radnika, a blagodati ubiru i mnoge druge gospodarske grane”,
poručio je Hribar.

Inače,
Hrvatsko audiovizualno vijeće održalo je 74. sjednicu u utorak, 4.
listopada te je odluke donijelo po prijedlozima Umjetničkog vijeća,
čija je 53. sjednica održana također u utorak, 4. listopada 2016.
godine. Hrvatsko audiovizualno vijeće na 74. sjednici odlučivalo je u
sastavu: Branko Schmidt, Vedran Mihletić, Zrinko Ogresta, Dinko
Majcen, Damir Vujinović, Dino Paškov, Branko Matutinović, Silvestar
Kolbas i Hrvoje Krstulović, dok su na 53. sjednici Umjetničkog vijeća sudjelovali: Ana Marija Simić, Jelena Paljan, Sanja Ravlić, Ivana Fumić, Mirna Belina, Dean Šoša, Boško Picula i Miroslav Sikavica.

Iz naše mreže
Povezano
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@ezadar.hr ili putem forme Pošalji vijest