Kultura

Ples

Butoh-MA - novi plesni izričaj

Butoh-MA - novi plesni izričaj

Endo je razvio butoh-MA iz butoha, plesne izvedbene umjetnosti nastale u Japanu 1959. godine

Jedan od najcjenjenijih butoh umjetnika današnjice, Tadashi Endo, koji je osmislio vlastiti plesni stil nazvan butoh-MA, trenutno boravi u Zagrebu, gdje za učenike plesnih škola, plesačice i plesače, koreografe i voditelje plesnih grupa vodi seminar pod nazivom 'Sjena - pokret - između'.

Endo je razvio butoh-MA iz butoha, plesne izvedbene umjetnosti nastale u Japanu 1959. godine, u specifičan stil koji karakteriziraju minimalistički tjelesni pokreti, emocionalnost i dramska napetost.

Butoh, suvremena plesna forma, nema većih ishodišta ni u tradicionalnome japanskom plesu ni u zapadnim plesnim formama, iako od njih posuđuje neke elemente. Ono što je tipično za butoh je groteskni imidž izvođača čija su tijela najčešće ogoljena i obojena u bijelo, no to nije nužno pravilo.

Tadashi Endo svojim stilom butoh-MA pokušava prenijeti mudrost cjelokupne filozofije butoha koju je našao u riječima, mislima i životima Kazuoa Ohnoa i Tatsumija Hijikate, tvoraca butoha.

Predstava 'Kinjiki' (Zabranjene boje) Tatsumija Hijikate iz 1959. godine, uprizorena prema istoimenoj priči Yukija Mishime, smatra se prvom butoh predstavom uopće. Plesni komad koji je istraživao tabu homoseksualnosti završio je tako što je Yoshito Ohno (sin Kazuoa Ohnoa) stavio živo pile u međunožje, nakon čega ga je Hijikata najurio sa scene. 'Kinjiki' je zgrozio publiku, no zahvaljujući tome događaju Hijikata je postao svjetski poznat.

Pojam MA, kao dodatak butohu, Endo je preuzeo iz zen budizma, a istovremeno predstavlja 'prazninu' i 'prostor između'. Pred publikom diljem svijeta demonstrira tu disciplinu svojim jedinstvenim pokretom zarobljenim u trenutku, jer MA opisuje kao trenutak na kraju pokreta i prije početka novog pokreta. Minimalni pokreti vode do ekspresije osjećaja i situacija koje zatim prerastaju u visok intenzitet izvedbe. Najvažnije je održati ravnotežu između energije, tenzije pokreta i kontrole u pokretu, nego voditi računa o estetici pokreta, smatra Endo.

Butoh-MA njegov tvorac opisuje kao 'transovito stanje u kojem izvođač želi skončati svoj život, ali ne još, on je napola ovdje, a napola ondje. Kad duša čeka posljednji korak - u potpunom miru - bez disanja - potpuno tiha - ni živa ni mrtva, to je MA'.

Iako sintetizira različite plesne tradicije, Endo prelazi granice svake. Pritom je transovito stanje izvođača iz butoha polazište svakog njegovog pokreta.

Taj je japanski umjetnik, rođen 1947. godine u Pekingu, osnivač i voditelj butoh centra MAMU u njemačkom Göttingenu te umjetnički direktor međunarodnih festivala MAMU u Göttingenu i Tokiju.

Također, gost je predavač na Hochschule für Darstellende Kunst u Frankfurtu na Majni u Njemačkoj, zatim na The Academy of Music and Dance u Jeruzalemu u Izraelu i na Nucleo Interdisciplinar des Pesyuisas TeatrUnicamp Sveučilišta Campinas u Brazilu. Više o umjetniku pročitajte ovdje: http://www.tadashi-endo.de/.

 


Reci što misliš!